exped sirius extreme vs nallo 2

har någon erfarenhet av exped sirius extreme 2p?
när jag kollar på det verkar det vara helt vettigt, en del smarta lösningar. har också kollat in hilleberg nallo 2 som ju också är helt ok. fast exped tältet verkar ha mer detaljĺösningar. hittar dock inga recensioner här på utsidan om exped tältet, så någon som har erfarenhet av det?
kommer hilleberg gudarna att straffa mig om jag köper det på nästa vandring?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
den finns kvar på expeds hemsida, men det är möjligt att den håller på att fasas ut. men kollade du efter II? det finns en tidigare modell som bara heter sirius extrem, denna heter sirius II extrem,

Jag har inte sett Exped tältet i verkligheten (har dock bl a Nallo2 själv) men kan notera följande skillnader jämfört med Nallo2:
+ Sirius II är något rymligare i innertältet pga rak takås (första två bågarna ser ut att vara lika långa)
- 1500mvp på yttertältet på Sirius II är ett lågt värde
- 3,1kg är betydligt tyngre än Nallo2 (i den viktklassen hade jag valt Nammatj2)

Har själv ett Exped Venus II Extreme som jag är mycket nöjd med.
Exped gör fina tält som tål en hel del. Snabba att sätta upp/packa ihop.
Kan verkligen rekommendera deras produkter.

Men, om jag skulle välja ett av deras tält, så skulle jag välja ett ur Extreme-serien.

MVH

Anders

Jag har inte sett Exped tältet i verkligheten (har dock bl a Nallo2 själv) men kan notera följande skillnader jämfört med Nallo2:
+ Sirius II är något rymligare i innertältet pga rak takås (första två bågarna ser ut att vara lika långa)
- 1500mvp på yttertältet på Sirius II är ett lågt värde
- 3,1kg är betydligt tyngre än Nallo2 (i den viktklassen hade jag valt Nammatj2)

det skulle vara vattenpelaren som avgör. såg att hilleberg har 3000, men dom är en aningen dyrare också. svårt att säga vad en bra vattenpelare är, antagligen slits den med tiden så en hög vattenpelare kan vara bra.

efter att ha snurrat runt lite på vaudes hemsida så blev det till slut hilleberg nammatj 2. visserligen 20% billigare men det svider i plånboken.
om man kollar material specen så ser man att det som skiljer hilleberg från dom flesta andra är rivstyrkan. vatten pelare och silicon behandling är ung. samma på andra high end tält. sedan är väl detaljerna kanske bättre också på hilleberg. men det är svårt att motivera den ganska stora prisskillnaden mot andra tält. iofs börjar andra tillverkare komma upp i samma prisnivå för enskilda modeller, ringstind superlight ligger exempelvis närmare 7000 i rek. pris.

nåväl, man köper förhoppningsvis inte så många tält i sitt liv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips