Exped tarplösning

Någon som testat detta tarp från Exped, Scout Tarp extreme:

BS4110EX.jpg

Är framför allt intresserad av hur de justerbara gummicords som löper i kanaler längs med långsidorna fungerar. Har de någon funktion som går att utnyttja på finurliga sätt eller är det bara krims-krams?
[Ändrat av öringen 2007-03-11 kl 12:59]

Jag har varit och klämt på detta (de hade inte 4x4 merter i butiken att nyttja, annars hade jag gjort mer) och jag måste säga att det är ganska smart av flera anledningar. Jag antar att du redan lagt märke till linsamlarna och det fastsydda packpåsen/stånghållaren.

Gummicordsen var en av de detaljer som jag inte kunde testa men jag har inga tveksamheter i den frågan, det är skitsmart med ett förbehåll: om du tänkt använda tarper framförallt som extratak utanför tältete eller så är de nog mest onödiga. Jag tycker att det är jävligt bekvämt att kunna dra åtså man slipper slak duk som har sig i vinden.
Vad jag inte lyckades komma ihåg att kolla var tyvärr om den hade gummicords runt om hela eller bara på vissa sidor, huvudet under armen som vanligt!

Kvalitén kändes bra och jag tyckar att priset är mycket bra om man jämför med övrigas då man här har linor, packpåse/stånghållare, och markspik i ett enda paket.
Markspiken var av ok kvalitet men skulle jag upp 2 veckor i fjällen skulle jag gärna se att de fått bekänna färg först på kortare turer.

Vad jag sett går det på ca 1400, hittar du nått billigare kan du ju hojta till här!

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
estetdrägg; sa:
Jag antar att du redan lagt märke till linsamlarna och det fastsydda packpåsen/stånghållaren.

Jepp, det talar för den Exped jmf med HB UL 10:a som saknar dom funktionerna. Syr man på såna på HB så lär vikten inte skilja särskilt mycket.

estetdrägg; sa:
Vad jag inte lyckades komma ihåg att kolla var tyvärr om den hade gummicords runt om

Som jag fattar är det bara två sidor som har gummicorden

estetdrägg; sa:
Vad jag sett går det på ca 1400, hittar du nått billigare kan du ju hojta till här!

I copy!

öringen; sa:
estetdrägg; sa:
Jag antar att du redan lagt märke till linsamlarna och det fastsydda packpåsen/stånghållaren.

Jepp, det talar för den Exped jmf med HB UL 10:a som saknar dom funktionerna. Syr man på såna på HB så lär vikten inte skilja särskilt mycket.

estetdrägg; sa:
Vad jag inte lyckades komma ihåg att kolla var tyvärr om den hade gummicords runt om

estetdrägg; sa:

I copy!

OK... tiden på dygnet får väl förklara citathanteringen... ;)

Jag får inte ordning på bilden på tarpen. Är det en vanligt kvadratisk konstruktion? På bilder ser det ut som om den skulle ha en bakre vägg eller nåt...

alven; sa:
öringen; sa:
estetdrägg; sa:

estetdrägg; sa:

estetdrägg; sa:

I copy!

OK... tiden på dygnet får väl förklara citathanteringen... ;)

Jag får inte ordning på bilden på tarpen. Är det en vanligt kvadratisk konstruktion? På bilder ser det ut som om den skulle ha en bakre vägg eller nåt...

Citathantering ja...

...det är en nästan kvadratisk tygbit med en fallsöm längsmed hela. Gummicordsen som behandlas ovan gör att liknande saker som det du ser på bilden är lätt att åstakomma utan slapp duk. I mitten sitter en packpåse fastsydd, utochinvänd blir det en bra stånghållare och det är den som används på bilden. En stång mitt i tarpen och en i framkant närmast kameran. Det gör att den lutande sidan blir mycket långa och lämpar sig väl för packningsförvaring i denna uppsättningsform. Den är utan vidare bred nog att sova tvärs med och då för man utan vidare plats fyra under den.

Åkte förbi Hilleberg och köpte en UL 10 på outletlistan för en dryg tusing istället :)

ps. vete fasen hur jag citerade, gjorde inget ovanligt. ds

Nu har jag fått hem expeds scout tarp extrem och lagt in en recension som borde dyka upp snart, givet vis har den inte hunnit testas ännu i fält och recensionen är skriven ur det perspektivet och kommer nog kompleteras senare.

Två goda nyheter som gör att tveksamma personer kanske svänger över:

Vikten för min tarp med linor, linsamlare och pinnar (minus pinpåse) var 1000g, dvs 2oog lättare än angivet.

Gummicorden går runt hela och erjuder möjligheter att spänna 12 olika delar av omkretsen/kanten på tarpen var och en för sig.

Recensionen är utförligare och det finns fler goda överaskningar redovisade som jag fick när jag packade upp den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips