eTrex eller eTrex Venture

Hejsan kära Utsidan medlemmar :)

Jag har ett litet problem jag skulle vilja ha hjälp med.

Jag har bestämt mig för att införskaffa en GPS. Jag har tänkt använda den främst vi jakt och vandringar i norra sveriges inland.
Jag är väl mest intresserad av Garmins eTrex ... men nu undrar jag ju om det är värt att lägga ut yterligare 500 Kr och köpa en eTrex Venture istället.

Med den kan man ju lägga in 20 vändbara "Routes" medans man bara kan lägga in 1 med eTrex orig.

Sedan har ju Venture en inbyggd citydatabas en massa städer i Europa ... Har eTrex orig. denna funktion??

Vad mer finns det som skiljer dom två åt?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
eTrex Venture vs. standardmodellen

Jag köpte nyss en eTrex (std) och är mycket nöjd med den. Så länge du inte tänker koppla upp den mot dator och ägna dig åt omfattande fler-rutts-planering och planerar att vid samma tillfälle vandra både fram och åter på rutterna så finns ingen bra anledning att köpa en Venture (och observera att den valiga std eTrexen också kan skicka och ta emot waypoints och rutter från dator).

Inlagda waypoints (före eller under vandring) räcker gott och väl för att ute på plats ev. lägga om, eller skapa en ny rutt. Meningen är ju inte att man ska gå och titta på GPS navigatorn hela tiden, så så besvärligt är det inte om man inte planerar lägga waypoints var 100:e meter...

Däremot så har Venturen 2 saker som tillsammans gör att jag själv nu ev. skulle valt en sådan istället för std modellen. Skärmen har högre upplösning OCH en liten joystick. Med joysticken kan man panorera kartan i fönstret med waypoints vilket jag saknar hos std modellen. Där är kartan fix, och det enda man kan göra är att ändra skalan eller möjligen orientera kartan med norr uppåt.

Den inbyggda kartan "City Database"/"Points of interest" ger jag inte mycket för, man kan inte ladda ner andra kartor och är mest av kuriost intresse. Kanske kul på bilsemester i Europa... men då skulle jag hellre satsa på en Vista så man kan ha nytta i fjällen/skogen också med andra kartor osv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips