Everest-filmen: hur usel kommer den att vara?

Hej allihopa!

Som sagt, Hollywood tar sig an klättring, eller snarare höghöjdsjumarering, än en gång. Cliffhanger är rätt kul, men Vertical Limit var ju bara irriterande. Vad tror ni? När får vi se en film som något så när porträtterar klättring korrekt?

Självklart kommer jag att gå och se filmen ändå!

Med vänliga hälsningar

Kaj

luktafotogen

Avstängd
Det har vi redan sett. "Touching the void" hade inte jag något att anmärka på. Holywood och klättring är en dålig kombination. K2 är väl ok. Möjligen. Kanske. Lite grann.

Nordwand är överlägset bästa klätterfilmen tycker jag. Om vi pratar spelfilm så klart. För övrigt ser jag hellre Vertical Limit än Cliffhanger om jag är piskad av välja. Everest lär väl ses. Mtp Gyllenhaal bl a kan den nog vara skaplig, och t o m bra om man inte är insatt i alpinism / klättring. Återstår att se hur grava misstagen / förvrängningarna är.

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips