Exceldokument som hjälp eller själp?

När jag tittat på fleras exceldokument över utrustning här på Utsidan är viktiga kolumner som Benämning, antal, vikt per styck, totalvikt och anmärkning med. Mera sällan ser jag de i mina ögon viktiga kolumnerna lämnat hemma, och saknat. Vikten i den förra kan vi glädja oss åt, liksom berget på vardagsrumsmattan som inte kom med. Men inför nästa utflykt av liknande art torde den senare kolumnen vara synnerligen viktig.
Min 50öring.
//J

Saknat..

Njaaa...kan inte hålla med dig!
Det jag lämnar hemma är ju ingen ide att skriva upp, och det jag saknar på tur 1, tar jag med på tur 2....

Visserligen är det lite kul att jämnföra den första utrustningslistan som jag (och många andra) hade innan man fick upp ögonen för lätta grejjor! Men den listan behåller jag för mig själv..men Ultratungt var ordet!

//A

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
I en tidigare version av min lista
http://www.huthyfs,com/norpack.html
had jag faktiskt ett stycke om "vad jag inte har och vad jag inte gör", e.d., vilket till
viss del var vad jag slutat ha eller göra. Kunde vara idé att lägga till ett sådant stycke igen.

Jag hittade ju min gamla lista från 2002 på en dansk site och insåg vad en del viktsmedvetande
gjort. Ex: förr i tiden hade jag ett Rando 360-kök som jag tyckte var lätt. Förpackningen till brännaren fungerade dessutom som ett mindre och ett större kokkärl. En tub med 52 gram gas vägde 98 gram! En sådan räckte 2 dagar. På en tiodagarstur skulle det betyda nästan 2 kg -
med reserv 2.1- 2.2 kg.
Till det kom att köket med sked och svamp etc. vägde 600 gram. så det blev 2.7-2.8 kg.
Idag har jag ett sådant där pyttelitet Primuskök, burkar som väger brutto 360 gram eller så
(en är dock påbörjad) och hla paketet väger lite drygt 1 kg! Att inte byta kläder från topp till
tå på lägret har sparat kanske 1 kg, ett par skor istf. två sparar kanske 7 hg osv.
Dun istf. syntet i sovsäcken: -1 kg. Etc. etc. etc.

Jo, sådan information är bra att ha med.

Vad behöver man för att kunna läsa dina filer?

Jag kör ju stenhårt med html och pdf, det mest universella som finns!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips