Klädsel för att paddla packraft på fjället

Jag och sambon funderar på att hyra var sin packraft en vecka och åka upp till södra fjällen och vandra och paddla i sommar. Ingen av oss har erfarenhet av att paddla på fjället, bara av vandring/turåkning på fjället och paddla kanadensare i skogen. Hur har ni som har paddlat på fjället tidigare varit klädda? Vad är värt att tänka på?
 
Jag och sambon funderar på att hyra var sin packraft en vecka och åka upp till södra fjällen och vandra och paddla i sommar. Ingen av oss har erfarenhet av att paddla på fjället, bara av vandring/turåkning på fjället och paddla kanadensare i skogen. Hur har ni som har paddlat på fjället tidigare varit klädda? Vad är värt att tänka på?

Beror på väder och vind, och vilken typ av paddling som ska göras. Fors eller bara traversering? Hur långt ska ni vandra? Är komfort och säkerhet viktigast eller volym och vikt? Jag paddlade norr om Adolfström i somras med packraft, rätt mycket fors, och hade då torrdräkt. Men med det väder som var hade badbyxor och t-shirt funkat lika bra. Tänk dock på att vattnet är kallt. :)
 
Torrdräkt Ursuit AWS.

Överlevnadstid i vattentemperatur + 2 C för normalt klädd person,mindre än 15 minuter.
Källa FOI,Totalförsvarets Forskningsinstitut.
 

Bilagor

  • svalbard 2013 195.jpg
    svalbard 2013 195.jpg
    59.3 KB · Visningar: 1,071
Beror på väder och vind, och vilken typ av paddling som ska göras. Fors eller bara traversering? Hur långt ska ni vandra? Är komfort och säkerhet viktigast eller volym och vikt? Jag paddlade norr om Adolfström i somras med packraft, rätt mycket fors, och hade då torrdräkt. Men med det väder som var hade badbyxor och t-shirt funkat lika bra. Tänk dock på att vattnet är kallt. :)

Vi är inga forspaddlare men vi kommer vilja försöka paddla lite lättare forsar. Jag har paddlat en del fors med kanadensare men då har man många fördelar gentemot kajak, dessutom var det några år sedan sist. Vi har inte gjort upp så mycket konkreta planer än, tanken är väl att vandra upp på fjället och paddla tillbaka. Hur långt kan man höfta till med att man kommer på en dag med packraft? Bara så vi vet lite hur vi ska planera? Volym och vikt är nog första prio. Resten av utrustningen är redan lättvikts (inte fjädervikt men ryggsäck, sovsäck, liggunderlag och tält hamnar väl på lite drygt 3kg). Jag såg att Avanza (som vi tänkt hyra av) hade någon lättviktstorrdräkt på 850g som kostade 5500:-, vilket nog är smärtgränsen både viktmässigt och framförallt prismässigt. En våtdräkt kostar ju betydligt mindre men utan att ha vägt någon skulle jag tro att de är bra mycket tyngre…

Jag såg att fjäderlätt-Jörgen paddlade utan både våtdräkt och torrdräkt och vad jag vet lever han väl än :) http://outsideonline.se/2010/05/10/paddla-kungsleden-­-det-nya-sattet-att-uppleva-fjallvarlden/

Torrdräkt Ursuit AWS.

Den torrdräkten var både dyr och tung, tyvärr.

Överlevnadstid i vattentemperatur + 2 C för normalt klädd person,mindre än 15 minuter.
Källa FOI,Totalförsvarets Forskningsinstitut.

Om vi tittar i Stefan Nilssons bok Handbok för överlevnad till sjöss (http://seasafety.se/index.php/webbshop/88-bocker/109-handbok-for-overlevnad-till-sjoss, jag har andra upplagan) ser vi på sidan 26 att risk för drunkning på grund av medvetslöshet uppstår vid ungefär 30 graders kroppstemperatur. ”Medvetslöshet, kan verka död” har han skrivit vid 27-28 grader. På sidan 32 har han några tabeller. Den längst ner innehåller ”Riktvärden för överlevnadstid i vatten för normalt klädda personer”. Där står det att under +2 är tiden mycket riktigt mindre än 15 minuter. Däremot står det också att överlevnadstiden för en vattentemp på 2-4 grader är mindre än 1,5 timmar. Är det exakt 2 grader så verkar tiden alltså ligga på mellan 15-90 minuter. Och då har vi inte gått in på varför man dör än. Lite längre upp finns en till intressant tabell där det står att sänkningen av kroppstemp och timme i en vattentemperatur på 0-4 grader är 6 grader. Det ger oss ungefär 1 timme innan vi riskerar att bli medvetslösa och drunkna. Tiden för räddningsbar anges i tabellen under till 40 minuter vid en vattentemperatur vid 0 grader. Notera att tabellerna bygger på FOI’s forskning. Tiderna varierar en hel del beroende på hur mycket vi sprattlar omkring (vilket man inte ska göra), hur lugna vi är, hur strömt vattnet är och så vidare. Har vi räddningsväst och håller oss flytande kan vi överleva trots att vi är medvetslösa. Å andra sidan kan man få panik när man hamnar i vattnet, dra några kallsupar och drunkna ganska omgående.

Här var en bra artikel att fortsätta läsa: http://sjoraddning.blogspot.se/2009/12/kallt-vatten.html. Bland annat nämns att om man använder sig av CESM för att räkna ut överlevnadstiden så fick författaren en överlevnadstid på 4 timmar och 38 minuter, i 3 gradigt vatten utan flytväst!

För att summera: Livet behöver inte vara slut för att du hamnar i kallt vatten. Larma och håll dig lugn och kryp ihop till en boll för att hålla värmen. Är du fet överlever du antagligen längre. Har du tränat liknande situationer överlever du antagligen också längre (när jag läste till sjöbefäl fick vi öva på att överge fartyget, klä på oss överlevnadsdräkt, simma synkroniserat, vända flotte med mera). Dessutom kommer du antagligen hunnit svimma och druckna innan du fryser ihjäl, om det nu kan vara till någon tröst. Det är ungefär som att man andas in brandgaser och dör innan man brinner upp, men det kan vi ta i en annan tråd.
 
Storleken på de vattendrag...

...som ni planerar att färdas på bör väl vara vägledande för val av klädsel/utrustning. Om ni bara ska paddla på mindre åar och kan hålla er nära stranden på sjöar så hade i.a.f. jag skippat torrdräkt (eller våtdräkt). Om ni ska paddla i forsar kan en hjälm vara viktigare ur säkerhetssynpunkt. Någon sorts flytväst kan nog vara bra att ha, om än improviserad med vattenflaskor om ni inte vill släpa på för många saker...
 
Vad som är lämplig klädsel varierar väl efter vad det är för typ av paddling. Är det bara åar eller sjöar också? Jag har packraftat en del i fjällen. Då hade jag inte torrdräkt men jag höll mig heller aldrig längre än 50-75 m från sjöstränderna. Aldrig att jag hade paddlat över t.ex. Virihaure utan torrdräkt. Andra tänker annorlunda, t.ex. ett tyskt par jag träffade som hade packraftat i ganska grov sjö över Akkajaure (utan torrdräkt och utan redundanta innertuber i Alpackan). Mannen var lite skakad när jag talade med honom: "Perhaps not a great idea...".

Intressant data i dina länkar men tänk också på att man inte med full säkerhet behöver vara representativ för immersionsstudier i stort. Det mest extrema (och positiva) exemplet är väl Guðlaugur Friðþórsson som klarade sig 6 timmar i 5-gradigt vatten när hans fiskebåt kapsejsade utanför Westmanöarna 1984. Men spridning finns åt båda håll, s.a.s.

Givet dessa reservationer är dock packrafting en trevlig syssla. :)

Edit: Blandade ihop trådarna ang. ref. till Avanza... :)

Mats
 

Bilagor

  • image-upload-1-743252.jpg
    image-upload-1-743252.jpg
    63.2 KB · Visningar: 1,013
Senast ändrad:
...som ni planerar att färdas på bör väl vara vägledande för val av klädsel/utrustning. Om ni bara ska paddla på mindre åar och kan hålla er nära stranden på sjöar så hade i.a.f. jag skippat torrdräkt (eller våtdräkt). Om ni ska paddla i forsar kan en hjälm vara viktigare ur säkerhetssynpunkt. Någon sorts flytväst kan nog vara bra att ha, om än improviserad med vattenflaskor om ni inte vill släpa på för många saker...

Sjöar hittade jag inga på kartan men förhoppningsvis lite lättare nybörjarvänliga forsar. Flytväst kommer vi absolut att ha. Hur tänker du kring att torka blöta kläder efter att ha kapsejsat?

Vad som är lämplig klädsel varierar väl efter vad det är för typ av paddling. Är det bara åar eller sjöar också? Jag har packraftat en del i fjällen. Då hade jag inte torrdräkt men jag höll mig heller aldrig längre än 50-75 m från sjöstränderna. Aldrig att jag hade paddlat över t.ex. Virihaure utan torrdräkt.

Det blir nog bara åar. Samma fråga till dig, hur ser din plan ut för att få kläderna torra igen efter att ha plumsat? Jag läste att fjäderlätt-Jörgen paddlade i enbart regnkläder men jag tycker det låter lite väl kallt :) Hur långt räknar du med att du kommer på en dag med packraft när du planerar din tur?

Intressant data i dina länkar men tänk också på att man inte med full säkerhet behöver vara representativ för immersionsstudier i stort. /.../ Men spridning finns åt båda håll, s.a.s

Det var ju precis det min utläggning handlade om, så att folk inte får för sig att lite på Kenneth's hittepå-fakta :)

EDIT: Fin bild förresten Mats, inte så man blev mindre sugen direkt! :)
 
Jag har paddlat lite mindre skogsåar över dagen då har jag haft korta neoprenbyxor en lättare paddeljacka neoprenskor och en uppblåsbar flytväst. har funkat helt OK. Den Packraft Alpacka jag har har ett enklare kapell som funkar helt OK.
 
Vi är inga forspaddlare men vi kommer vilja försöka paddla lite lättare forsar. Jag har paddlat en del fors med kanadensare men då har man många fördelar gentemot kajak, dessutom var det några år sedan sist. Vi har inte gjort upp så mycket konkreta planer än, tanken är väl att vandra upp på fjället och paddla tillbaka. Hur långt kan man höfta till med att man kommer på en dag med packraft? Bara så vi vet lite hur vi ska planera? Volym och vikt är nog första prio. Resten av utrustningen är redan lättvikts (inte fjädervikt men ryggsäck, sovsäck, liggunderlag och tält hamnar väl på lite drygt 3kg). Jag såg att Avanza (som vi tänkt hyra av) hade någon lättviktstorrdräkt på 850g som kostade 5500:-, vilket nog är smärtgränsen både viktmässigt och framförallt prismässigt. En våtdräkt kostar ju betydligt mindre men utan att ha vägt någon skulle jag tro att de är bra mycket tyngre…

Jag såg att fjäderlätt-Jörgen paddlade utan både våtdräkt och torrdräkt och vad jag vet lever han väl än :) http://outsideonline.se/2010/05/10/paddla-kungsleden-­-det-nya-sattet-att-uppleva-fjallvarlden/

Vilka fördelar tänker du på med kanadensare kontra forskajak/packraft i fors? Mer packutrymme antar jag, och snabbare på flatvattenpartier, men annars tycker jag packraft bättre på "allt". Hur långt man hinner är svårt att säga, hur många lyft är det, hur ofta måste man reka, hur stressad är man, hur strömt är det osv. Jag brukar räkna med max 20 km om dagen på flatvatten utan hjälp av strömt vatten, vet inte hur andra resonerar. I fjällen blev det för vår del typ 10-15km om dagen, en hel del rekande, och ett antal lyft, men också väldigt lugnt. Två saker som inte bör glömmas: paddel-snöre och hjälm. PLB kan vara bra också. Om ni bara ska åka längs fors, och inte vara längre än hundra meter från stranden tycker jag inte man behöver ha någon specialklädsel alls. Kör med spraydeck, det hjälper mycket.
 

Bilagor

  • p.jpg
    p.jpg
    184.7 KB · Visningar: 950
Vilka fördelar tänker du på med kanadensare kontra forskajak/packraft i fors? Mer packutrymme antar jag, och snabbare på flatvattenpartier, men annars tycker jag packraft bättre på "allt". Hur långt man hinner är svårt att säga, hur många lyft är det, hur ofta måste man reka, hur stressad är man, hur strömt är det osv. Jag brukar räkna med max 20 km om dagen på flatvatten utan hjälp av strömt vatten, vet inte hur andra resonerar. I fjällen blev det för vår del typ 10-15km om dagen, en hel del rekande, och ett antal lyft, men också väldigt lugnt. Två saker som inte bör glömmas: paddel-snöre och hjälm. PLB kan vara bra också. Om ni bara ska åka längs fors, och inte vara längre än hundra meter från stranden tycker jag inte man behöver ha någon specialklädsel alls. Kör med spraydeck, det hjälper mycket.

Man kommer högre upp så du kan få en bättre översikt, speciellt om du ställer dig upp. Med en fork kan du både ta dig uppströms och nerströms. Du kan även använda forken efter att ha kommit in i något bakvatten för att säkert kunna ställa dig upp och titta neråt och se vart du ska. Blir forsen värre än att man vågar paddla kan man antingen ta forken och staka sig neråt eller åt sidan eller uppåt. Man kan även lina kanoten så man slipper lyfta även om vattnet är för grunt eller för strömt. Dessutom är man ofta två så man har någon att skylla på när man vält :) Sen förstår jag också att packraft/forskajak är att föredra i lite värre forsar men är man hyfsad på att läsa forsar och paddla dito vattendrag slipper man väldigt mycket rekande och lyftande med en (bra) kanot och fork. Det hade varit skoj att någon gång att ta kanoten och staka sig uppför fjället och paddla nerför! Dock misstänker jag att en 16 fots kanot kan bli svårt att få med sig på tåget :)

Vi kommer nog också ta det väldigt lugnt så 10-15 km låter bra. Jag upptäckte att man kan hyra "allt" från http://www.packrafting-store.de/ så funderar på att hyra packrafts, torrdräkt och resten därifrån nu när vi ska iväg första gången så vet vi vad vi vill köpa till nästa gång, om vi vill fortsätta paddla packrafts. Då vet vi dessutom förhoppningsvis mer om hur vi vill använda dem, om vi föredrar att leka i forsarna eller bara glida mellan dem.
 
Man kommer högre upp så du kan få en bättre översikt, speciellt om du ställer dig upp. Med en fork kan du både ta dig uppströms och nerströms. Du kan även använda forken efter att ha kommit in i något bakvatten för att säkert kunna ställa dig upp och titta neråt och se vart du ska. Blir forsen värre än att man vågar paddla kan man antingen ta forken och staka sig neråt eller åt sidan eller uppåt. Man kan även lina kanoten så man slipper lyfta även om vattnet är för grunt eller för strömt. Dessutom är man ofta två så man har någon att skylla på när man vält :) Sen förstår jag också att packraft/forskajak är att föredra i lite värre forsar men är man hyfsad på att läsa forsar och paddla dito vattendrag slipper man väldigt mycket rekande och lyftande med en (bra) kanot och fork. Det hade varit skoj att någon gång att ta kanoten och staka sig uppför fjället och paddla nerför! Dock misstänker jag att en 16 fots kanot kan bli svårt att få med sig på tåget :)

Vi kommer nog också ta det väldigt lugnt så 10-15 km låter bra. Jag upptäckte att man kan hyra "allt" från http://www.packrafting-store.de/ så funderar på att hyra packrafts, torrdräkt och resten därifrån nu när vi ska iväg första gången så vet vi vad vi vill köpa till nästa gång, om vi vill fortsätta paddla packrafts. Då vet vi dessutom förhoppningsvis mer om hur vi vill använda dem, om vi föredrar att leka i forsarna eller bara glida mellan dem.

Vad är en "fork" för något? En stör eller? Aldrig hört uttrycket :)

Se gärna till att prova att blåsa upp och sätta packningen på packraften en gång innan skarpt läge, helst prova i vatten och gärna med att vända och ta sig i på djupt vatten. Lycka till, ni kommer säkert få en fin tur :)
 
Hur tänker du kring att torka blöta kläder efter att ha kapsejsat?

Jag hade ombyte med mig och de blöta kläderna torkar ju upp ganska snabbt om det kommer lite sol.

Hur långt räknar du med att du kommer på en dag med packraft när du planerar din tur?

Jag hade mkt gott om tid (var ute två veckor) så jag höll inte stenkoll på distanserna. Men jag skulle gissa samma sträcka som jag vandrar, till en bråkdel av energiförbrukningen. 15-25 km kanske.

Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
Teknikern Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan. Paddling allmänt 72
Mats Bengtsson Erfarenhetsbaserad klädsel under torrdräkt Paddling allmänt 13
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
gusdan Mångsidig klädsel Paddling allmänt 3
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.