Exos 58, max vikt?

Det står visserligen 15 kg, men dottern knölade glatt och slarvigt ner nästan 20 kg inför förra årets fjällvandring. Nu minskade ju vikten snabbt när det hungriga tonårsgänget tagit sig an matförråden, men det var i alla fall tydligen inga problem att överskrida den nominella lasten med några kilon.
 

Bilagor

  • 11 186.jpg
    11 186.jpg
    97.9 KB · Visningar: 2,566
Var vid Keb en vecka i sommar, gick Nikkaluokta - Tarfala första dagen utan problem. Hade med mig full klätterutrustning plus att jag fick bära lite åt min kompis. Vägde in ryggsäcken på 23 kg och uppfattade det inte som något problem över huvud taget. Tvärtom blev jag väldigt förvånad att man kunde bära så mycket med grym komfort.
Har dock Exos 46 men det är ju samma fantastiska ryggsäck.
 
Det vet nog bara max :p Maxvikt är dock skriven till kring 17 kg på Ospreys hemsida.

Var vid Keb en vecka i sommar, gick Nikkaluokta - Tarfala första dagen utan problem. Hade med mig full klätterutrustning plus att jag fick bära lite åt min kompis. Vägde in ryggsäcken på 23 kg och uppfattade det inte som något problem över huvud taget. Tvärtom blev jag väldigt förvånad att man kunde bära så mycket med grym komfort.
Har dock Exos 46 men det är ju samma fantastiska ryggsäck.

23kg är bra. Då är frågan mest om man skall köpa 46 (49 liter i large) eller 58 (62 liter i large). Det är inte en viktfråga utan snarast en fråga om hur bra den kan komprimeras....
 
När jag köpte min 58:a resonerade jag så att.. Jag får:

-> två ytterfickor på var sin sida om kängurufickan
-> större volymkapacitet
-> bättre bärkomfort vid högre vikter (enligt diskussioner här på utsidan)

Jag förlorar:
-> ca100g i ökad vikt
-> ca100kr i ökad inköpskostnad.


Jag köpte lite chockcord och snörade i på utsidan vilker var riktigt användbart, annars är den ju finfin som den är. De kan gnälla lite när ramen rör sig. Det fixade jag med lite WB40 på de ställen där det behövdes.
 
Tack

Tack för alla bra synpunkter kring Exos 58. Frågan är vilken färg. Svart är snyggare, grått är mer praktisk då det är lättare att se i säcken...
 
Tack för alla bra synpunkter kring Exos 58. Frågan är vilken färg. Svart är snyggare, grått är mer praktisk då det är lättare att se i säcken...
Tänker du bära mat i den - välj den gråa.
Tänker du värma vatten på den - välj den svarta :cool:

(skrivet av optimisten som alltid hoppas på soligt väder)
 
Axelremmarna?

jag kollade på exos 58 på Säck på Roslagsgatan igår. Säljaren visade hur axelremmarna smalnade kraftigt när de utsattes för tyngd. Har nån märkt av detta?
 
Känns inte som försäljaren haft någon förstahandsupplevelse av hur det är att bära en ryggsäck. Axelremmarna skal ju egentligen inte utsättas för någon större belastning?
Ingen i min familj som anvät någon av våra två säckar (58 och 34) har märkt av problemet. Men vi bär ju med höftbältet...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.