Ett till minne till !

För ett antal år sedan hade jag nöjet att få vara bisittare i polisens helikopter. Vi flög under 3 dagar i Jokkmokks fjällen. Tror det var stax före midsommar....
Vi var på väg ned mot vårt övernattningsställe Seitivare för att ställa in för kvällen. Precis innan landningen kom ett anrop via radion från dåvarande kommunikationscentralen i Boden.
Man hade via hjälptelefonen i Hukejaure fått ett anrop. Stugvärden där hade problem med en gäst som kommit dit under kvällen.
Vi styrde vår färd dit och kom fram relativt snabbt. Träffade stugvärden som berättade....
"han hade hållit på med underhållsarbete på uthuset när han tyckte sig höra att någon "Hooade".
Trodde han hört fel och fortsatte sitt arbete, men hörde samma ljud igen..... Han kollade upp mot leden från Sitashållet och upptäckte då en ensam man som kom gående efter leden ned mot stugan.... mannen hade ingen packning förutom en.......... stege!!!
Han kom ensam, utan packning bärandes på en stege.
Stugvärden gick honom till mötes och hjälpte honom in i stugan. Han var helt slut och talade mycket dålig engelska men stugvärden kunde i vart fall förstå att han komit vandrande från Abisko men att han gått vilse."
När vi sedan talade med honom lyckades vi få en historia ur honom som var märklig..

Mannen hade kommit till Abisko från Holland med mc. Han skulle ut och vandra i området kring Abisko men gick rätt snart vilse. Han gick omkring i flera dagar och kom så småningom till en stuga på norska sidan inte långt från Hukejaure. Han var utan mat och bröt sig in i stugan där han hittade lite torrfoder och kunde vila och värma sig. Efter ett tag började han vandra vidare men skrev ett brev och förklarade att han gjort inbrott, och vem han var osv.
Han kom mer eller mindre av en slump i riktning mot Hukejaurestugan, upptäckte stugan på håll och såg röken ur skorstenen, räddad....!!
När han kom närmare kom han dock fram till en då kraftig jokk (vårflod) och hittade en raserad bro.
Försökte ta sig över denna, ramlade i jokken, tappade ryggsäck och glasögon men tog sig upp igen men på samma sida. Blöt och frusen och naturligtvis förtvivlad skrek och ropade han men sugvärdenb hörde inget. Han kom då på att han sett en stege vid den norksa stugan. Gick tillbaka och hämtade stegen. Tog sig över med hjälp av denna och som den ärliga man han var tog han med sig stegen till Hukejaure.........
Vi tog med mannen till Kiruna sjukhus där han fick stanna och vila upp sig, Han var bara orolig för hur han skulle komma tillbaka till sin mc och sen köra utan glasögon tillbaka till Holland...

Vi begärde sedan tillstånd att få flyga in i Norge, lämnade tillbaka stegen och tog rätt på hans brev. Det vare i princip ett avskedsbrev. Han var då övertygad om att han aldrig skulle komma tillrätta igen.
Till saken hör också att detta var några veckor innan den egentliga vandringssäsongen startade. Det var en hel del snö kvar efter leden mot Sitas. Kallt på nätterna osv... Det var bara rena turen att det fanns folk i Hukejaurestugan.
Återigen, Ge aldrig upp.......
 
Vad är det med holländare?

På min första vintertur stötte vi på en holländare som:
1. Gick på snöskor efter en vältrampad Kungsleden!
2. Var iklädd en kraftig långrock i långhårigt skinn!
3. Blev tvungen att gräva ner sig i snön andra dagen eftersom han inte hann till nästa stuga!
4. Blev hemskjutsad på skoter till Abisko efter att ha fått svåra skavsår pga allt slitande på snöskorna.

Är det bristfällig information eller är det någon sorts äventyrlig romantisk lusta som styr såna utrustningsval?

Annars tycker jag faktiskt att holländare är ett mycket trevligt folk och de jag träffat senare har varit väl utrustade och informerade så mitt första möte med holländare kanske inte var så rättvisande.
 
Folk

Min erfarenhet från fjällräddningen och egna vandringar är att det tycks finnas "orginal" av alla de olika slag och nationaliteter, ingen bättre eller sämre än någon annan.
Jag tror dock att vi har förmånen här uppe i norr att få besökare i våra fjäll som är betydligt bättre rustade än de som besöker tex Dalafjällen. Det kanske är nräheten till befolkningscentra som gör att mera "blåbär" söker sig dit medans proffs, svenska eller utländska söker sig längre norrut där det kanske finns mera utmaningar som kräver sin man/kvinna.
naturligvis förvirrar sig något riktigt orginal även hit upp, tex till Abisko..........
 
Jodå, och det är såklart inte bara holländare... jag har kompis som vintertid mött japan (?) iförd lågskor och med packningen i två konsumkassar komma gående från Abisko på väg in i fjällen....
 
Jag mötte ett gäng på ca 15-20 fransmän och kvinnor som kom gående i tunna sommarkläder, hälften ungefär hade ryggsäckar, de andra bar sin utrustning i famnen. En kvinna bar 4 flak med ägg i händerna framför sig…De hade gått ca 2 mil från Kebne fjällstation.

Å andra sidan, man vet aldrig…
Jag satt en kväll vid tältet och såg i min kikare en kompis några kilometer därifrån. Jag tog på mig gympaskorna, tog av mig allt onödigt och så sprang jag i kapp honom, vi pratade en stund och så vände jag åter mot tältet. Jag såg en vandrare komma på avstånd och min lite sjuka humor slog till direkt, så, jag joggade fram på leden mot honom.
Han såg en dåre iklädd jeans och skjorta, lagom svettig och andfådd som kom springande fram till sig och som på bredast tänkbara Göteborgska frågade ”e de här vägen till Siojauresjön”? Han fick fram ett lite förvirrat ”ja” och nickade ”fint, e de långt kvar”? Han skakade på huvudet och då lubbade jag vidare med ett litet tack ekande bakom mig..
Jag har alltid undrat vad han tänkte - och hur han berättade för sina kompisar om detta möte.

Thomas
 
Också ett minne

Var nere i kalkalperna för några år sedan och klättrade med en polare därifrån. Han är van klättrare, men jag hade inte klättrat så mycket innan (men är fjällvan). Pratade om en gemensam bekant som träffat en dansk i lågskor som frågade efter vägen mot Kebs sydtopp. Vår vän hade då bestämt avrått honom från att fortsätta, men han hade envist fortsatt. Efter ett par dagar kommer vår vän ner till civilisationen och får läsa om en dasnsk som frusit ihjäl där uppe. Han mådde självklart dåligt och hade skuldkänslor. "Varför sade jag inte till mera på skarpen?" Nå, en var har ju ett eget ansvar också. Vi kom överens om att ett problem nog var dessa reseprogram som glamouriserar upplevelseresor ut i världen utan att visa vilken research och guider som ligger bakom.
Well. Samma morgon tog vi linbanan (fusk!) upp till en Klettersteig, Via Ferrata, på 2500möh. Det är en brant kam med 1500/900 m fall på respektive sidor. I samma korg åker en engelsman iklädd G-texjacka, shorts och joggingskor. Ingen ryggsäck och ingen säkerhetsutrustning! Vi tänkte väl att han skulle promenera den lätta vägen ner, men icke. Han kutar upp där klettersteigen börjar utan att aklimatisera sig efter att gått från 900-2500 m på 10 minuter. Vädret där uppe var horisontal blötsnö. Han stod där uppe och tittade ett tag medan vi hann ifatt honom. Micha och jag tittade på varandra och bestämde oss för att honom släpper vi inte ut! Det tog en del övertalning men till sist gick han den lätta vägen ner. Till saken hör att under vägs såg vi fyra minnesplaketter i berget efter omkomna klättrare, dvs säkert det dubbla har dött på den stigen de senaste 150 åren.
Det är folk till det mesta...
 
Jodå, och det är såklart inte bara holländare... jag har kompis som vintertid mött japan (?) iförd lågskor och med packningen i två konsumkassar komma gående från Abisko på väg in i fjällen....
"lättpackarna" kan slänga sig i väggen, undrar vad två kassar väger jämfört ryggsäck, hmmmmmm
 
Förra sommaren på väg ned från Kebnekaise mötte vi tre tysktalande killar på väg upp bärandes varsin gitarr över axeln!! De hade kortbyxor, men de hade åtminstone ryggsäckar, så vi utgick ifrån att de hade varmare kläder där. Jag undrar fortfarande om de kom upp med gitarrerna. Är det möjligen någon här som hörde dem spela på toppen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 Snabb hjälp, ett minne till Säkerhet och räddning 0
KLAGER Någon som tappat ett par stavar? Säkerhet och räddning 1
avslut1008 Ett fjällräddningsminne, del 1 Säkerhet och räddning 13
CFFS Friluftssäkerhet ett helhetsgrepp över friluftssektorn Säkerhet och räddning 35
avslut1008 Ännu ett fall....... Säkerhet och räddning 17
AslanB URGENT: Going to Gällivare from Fjällasen/Harrå // Brådskande: Åker till Gällivare från Fjällasen/Harrå Säkerhet och räddning 2
Mullemek Kampanj för nödsändare till skogsarbetare Säkerhet och räddning 0
silenhag Man saknad 3 mnd (Norge), observerad x flera till fjälls Säkerhet och räddning 9
KLAGER Man & kvinna larmade fjällräddningen för att få lift några km till nästa stuga Säkerhet och räddning 11
Turbos Att välja räddningsväst till en Tonåring Säkerhet och räddning 6
Kalle G 4YI: hur kajakolyckan där North Face-grundaren Doug Tompkins omkom gick till Säkerhet och räddning 0
1145 Bra säkerhetsapp till smartphone Säkerhet och räddning 12
pack Svensk kvinna saknad i Norgefjällen. Var på väg från Abisko till Kautokeino. Säkerhet och räddning 7
Fredrik. Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen") Säkerhet och räddning 75
Bulingen Manar till försiktighet! Säkerhet och räddning 3
Anders262 Skolprojekt till Keb... Säkerhet och räddning 4
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Säkerhet och räddning 1
sofihag Välkommen till Forum Säkerhet! Säkerhet och räddning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...