Ett eget solo tält på 480g

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Väldigt imponerande! Inte minst eftersom jag själv har funderat på (/dagdrömt om) att göra något liknande själv, men insett att jag varken har tid eller kunskaper nog att ta mig an det just nu.

För inspiration och ev framtida referens tänkte jag slänga ut några frågor, om du har tid.
Hur långt är innertältet? 220?
Är du nöjd med höjden i huvudänden? Jag har funderat på att göra det ännu lägre, kanske ligga-på-armbågen-höjd, men lyssnar gärna på andras erfarenheter.
Hur fäster du "flärpen vid fotänden" i stängt läge? Knyts den bara fast?
Har du designat tältet från scratch eller har du länkar till liknande lösningar du skulle kunna dela med dig av?

Bra påminner mycket om mitt enkla tubtält.
Min erfarenhet är att blir man inregnad och inte kan gå ut så är det trångt att göra allt liggande och på armbågarna. Men man sparar ju vikt.

go tur

Fler bilder tack :)
Ser fint ut, jättekul att sy och använda diy istället för köpe-tält.
Hur högt är det, ligg och huk nivå?

Nu såg jag länken till Flickr.
Ser ut som om det är smidigare in och utgång än en tarp i stil med Ray?
Funkar det bra i vind med snedställd stav?

Tack för alla fina kommentarer! Värmer!

Håller med om att det kan bli jobbigt att vistas inne i det om vädret kräver att man tillbringar timtal i det. Som det är sytt så tror jag dock att det går att pitcha rätt så högt, ska testa i sommar.

Har sett att jag skrivit fel mått på flickr, ska ju vara cm såklart och inte mm, men från baksidan och fram till högsta punkten är det 220cm. Kan mäta hur långt det är från bakre kant till absolut framkant nästa gång jag slår upp det. Jag skulle inte göra det lägre faktiskt. Att ta sig in och bädda och dona känns redan lite trångt, men är du mindre än mig går det såklart bra :) men allt är ju helt personligt. Inspiration från Henry Shires Protrail (https://www.tarptent.com/protrail.html) men ändrade storlek, bakre delen, lägre profil, mer utrymme framtill och lite annat. Men stommen är väl egentligen densamma. Flärpen i fotändan knyts bara fast vid motsatt pinne.

"Innertältet" med myggnätet och golvet fångade mitt intresse speciellt. Har du en bra beskrivning med mått och sådant?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips