Expert dömer ut plastskatten.

Vad bär du hem varorna från affären i ?

  • Plastpåse

    Röster: 3 8.6%
  • Papperspåse

    Röster: 5 14.3%
  • Flergångspåse

    Röster: 11 31.4%
  • Ryggsäck/väska

    Röster: 15 42.9%
  • Annat

    Röster: 1 2.9%

  • Totala väljare
    35
Jag läste det i en utförlig artikel som jag såg länk till nånstans, tydligen var det inte den artikeln som länkades till här i tråden. Tyvärr minns jag inte alls var jag läste den, men den innehöll en massa konkreta siffror. Det borde inte vara så svårt att googla fram.

I den här artikeln
står det t.ex.

Jag tror du missförstod. Folk köper soppåsar för att ha när de handlar. I princip är det billigare att köpa en rulle soppåsar att packa sina varor i när man handlar än att betala för en straffskattad plastkasse.

Sen slänger folk soppåsen när de kommer hem för den håller inte att återanvända till nåt. Så det gör att förbrukningen av plastpåsar ökar jämfört med när man använder riktiga plastkassar som kan återanvändas flera gånger innan man till slut degraderar dem till soppåsar.

Jag har inte sett någon i de affärer jag handlat i "engångssoppåsar" men det betyder ju inget i det stora sammanhanget. Har ni sett det?
De är ju så tunna och klarar välidgt lite vikt och inga skarpa förpacknignskanter. Värdelösa att handla i om ngon frågar mej.

De flesta jag ser handlar antingen i mångagångers grova flergångsplastpåsar (med butiksreklam) eller papperspåsar. Beställer man hemkörd eller hämtad butikspackad mat verkar papperspåsar vara förhärksande. Några köper de 6krs klasssika "affärsplastpåsarna"

/Patrik
 
Det största "problemet" med plastpåsar är inte de som återvinns eller bränns utan de som hamnar i naturen och inte bryts ner på hundratals år.
 
Plastpåsen sägs vara det stora hotet men plasten kring falukorven och några andra miljoner produkter är absolut inga problem eftersom de källsorteras nogsamt.

Vart är den högskoleutbildade journalisten som granskar och gräver i det påståendet?
Aha, upptagen med att ställa ”vi fem frågor” till allmänheten. Ju dummare desso bättre.
 
Det största "problemet" med plastpåsar är inte de som återvinns eller bränns utan de som hamnar i naturen och inte bryts ner på hundratals år.

Alldeles riktigt! Nu blir det dubbla tunna plastpåsar i naturen i stället för vanliga plastkassar. Kanske dags att:
1. Kräva att tillverkarna tar fram påsar som bryts ner inom en fastställd tid.
2. Statuera några exempel genom att bötfälla några av dom som skräpar ner/kastar sopor i naturen. Det borde vara en smal sak att ta ett par sådan ärenden till domstol.
 
Eftersom det är plast i naturen man säger sig vilja undvika tycker jag att man ska kampanja mot nedskräpning istället för att införa plastskatt. Jag har inte sett några ansträngningar mot nedskräpning från politikerna på senare år. Jag tycker verkligen att det skulle behövas. Vi borde ha en kultur som innebär att man inte skräpar ner. Jag skulle också önska att fler människor tar till orda när de ser att andra skräpar ner.

(Jag tror att det kan vara lite känsligt för politiker att ta tag i det där med nedskräpning.)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.