ev dumsnålhet och Bergans Trysil

Hej Daniel,

Jag skulle vilja säga att det är inte kasst alls. Har ett Trysil 3p och tycker det är ett prisvärt tält. Vid ett tillfälle regnade det riktigt rejält och jag var övertygad om att vakna ”blöt” men icke. Helt kruttorrt i tältet.

Nu är jag ingen expert på tält men som sagt, jag tycker det är prisvärt och är nöjd med mitt.

Hälsar
Bosse

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag köpte Trysil 3P när jag besteg kebnekaise för några veckor sedan samt kommer använda det vid jämtlandstriangeln om någon vecka.

Jag köpte tältet för 1100kr på xxl och när jag slog upp det kändes det oerhört prisvärt, det tål vatten och vind bra men det är i tyngsta laget för att vara ett tunneltält på sina ca 3,4kg. Något värt att veta är att bottenduken inte är så slitstark och när jag sov på vassare stenar så blev det slitage på duken i den nivån att det slet bort plasten/beläggningen på tyget, vilket gör att den där cm^2 stenen slet på duken inte längre är vattentät.

Storleken på innertältet är mätt minsta laget så är ni två rekommenderar jag 3P.

Det är inget HB men jag kommer använda det här tältet tills det går sönder. Efter det kommer jag nog investera i något mer slitstarkt och lättare som jag kan ha något decennium.

Är inte skillnaden mellan dyra och mellanpristält framför allt vikten och inte så mycket hållbarheten? De dyra är bara lättare, inte hållbarare?

Jag köpte Trysil 3P när jag besteg kebnekaise för några veckor sedan samt kommer använda det vid jämtlandstriangeln om någon vecka.

Jag köpte tältet för 1100kr på xxl och när jag slog upp det kändes det oerhört prisvärt, det tål vatten och vind bra men det är i tyngsta laget för att vara ett tunneltält på sina ca 3,4kg. Något värt att veta är att bottenduken inte är så slitstark och när jag sov på vassare stenar så blev det slitage på duken i den nivån att det slet bort plasten/beläggningen på tyget, vilket gör att den där cm^2 stenen slet på duken inte längre är vattentät.

Storleken på innertältet är mätt minsta laget så är ni två rekommenderar jag 3P.

Det är inget HB men jag kommer använda det här tältet tills det går sönder. Efter det kommer jag nog investera i något mer slitstarkt och lättare som jag kan ha något decennium.

Slår du upp tältet på uppstickare stenar eller rötter, och sedan nöter på dessa punkter under natten tar alla tält golv stryk oavsett hur dyrt tältet är.

Är inte skillnaden mellan dyra och mellanpristält framför allt vikten och inte så mycket hållbarheten? De dyra är bara lättare, inte hållbarare?

Nä det tror jag inte stämmer, titta på Hilleberg tälten de är dyra och tunga, så som regel tror jag inte det håller.

Den som inte jämnar till sin tältplats får stå ut med sten och rötter. Det sliter på tältbotten och nattsömnen bl a.

go tur

Billigare tält är ofta av PU-belagd väv vilket delaminerar som funktion av tid snabbare än vad silikonbelagd väv gör.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips