Exped-pump till en Thermarest NeoAir?

Är mycket förtjust i Expeds pillow pump för deras liggunderlag. Har dock ett Thermarest NeoAir Vantage. Thermarest verkar inte ha lika fiffiga pumpar till sina liggunderlag. Hittar lite spretig information om att skapa en adapter för att fungera med Thermarest NeoAir-madrasser.

https://www.outdoorseiten.net/forum/showthread.php/50495-Exped-Minipump-an-Neoair

En slang med 22 mm i yttermått samt 16 mm i innermått ska göra susen. Lämpligtvis i något mjukt material. Någon som har gjort något liknande och har förslag på slang/adapter?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kan konstatera att det som krävs är en slang med yttermått 13 mm (1/2") i ena änden (för att passa i Exped Pillow pump) och innermått 16 mm i andra änden (för att passa över ventilen till Thermarest-liggunderlaget). Inget som finns, men bör gå att tillverka av en snutt 1/2" vattenslang, värma och sedan fästa på ventilen på Thermarest-liggunderlaget.

Annan med liknande lösning:
https://www.youtube.com/watch?v=n8CLEAdgeqM

Kan härmed bekräfta att man enklast konverterar en Exped-pump till Thermarest-liggunderlag med hjälp av en snutt 1/2" (13mm) vattenslang. Värm ena änden på slangen, trä över ventilen till liggunderlaget, klipp till lagom längd. Andra änden passar sedan inuti Exped-pumpen.

Jag har ett neoair xterm. Det medföljer en pumppåse men den är så liten så det tar ett bra tag med den så jag funderar också på någon bättre pumphistoria.
Är det denna man ska ha? http://addnature.com/product.aspx?pf_id=EXPEDSCNOZZELPUMPBAG22
Eller funkar termarests egen version lika bra? http://addnature.com/product.aspx?pf_id=THERM-A-RESTNEOAIRPUMPSACK

Thermarests egen. Det är samma typ av konstruktion, finns ingen anledning att använda Expeds. Enda anledningen att jag ville konvertera ventilerna var för att Thermarest inte har någon kombinerad kudde/pump, och jag tyckte Expeds var så förträfflig då jag skulle haft med mig en kudde i ungefär samma packstorlek iaf. Nu fick jag en riktigt bra pump på köpet.

Bumpar upp den här tråden. Fick precis hem ett nytt Thermarest Xtherm NTX med nya (större?) Winglock-ventilen. Som gammal Exped-användare blev jag frustrerad över hur kass pumpsäcken var och började genast fundera på om/hur jag kunde använda en av mina Schnozzelbags. Upptäckte att Schnozzelventilen passar perfekt på baksidan av ventilen på thermarest-påsen, alltså från insidan. Sen kan man bara klicka på alltihop på Winglock-ventilen. Sagt och gjort sprättade jag bort ventilen från thermarest-påsen och limmade fast den på min schnozzel. (Det funkade bra utan lim också om man vill kunna pumpa sitt Exped med samma påse, men jag hade en extra så jag tänkte att jag limmar dit den.) Klippte även ner den en aning och tog bort båda locken. Man undrar nästan om Thermarest i smyg har gjort den nya ventilen kompatibel med Expeds suveräna schnozzelbags?

Bilagor

• IMG_7192.jpeg
    3.2 MB · Visningar: 83
Smart!

Jag hade en Vaude pumppåse till mitt neoair med gamla ventilen. Passade till den, gogglade jag mig till, och gjorde även en adapter för ett annat underlag. Sågade till ett litet plaströr från ett handtag på ett trädgårdsredskap. Funkade rätt bra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips