Ett år i vildmark

Har väldigt seriösa funderingar på att i ett år lämna allt och bege mig till vildmarken, likt Nordkalotten 365 med Lars Monsen för er som sett denna fantastiska serie. Inte för att "lämna" något utan snarare för att "komma till" något.

Jag har inga krav på att det måste betyda att göra något "extremt" så som att korsa nordpolen etc. Utan mest bara leva i naturen och kanske förflytta sig mellan intressanta platser för att inte bli uttråkad. Jag tänker mig vara ute i partier om 2-3 veckor för att sedan omproviantera, duscha och tvätta. Bär väl ca 35 -45 kg när jag gjort så och kan tänka mig att ligga i läger i veckor för att "njuta" och anpassa mig till naturen. Det skall vara ett äventyr, inefattande fiske och jakt. På sommaren kan jag tänka mig exempelvis Norges kustsida med kajak och på vintern dra en pulka med grejer över fjället mellan Norge och Finland/Ryssland.

Kostnadsmässigt tänker jag mig att detta hamnar på (exkl utrustning) ca 60 tkr för mat, diverse förnödenheter, resor, reparationer osv.

Jag vill mot bakgrund av detta gärna ha lite tips / idéer från er

Förslag på områden
Saker att beakta
Realism i budget / plan
Övriga input

Har någon gjort något liknande (behöver inte vara under så lång tid) får denne gärna kontakta mig!
 
Trevlig Plan :)

På det stora hela låter upplägget realistiskt, åtminstone vad det gäller tid i vildmark mellan depåstopp och kanske även budjeten....fast det är klart att går något lite dyrare sönder (typ tält) kan pengarna lätt rinna iväg i ett något högre tempo. Dessutom är ju inte jakt direkt gratis i den här delen av världen, för att uttrycka det milt.

En sak som åtminstone jag hade övervägt i ditt läge är att förlägga turen till Alaska eller Norra Kanada istället för Skandinavien. Visserligen är det mer extremt både vad det gäller vädret och vildmarksmässigt, så att säga. Fördelen är väl just att det är på ett helst annat sätt en riktig vildmark i exempelvis Alaska än vad man kan hitta någon stans i vår del av världen.

Nu är det i och för sig ett par år sen jag var där senast, men generellt sett är både fiske och småviltsjakt både betydligt billigare och framför allt generellt sett bättre än häröver. Vill minnas att ett årskort för fiske (=får fiska vad som helst i typ 90% av alla vatten förutom King Salomon) kostade i storleksordningen 200 dollar och ett årskort för småviltsjakt låg på under 100 dollar. När jag och en kompis var i området 2003 levde vi i princip på egenfiskad fisk och ripa i de två månaderna som vi var i Brittish Columbia och Alaska.

/ Stefan
 
Kul idé, skulle gärna pröva själv om jag inte hade familj.
Tror inte att det skulle bli så värst uppskattat om pappa försvinner i ett år:)

Angående dina planer så är ju både Sverige, Norge och Finland "lätta" länder att färdas i där Sverige naturligtvis ligger i topp i och med allemansrätten.

Kanada och Alaska är säkert bra det också med stora områden utan folk men då är det ju det där med vilda djur. I norden lär du knappast stöta på många vilda djur men i Kanada/Alaska lär det ske ganska ofta.

Jag skulle nog satsa på säkerheten i Norden jämfört med äventyret i Kanada/Alaska. Men det är ju jag.

Angående fisket så tror jag att Norge har det klart enklaste och mest prisvärda fiskekortet. Statkortet dvs kortet över de statliga vattnetn innefattar i princip hela fjällkedjan vilket gör det enkelt med fisket. Ett kort, massor med vatten.

Ett annat bra alternativ är statens fiske i Norrbotten, där får du också massor av vatten på ett enda fiskekort.

Hur det ser ut i Finland med fisket vet jag inte.

Jakten har jag inte heller någon större koll på, men det är ju betydligt fler regler kring jakten och mig veterligt betydligt fler områden att hålla reda på.

Annars tycker jag att det verkar som en god början på planeringen. Stanna länge i vissa områden, utforska de ställen du väljer ut ordentligt för att därefter omproviantera och byta område. Lite av Nordkalotten365-stuk alltså.

Starta gärna en blogg här på utsidan eller någon annanstans där du kan skriva ner dina idéer och planer. Vore kul att följa med, åtminstone virtuellt!

Lycka till!
 
Glömde en sak angående områden.

Eftersom du vill fiska och eventuellt jaga så är ju svenska nationalparker att glömma.

I Norge däremot är dom betydligt generösare med sånt, det är oftast ingenting som hindrar att du får fiska/jaga i norska nationalparker.
 
Instämmer

En sak som åtminstone jag hade övervägt i ditt läge är att förlägga turen till Alaska eller Norra Kanada istället för Skandinavien. Visserligen är det mer extremt både vad det gäller vädret och vildmarksmässigt, så att säga. Fördelen är väl just att det är på ett helst annat sätt en riktig vildmark i exempelvis Alaska än vad man kan hitta någon stans i vår del av världen.

Nu är det i och för sig ett par år sen jag var där senast, men generellt sett är både fiske och småviltsjakt både betydligt billigare och framför allt generellt sett bättre än häröver. Vill minnas att ett årskort för fiske (=får fiska vad som helst i typ 90% av alla vatten förutom King Salomon) kostade i storleksordningen 200 dollar och ett årskort för småviltsjakt låg på under 100 dollar. När jag och en kompis var i området 2003 levde vi i princip på egenfiskad fisk och ripa i de två månaderna som vi var i Brittish Columbia och Alaska.

/ Stefan

Jag har funderat mycket kring om inte Alaska vore det bästa men det är egentligen bara en sak som får mig att tveka - Björnen. Det är s.a.s mer på "allvar" i dessa trakter...

Hur "rädd" skall man vara för detta fantastiska djur? Verkar jobbigt att ständigt hålla på att separera maten från lägret osv och efter ett år så lär det ju bli någon konfrontation ändå. Är min rädsla överdriven?

Hur funkar det förresten med vapen? Vad jag har förstått får inte utlänningar köpa / äga vapen vilket ställer till det lite i så fall.

Men visst, förutom ovanstående faktorer är ju Alaska mycket lockande, men man är ju mer "hemma" i nordisk natur, men återigen, skall man göra en sån här grej så kan man lika gärna "dra på!"
 
Jag tror den är fullt genomförbar. Jag skriver som Peter att jag hade nog satsat på de svenska fjällen på hösten och vintern. Jakt och fiske tillstånd går att lösa och framförallt enkelheten. Du är i Sverige och kan sverige......
Sommaren och norska kusten är ingen dum ide. Hör uppe kan du på ett par timmar vara uppe i kalfjället och sedan ner till kusten där det finns överflöd med mat dvs fisk.. Varför inte göra upp en rutt. Paddla norska kusten upp och sedan skidra ner längs svenska fjällkedjan under 1 år? Kan tänka mig att det blir lite mer att se frammåt om det finns en tydlig rutt...
 
Jag tror den är fullt genomförbar. Jag skriver som Peter att jag hade nog satsat på de svenska fjällen på hösten och vintern. Jakt och fiske tillstånd går att lösa och framförallt enkelheten. Du är i Sverige och kan sverige......
Sommaren och norska kusten är ingen dum ide. Hör uppe kan du på ett par timmar vara uppe i kalfjället och sedan ner till kusten där det finns överflöd med mat dvs fisk.. Varför inte göra upp en rutt. Paddla norska kusten upp och sedan skidra ner längs svenska fjällkedjan under 1 år? Kan tänka mig att det blir lite mer att se frammåt om det finns en tydlig rutt...



Jag var ursprungligen inne på detta, kanske vara uppe i norra Norge någonstans kring oktober för att november - mars/april ta mig över till Finland och kanske tillbaka till Sverige. Det får nog bli så!

Jakt grejen är egentligen kanske inte nödvändig, men naturligtvis fiske. Vad jag har förstått står stugor tillgängliga i såväl Norge och Sverige på vintern av säkerhetsskäl? Några logistik problem uppkommer men de bör ju kunna lösas. Kanske köpa en kajak i södra Norge och sälja den i norra delen. Köpa en pulka i okt/nov i Norge osv...

Blir mycket Google Earl framöver!

Tacksam för all input / inspiration!
 
Har varit/är själv i tankarna på en årsvistelse. Dock är jag osäker om jag tycker det är roligt hela vägen, Att ligga ute i nov-feb är ingen höjdare. Men samtidigt finns lusten att testa där. Kör en 5 veckors vandring i sommar för att känna på en lite längre tur. Får väl trappa upp veckorna år för år för att sluta på 52 ;)
 
Tackar, En blogg är ingen dum idé, det skall jag definitivt beakta!
Blogga inte live via nån mobil eller nått när du väl är ute bara... Det blir rätt löjligt med folk som påstår sig vilja komma bort från allt och allt de tycks göra är att dryga ut tiden med att skriva långa blogginlägg över hur bra de har det.

Dokumentera gärna, men sammanställ det efteråt.

Bara min personliga åsikt... det finns många som inte håller med, utan tycks tycka att bloggning under en tur förgyllar tillvaron.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.