Gjort några tester
Jag gjorde först en test av cykeldatorn som jag i sin tur ställt in efter hjuldiametern. Kollade cykeldatorn på ett ställe där dom sprungit maraton och märkt ut varje km. Cykeldatorn visade 1 km på samma ställe som maratonbanan + ca 15 cm, likadant de 10 km jag cyklade. Gjorde en test mellan cykeldatorn och GPSen och noggrannheten var bra, men jag hittar inte dokumentet så jag kan inte säga hur bra. Men eftersom upplösningen på tripmätaren på GPSen är 100 m, så är det inte relevant att göra en test på en så kort sträcka som några km. Man kan visserligen gå in i trackfilen och räkna, men det har jag ej gjort.
Vad beträffar hastigheten så filtrerar GPSen nog värden, så du måste hålla konstant hastighet för att GPSen ska visa rätt hastighet. Och så fort man befinner sig i närheten av hus och trän minskar noggrannheten, förmodligen är också inbyggda antenner riktningsberoende d.v.s. det har betydelse för noggrannheten om GPSen är placerad horisontellt eller vertikalt.
Använde 2 st GPSer (en Garmin 12XL och Garmin 12CX) vid en skridsko tur i vintras och efter 35 km skiljde det 400 m mellan GPSerna.
/Per Brune