Ett bra tält...

Re: Taurus I

barre; sa:
Jag har ett Vaude Taurus 1 och är ganska nöjd med det. Främst p g a det låga priset.
Men att man kan slå upp tältdukarna var för sig på det tältet var något nytt för mig. Sitter väl ihop?

Det går, men det är inte helt lätt. Man måste modifiera lite, och fixa en rem/snöre som håller ihop "tvärbågen", samt en kraftig gummisnodd som håller ihop bågarna om man bara vill ha upp innertältet. Det går inte att sätta upp innertältet först och sedan dra på yttertältet. Hör av dig om du vill veta mer.

Ventilation finns inte. Jag har inte haft några problem med kondens, dock.

På mitt (inköpt i år) är det meningen att ventilationen skall regleras m h a en justerbar öppning högst upp i absiddragkedjan.

Det som är dåligt med tältet är lösningen med myggnätet tycker jag. Man måste dra bort nästan halva myggnätet för att kunna krångla sig in. Krångligt och dåligt, en dragkedja till skulle kunna löst det.

Hmm, här måste de ha ändrat konstruktion - på mitt är det bara myggnät på översta tredjedelen av innertältsdörrden.
[Ändrat av TBy 2003-09-16 kl 07:48]

Tack så jättemycket!!

Juryn drar sig nu tillbaka för en överläggning. Förhandsfavorit är Sierra Design Orion AST med en praktisk vind (Attic nånting, trademark naturligtsvis). En meshhylla som spänns upp i innertältets tak. Hittade tältet för 165 dollar på ett ställe som hette Summit Hut. Hutlöst pris på frakten bara, 65 dollar, så jag får leta runt lite. Finns det någon svensk importör?

Jag har sett lite Sierra tält tidigare och de verkar schyssta är det någon som har erfarenhet av just Orion AST??

Tack för alla tävlingsbidrag! Juryns kommande beslut kan inte överklagas.
/Jonas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Tack så jättemycket!!

overkligheten; sa:
Juryn drar sig nu tillbaka för en överläggning. Förhandsfavorit är Sierra Design Orion AST med en praktisk vind (Attic nånting, trademark naturligtsvis). En meshhylla som spänns upp i innertältets tak. Hittade tältet för 165 dollar på ett ställe som hette Summit Hut. Hutlöst pris på frakten bara, 65 dollar, så jag får leta runt lite. Finns det någon svensk importör?
/Jonas

Kom ihåg att det tillkommer tull & moms också när du beställer från USA, minst 30% av värdet.

Re: Tack så jättemycket!!

overkligheten; sa:
Svensk importör är Akzo, http://www.akzo.se/
Räkna med att det i slutändan går lös på över USD300 om du beställer från USA. Tullverket har mer info.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips