Etapplängder Bohusleden

Nyligen gick jag och min sambo från Koxeröd till Vassbotten, dvs halva sträcka 21 till 23. Etapplängderna skulle enligt guiden bli 5+8,5+14 km= 27,5 km. Men båda våra GPS:er visade ca 35 km. Då hade vi gått lite extra, säg 2 km max, då vi ställt bilen vid campingen och ibland glömt att stänga av GPS:erna vid pauser.

Anges sträckan som kartlängden, ej medräknat höjdskillnader? Vi har tidigare märkt att när vi gick sträckan vid Härsvatten i Svartedalen, som är ca 10 km, så tog det väldigt lång tid. Vet inte hur långt det blev, det var innan vi hade GPS. Den sträckan är ju också vädigt kuperad.

Hm, nu såg jag faktiskt att min Etrex20 hade bokfört 34,8 km. Min sambos Dakota10 bokförde 31,6 km. Det stämmer med vad våra trippmätare visade, min visade ca 10% längre sträcka hela tiden och så blev då även våra spår. Tidigare hade vi två andra GPS:er, en GPSMAP 76CS och en äldre Etrex. Då blev det olika för trippmätarna, men samma resultat då vi sparade spåren.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kollade nu spåret i MapSource och kunde konstatera att det blev rätt många punkter där jag bara "irrade" runt, dvs rastade utan att ha stängt av GPS:en :). Bl a hämtade jag vatten i en bäck vid Daletjärn flera gånger, bara det blev drygt 0,5 km. Sen blev det lite knepiga registreringar från GPS:en. T ex skulle jag ha hoppat 60 m rätt ut i Norra Kornsjön och sen direkt tillbaka in i land :). Om man räknar bort alla irrfärder så blev det 29,7 km eller mindre , så jag tror sträckangivelserna är helt korrekta.

Min sambo hade irrat lite mindre, därför kortare sträcka på hennes GPS.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips