Erfarenhetsbaserad klädsel under torrdräkt

Såg teknikerns inlägg om att simma 2 km i 12-gradigt vatten med torrdräkt. Det slog mig som en person som har verklig erfarenhet av hur mycket klädsel som behövs under torrdräkten. Fick förhoppningen att både teknikern och andra som på riktigt varit i kallt vatten i torrdräkt skulle kunna berätta hur mycket klädsel under torrdräkten som behövs/räcker till beroende på vattnets temperatur. Skulle ge mycket mer än internets olika "klä dig för vattnet, använd lager för lager, använd material som ..."

Någon som är villig att dela med sig av vad som i verkligheten varit rätt mängd under torrdräkten vid olika temperaturer?

--- Mats ---
 
Någon som är villig att dela med sig av vad som i verkligheten varit rätt mängd under torrdräkten vid olika temperaturer?

Det beror väl rätt mycket på person, tänkt tid i vattnet och tänkt "status" när du är uppe igen? Och; hur långt är ett rep? ;)

Personlingen då rå: Jag har badat, med vilje, med inget annat än tunnaste syntetstället under. I nollgradigt. Det funkar i princip hur bra som helst ett gäng minuter. För mig. Inte ens kall efter. Problemen där o då låg i så fall grad kring huvud (det var rimligt okey med syntettoppluva) och kring fingrar/händer (rätt okey i neoprenhandskar). Igen: för mig!

Jag har också mått rimligt bra efter en tio minuter i iskallt vatten med vattenströmingshämmande klädsel - regnkläder. Vi gjorde räddningsövningar o simmade. Det var dock himla bra med bastu efter. ;)

Det finns exempel på långfärdsskridsoincidenter där folk har legat i iskallt vatten en rätt bra stund, helt utan torrdräkt, och klarat sig rimligt bra.
 
Håller med Patric den behövs bara ett tunnt superunderställ under torrdräkten. Sen gärna som oxå sas tunna neoprenhandskar/sockar el.skor å en vettig mössa!
Men oj vad man börjar frysa om man går inland! Hjälper knappt med massa överdragskläder!
Vill passa på å fråga här hur gör ni då? Har ni med ett torrt byte superunderställ att byta med för man är ju genomsvett under i torrdräkten även om det först märks när man slutat paddla!
Kan faktiskt hälla ut ett antal liter svett efter ett paddlingspass,lite äckligt :)

/Janne
 
Nu avviker jag lite från ursprungsfrågan, men bara lite.
Jag har egentligen inte simmat i torrdräkt, men erfarenheterna är nog ändå att microfleece kan vara bättre än stretchiga tunna underställ.
I vattnet ger de mer luft och mer isolering och även om det är så att det blir varmare av samma skäl vid paddling, så är "fluffet" en fördel så tillvida att fukten får lite utrymme. Det blir ju obehagligare om man har torrdräkten mer mot huden, man märker mer av fukten då. Jag vet inte om det är så, men det känns som att ventialationen ut genom skalet fungerar bättre om fleecen bär fukten istället för att den kondenserar mot skalet (fast det för den ju ändå, men i något mindre omfattning).

Väl i vattnet är det ju en fördel att vara så torr som möjligt på insida, även om det inte finns nån evaporativ effekt. Om den fukt som finns är fördelad i fleecen så är det också bättre än om den fällt ut och ligger mellan torrdräkt och hud.

Kanske överteoretiserar jag, men jag tycker nog en tunn fleecetröja är behagligare än ett "superunderställ".
 
Stuvarn: Jag fryser också på land... Ett av skälen till att jag oftare kör med andra kläder (öppet i halslinning) än torrdräkt. Jag har byter ofta underställ (tunn syntet eller ull) och tar sedan på mig täck- eller dunjack och tjockaste mössan jag har... Det funkar rätt bra. Å andra sidan kör jag nog inte så hårt som du...

Mezzner: Kanske att du överteoritiserar... Jag vet inte, så jag kan nog säga att du inte gör det. :) Jag växlar mellan tunnaste syntetstället och tunn ullfrotte kan inte säga något riktigt klokt eller teoretiskt om skillnaden... Din favorit, tunt fleeceställ, har jag ingen erfarenhet av. Kanske dags att shoppa loss lite... :)
 
Halvtunt ullunderställ, och om det är kallt, en extra t-tröja. Syntet funkar också men har som bekant en viss benägenhet att lukta..
Jag föredrar att inta ha allt för mycket kläder under. Kanske lite dumt om man hade tänkt simma några längre sträckor men helt ok för kortare dopp, och funkar bra för paddlingen. Komplettera med paddelkompisar som kan kamraträdda, eller om man är helt själv, en försiktigare rutt.
Ullen blir lite fuktigt men det vädrar ur rätt fort om man öppnar upp dragkedja på rasterna.

Funkar bra på tur/campingpaddling men för träning är det lättare grejer och alltid nära land som gäller. Och då blir det svettigt..

/ Ulf
 
Jag vindsurfade mycket på 80-talet. Då använde jag torrdräkt (HH goretex) med fiberpäls och tunt underställ innerst. På händer och fötter hade jag neopren som var det enda som fungerade för mig. Det fungerade bra med omväxlande "bad" och fina planingar. Det svåra kommer när man arbetat klart och sen ska vara still - så upp från vattnet till bilen gick mycket fort...

Sen kan jag väl anspela på historien om kunden som kom tillbaka till båtfirman och sa att toaletten luktade. Försäljaren stoppade in huvudet i båten och sa att det inte var toaletten som luktade utan det de spolat ner i toaletten...

Jag har en känsla av att ull döljer gammal svettlukt vilket inte synteten gör. Med mitt sätt att se så tycker jag då synteten är ärligare som talar om att jag bör tvätta. Jag använder alltså syntet och det åker in i maskinen direkt när jag kommer hem. En praktisk sak är att de inte färgar så de kan gå oavsettt om det är en maskin ljus eller mörk tvätt som står på tur.
 
Jag använder ett dykarunderställ i fleece och innan jag skaffade andas-dräkten så paddlade jag i dykardräkten som ju också är en skaldräkt. Visst blev det en massa kondens men det var ju bara att ta desto fler fikaraster och vädra ur dräkten. Ett fleeceunderställ känns ju inte kallt trots att det är rejält fuktigt och i havsbrisen så torkar det snabbt. Fleeceunderstället överger jag aldrig för det är ju en integrerad del av dräktsystemet, som ju är till för att kunna överleva i havet även om man måste övernatta där. Hellre lite för varm och svettig än nedkyld och, i värsta fall, ännu en siffra i statistiken.


Om det börjar att bli rejält mycket för varmt så är det ju bara att bada för att sänka temperaturen, men det går inte att bada med för tunt underställ för att höja den om man börjar frysa.


När jag är ute på mina expeditioner så är det inte bara paddling utan dom innefattar även promenader på öar och strandhugg lite här och där och det kan även bli vadning och simning oavsett temperatur. Då måste jag ha grejer som funkar även till det och det senaste tillskottet nu, på "nya" dräkten som är en GUL ion GCX4 är byte av latextofflorna mot riktiga neoprenstövlar med riktig sula, samt att byta ut neoprenmuddarna, som ju är bara skit och aldrig håller tätt, mot latextätningar både vid handleder och hals. Efter en veckas paddling med "nya" andasdräkten så har jag samma krav som från början, men jag ville ge en standarddräkt en chans iallafall.

Inget är så bra att det inte går att göra det bättre.
 
Jag använder ett dykarunderställ i fleece och innan jag skaffade andas-dräkten så paddlade jag i dykardräkten som ju också är en skaldräkt. Visst blev det en massa kondens men det var ju bara att ta desto fler fikaraster och vädra ur dräkten. Ett fleeceunderställ känns ju inte kallt trots att det är rejält fuktigt och i havsbrisen så torkar det snabbt. Fleeceunderstället överger jag aldrig för det är ju en integrerad del av dräktsystemet, som ju är till för att kunna överleva i havet även om man måste övernatta där. Hellre lite för varm och svettig än nedkyld och, i värsta fall, ännu en siffra i statistiken.


Om det börjar att bli rejält mycket för varmt så är det ju bara att bada för att sänka temperaturen, men det går inte att bada med för tunt underställ för att höja den om man börjar frysa.


När jag är ute på mina expeditioner så är det inte bara paddling utan dom innefattar även promenader på öar och strandhugg lite här och där och det kan även bli vadning och simning oavsett temperatur. Då måste jag ha grejer som funkar även till det och det senaste tillskottet nu, på "nya" dräkten som är en GUL ion GCX4 är byte av latextofflorna mot riktiga neoprenstövlar med riktig sula, samt att byta ut neoprenmuddarna, som ju är bara skit och aldrig håller tätt, mot latextätningar både vid handleder och hals. Efter en veckas paddling med "nya" andasdräkten så har jag samma krav som från början, men jag ville ge en standarddräkt en chans iallafall.

Inget är så bra att det inte går att göra det bättre.

Förstår från tråden att en torrdräkts största problem är att det blir varmt och fuktigt inom den. Har dock haft tron på att strategin är den som teknikern beskriver, varmt nog under för att klara ett ofrivilligt bad, hellre för varmt än för kallt.

Har ännu ine upplevt en vinter medans jag paddlat, så här långt är min enda erfarenhet från 12 grader vatten och en våtdräkt (3 mm). Börjar undra om våtdräkten inte är lika varm som en torrdräkt? Måste finnas något skäl att torrdräkten anses som den nödvändiga lösningen när det blir kallt?

--- Mats ---
 
På vintern ute i havet är det nog torrdräkt som gäller! Men paddlar gärna i tunna 0,5mm NSR neopren byxor/tröjor när jag kör lite rankare i rent motionssyfte men håller mig då nära land!
Tror/vet dom ger mig dom extra minuter jag behöver om det mot förmodan skulle gå galet!
På tal om kallt i vattnet så mätte jag förra vintern -0,5gr i vattnet vid ngr tillfällen!

/Janne
 
(Måste finnas något skäl att torrdräkten anses som den nödvändiga lösningen när det blir kallt?)

Sea kayaker testade och torrdräkt var det som funkade bäst. Våtdräkt är ett helvete när det går under nollan , ispansar på morgonen av kropps fukten. Dåligt på flerdagsturer då de alltid är fuktiga./BL
 
Våtdräkt finns inte på skalan ens för mig längre. Jag började min undervattenskarriär i en sån för över 30 år sen och den byttes snabbt mot en av dåtidens Unisuiter som även gick under namnet "Världens dyraste våtdräkt". Jag blev nog kroniskt lösningsmedelsskadad medans jag ägde den. Innan den gick på majbrasan hade jag gjort slut på 3 LITER lim men ändå läckte fanskapet. Varm var den iallafall, trots ständig inkontinens. Som gammal yrkesdykare blir man ju ganska kräsen så därför blir jag sällan nöjd över utbudet utan moddar själv så grejerna passar mig, som jag vill ha dom.


Hellre varm och fuktig än kall och fuktig. Kyla är ett helvete.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
Curium Klädsel för att paddla packraft på fjället Paddling allmänt 23
Teknikern Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan. Paddling allmänt 72
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
gusdan Mångsidig klädsel Paddling allmänt 3
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
delfinen De finska paddlingsbanden under säsongen 2018 Paddling allmänt 0
mekare Kajak under 15 kg Paddling allmänt 14
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
avslutat_17_06_20 fiskeutrustning under paddeltur i Nord Norge? Paddling allmänt 12
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
manlan Underställ under våtdräkt Paddling allmänt 7
North shore Repor under vattenlinjen Paddling allmänt 3
Iguanodon Kläder under torrdräkten ? Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur ofta justeras skäddan under färd.... Paddling allmänt 20
Arbogot 2 kanotplatser sökes i Stockholm under V429-430 Paddling allmänt 0
R E Hur mycket har Ni paddlat under det gångna året? Paddling allmänt 14
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
Jag vill hyra din kajak under några sommarmånader... Paddling allmänt 0
mielo Sugen på att tävla även under vintern..? Paddling allmänt 0
kajakmannen Vattenkonsumption under en 3-4 dagars tur???? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.