Ett fot-relaterat problem

Hejsan.

Nu blir det ett långt utlägg, eftersom jag antar jag får bäst svar med mest fakta tillgängligt.
Först och främst så är jag ingen ute-människa. Hatar till och med att tälta. Men jag har ett problem gällande kängor och ni verkar vara så gott som experter i mina ögon.

Jobbar som väktare. Kör 12 timmars pass på nätterna. Behövde något dugligt på fötterna som höll mina fötter torra men hade inte så värst mycket pengar vid tillfället i fråga. Köpte mig ett par Magnum stealth. Läderkänger med sympatex membran. Köpte då även ett smörj/impregnerings medel. Heter "Collonil waterstop", baserat på mandelolja.
Fungerade bra ett tag, men efter ett antal rejäla användningar så började jag bli våt om tårna.
Tog då en titt på nätet, bla här, och såg att många ansåg olja och fett att vara ett dåligt alternativ. Efter ett antal tråfläsningar så letade jag reda på en online försäljare av vax baserat medel. Jag valde Sno seal på burk eftersom det verkade vara mest populärt.

Väl med en burk I handen så ville jag få ut så mycket olja jag kunde ur kängorna. Tvättade dom därför ett antal gången med ett milt diskmedel uplöst i varm vatten. Lät dom sedan torka ut helt igen innan jag satte på sno seal. Gjorde som så många andra tipsade och smälte in det med en hårtork (det lilla some gick in). Tycker själv mest att det stannar mest på utsidan. :p

Har numera skött mina kängor med en lätt "upp-piggning" av vaxet en gång varannan vecka. Men trots allt detta så lider jag fortfarande av våta fötter efter varje pass. Blir inte riktigt klok på vad det är frågan om.

Kan det vara så illa att membranen är igenstoppade av olja?

Skulle behöva tips/förslag till vad jag kan göra för att åtgärda detta.

Tack på förhand.

- Jens
 
Eftersom kängorna har ett membran (sympatex), så finns det ingen anledning att vaxa eller på annat sätt behandla lädret, för att de skall vara vattentäta. Man kan möjligtvis ha på vax för att lädret inte skall torka ut och spricka, men det skall man inte behöva göra speciellt ofta.

Blir du våt om fötterna så beror det antingen på att det är hål på membranet, eller på att det blir alltför varmt i fodrade kängor med membran.

Enklast att kolla borde vara att ställa foten i en hink med vatten, blir man blöt så är det hål på membranet.
 
Är det fotsvett du blir "våt" av?

En känga andas inte särskilt bra oavsett om det är en membrankänga eller inte. Är det fotsvett vi pratar om så är väl lösningen sockbyte vid paus precis som under fjällvandring.

/M
 
Om jag förstått saken rätt så är Sympatex ett membran som fungerar genom "solid state diffusion", dvs det finns inga porer som kan blockeras av fett eller liknande utan fukten passerar genom membranet ändå. Så funkar även Goretex egentligen, eftersom de små porerna man ser i reklamen sedan decennier är täckta av ett ytterst tunt skikt av polyuretan, genom vilket fukten också passerar genom diffusion.

Så en gissning är att det är hål på Sympatex-membranet, men det kan också vara så att det är kondens/fotsvett på insidan.

I din situation skulle jag nog välja "bushpacs" från Sorel eller liknande. Alltså i princip skoterkängor där fotdelen är en gummistövel och överdelen läder som du kan smörja efter behag. Inuti finns en tjock filtsko som håller värmen och som man tar ut och torkar mellan passen.

Jörgen
 
Sympatex kollar sà vitt jag vet inte vad slags övriga material deras kunder använder i kängan (till skillnad frân en annan känd membran-tillverkare).

Jag kánner exempelvis till fall dár en kángtillverkare använt plastmaterial under ládret för att stadga upp kängan, vilket naturligtvis medför att transpirationen blir lika med noll, trots att han med sanning kan säga att kängan innehàller ett vattentätt och transpirande membran.

Membranet kan i detta fall vara alltsâ vara hur transpirerande som helst, men om andra material inte hàller màttet, eller om man (vilket ofta sker med tillverkning i Asien, att man använt för mycket lim i sammansáttningen) sà andas inte kángan inte nämnvärt trots detta.

Jag vill inte pâstà att just Magnum, eller vilket annat márke som helst fuskar med sina material, men en tumregel brukar vara att ju billigare en känga (och dess material) är, desto sámre egenskaper har de vad gäller exempelvis just "andning".

Att du blir blöt om foten kan bero pà:

1: Ovan
2: För mycket smorning har satt igen lädrets porer (inte membranets idem)
3: En kombinatuion av ovan 1+2
4: Läckage
5: En kombination av ovan 1+2+4
 
Använd SÖK uppe till höger och titta på trådarna om strumpor-sockar! Jag är inte säker på att du har optimal kombination.
För mig låter det som du har lyckats täta kängorna för mkt.
Torka av överflödet, gärna med hjälp av handmild värme. Borsta bort synligt vax från lädrets porer på utsidan.
Kör med rätt strumpkombination och byt strumpor i sb med matrast.
Spara till ett par riktiga kängor.

go tur
 
Oj. Många bra svar här.

Jag kan nog säkert säga att membranen är hela. Kängorna är inte alls gamla. Jag är dock lite fundersam till att inte använda något vax alls. Visst ska membranen vara motståndiga mot väta, men jag har fått för mig att man får även behandla lädret för att vara säker.

Det kan ju dock vara just att jag varit för duktig med "kletandet". Torkar alltid bort överskottet dock. Ska låta bli att smörja dem nu i ett par månader. Låta det som sitter i torka ut lite. Kanske har önskad effekt då.

Ska även ta och kolla på strumor/sockar som förslaget här. Kör just nu med ganska basic 100% bomull.

Sno seal/bivax i övrigt då? Rätt val att hålla lädret i skick så det inte spricker, samt hålla ute väta?

Hur ofta bör man behandla sina kängor?

Mycket frågor blir det. Men jag som novis tar all hjälp när jag hittar den. :)

Tack.
 
Bomull är ett fult ord när det gäller undisar och strumpor!
Närmast foten helsyntet för att hålla skinnet torrt! Allt från damankelsockor till Super duper funktion. Tunna som ankelsockar. Bolas ten toes är en värsting.
Ullstrupa a la FMs M90 knä i lager två och skall du gå mycket ytterligare en yllessocka till för att få friktionen mellan sockorna och ej vid huden. Altså ullstumpor med syntetinslag och varierad stickning för do funktion, filt under foten, tunnt över och behagliga skaft.
Ha även med dig extra innersulor förutom strumpombyte! Skölj och sköt om fötterna så fort tillfälle ges!
Skovård så fort man hinner.....
Men dagligen om du brukar dem så...

go tur
 
Ett sparsamt lager vax

Hardwired; sa:
Sno seal/bivax i övrigt då? Rätt val att hålla lädret i skick så det inte spricker, samt hålla ute väta?

I moderna kängor är lädret så bra att du knappt behöver behandla det för att det inte ska bli hårt eller spricka. I alla fall inte de första åren, och om du låter bli att toktorka dem vid element, eld eller liknande.

Vaxar texmexkängor gör man av samma anledning som man impregnerar texmex-jackor - för att ytan ska bli vattenavstötande. Inte vattentät, utan vattenavstötande, så att vattendropparna pärlar av. Ett tunt lager med vax eller annat impregneringsmedel, alltså.
Finns massvis i friluftsbutiken.

Det är när kängan inte har fuktspärr som man gnider in lite mer vax och håller på och värmer det och så.

Sen kan som sagt vettiga strumpor och innersulor göra underverk mot blöta fötter (se ovan).
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-03-27 kl 08:51]
 
Jättemånga bra tips här.

Så för att summera.

- Använd inte vaxet så ofta som jag har. När det väl kommer på frågan så bara en symbolisk mängd på ytan eftersom kängan har membran.

- Skaffa en bra kombination av inlägg och strumpor/sockar för att vidare behålla väta från fötterna.

- Byt strumpor efter halva natten (eller när tid finnes)

- Tids nog skaffa ett par kängor av bättre kvalité.

Låter som en plan?

Jag tackar och bugar för alla bra svar och visat intresse. Trodde inte att det fanns så mycket dynamik när det kom till kängor. Men där ser man så lite man egentligen vet här i världen.
 
Lâter som en utmärkt plan. Man kan tillägga:

- om man ofta behöver förbättra lädrets vattenavstötande förmâga räcker det med spray. Vax och annan smorning behövs bara när lädret börjar bli torrt och trist ("lädervârd").

- utöver sockbyte kan även byte av iläggsulor rekomenderas under användning. Pâ sâ vis försvinner en stor mängd fukt ur kängan snabbt och lätt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...