Exakthet på Garmin Etrex

Gjort några tester

Jag gjorde först en test av cykeldatorn som jag i sin tur ställt in efter hjuldiametern. Kollade cykeldatorn på ett ställe där dom sprungit maraton och märkt ut varje km. Cykeldatorn visade 1 km på samma ställe som maratonbanan + ca 15 cm, likadant de 10 km jag cyklade. Gjorde en test mellan cykeldatorn och GPSen och noggrannheten var bra, men jag hittar inte dokumentet så jag kan inte säga hur bra. Men eftersom upplösningen på tripmätaren på GPSen är 100 m, så är det inte relevant att göra en test på en så kort sträcka som några km. Man kan visserligen gå in i trackfilen och räkna, men det har jag ej gjort.

Vad beträffar hastigheten så filtrerar GPSen nog värden, så du måste hålla konstant hastighet för att GPSen ska visa rätt hastighet. Och så fort man befinner sig i närheten av hus och trän minskar noggrannheten, förmodligen är också inbyggda antenner riktningsberoende d.v.s. det har betydelse för noggrannheten om GPSen är placerad horisontellt eller vertikalt.

Använde 2 st GPSer (en Garmin 12XL och Garmin 12CX) vid en skridsko tur i vintras och efter 35 km skiljde det 400 m mellan GPSerna.

/Per Brune

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
eTrex Venture, MTB

Jag cyklade MTB i skogen med min eTrex i en ryggficka på cykeltröjan. Jag blev positivt överraskad av att den inte helt tappade kontakten någon gång.

Men tyvärr var längdnoggrannheten inte den bästa. Min cykeldator har bra noggrannhet, jag har kalibrerat den flera gånger genom att sitta på cykeln och rulla några varv med framhjulet och mata in omkretsen. Jämfört med kilometerskyltarna på Lidingöloppet stämmer det väldigt bra.

Men GPS'en visade ungefär 10% för kort distans, 20 istf 22 km. Jag gissar att det beror på alla små "knixar" man gör när man cyklar på stigar. GPS'en rätar ut dem.

/Erik

Kort sträcka

Jag har min etrex i bilen och om man håller konstant hastighet i en kurva så "tappar" man fart på GPS'n Så om man hade snabbare sampling så skulle det nog bli bättre precision.

eTrex Venture, MTB, forts

Jag glömde skriva ovan att jag hade eTraxen inställd på "Automatisk Sampling - Most often", nivå 5/5, dvs max för automatisk sampling. Det blev 580 samplingar på 1½ timme. Det hade antagligen blivit bättre noggrannhet om jag hade utnyttjat minnet till max (2000 samplingar ~ var 3:e sekund).

/Erik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips