Hur ofta justeras skäddan under färd....

Hej igen.

Jag håller fortfarande på med mitt kajakbygge och ska nu placera ett clam cleat för skäddregleringen nånstans.

Det jag undrar är hur ofta i snitt man justerar skäddan under färd.....alltså hur lättåtkomligt måste det sitta?

Jag har själv alldrig paddlat med justerbar skädda förr och alla jag känner använder roder och kan inte förstå varför jag "bara" ska ha en skädda....*L*

hälsningar Magnus
 
Zingo62a; sa:
Det jag undrar är hur ofta i snitt man justerar skäddan under färd.....alltså hur lättåtkomligt måste det sitta?

Min kajak saknar skedda för tillfället så jag ändrar aldrig - vilket skulle kunna tas som garanti att svaret är sällan.

Men jag tror inte på det... Det är ju ett det-beror-på-svar. Ändrar du riktining i förhållande till vinden ofta? Ser vågorna helt olika ut längs din tur? Växlar paddlingen mellan lä bakom ö och utsatta lägen?

Jag tror att man nästan oavsett dina ideer kring ovanstående vill ha justeringen lättillgänglig om man i bråkig miljö behöver vända (eller gå runt en utsatt udde). I dessa lägen gillar man nog att snabbt och smidigt kunna "öka eller minska" skedda för att överhuvudtaget komma runt.

De flest kommersiella lösningar sitter ju så till att man i princip inte ens behöver släppa paddeln - jag tror man skall se det som ett ideal.

Patric
 
Ofta

Jag gillar skädda. Ibland vill jag ändra på den vaje gång vindriktning eller vindstyrka ändras, och när jag ska iland (dra in skäddan för att skydda den).

Kajaker utan varken roder eller skädda måste balanseras med lasten. Jobbigt, man måste kliva ur, men det funkar. Kajaker som är gjorda för skädda måste ha en, skrovet går djupare framtill än baktill och utan skädda blir det obalans.
 
Re: Ofta

Vandrare; sa:
Kajaker utan varken roder eller skädda måste balanseras med lasten.

Nja, inte lastar jag om...

Jag paddlar om kring med "lutsvängar", använder tyngdpunktförändringar i längsled då vågorna passerar, nyttjar paddelföringen och tryckcentrumsförändringar i sidleds med avseende på fötterna. (Björn Thomasson beskriver det där ypperligt på sin site.)

Min kajak är förvisso låg och enligt konstruktören tänkt att kunna gå bra utan skedda. (Och i lastat skick är det verkligen så.)

Problem med upplovning har jag i princip bara då vinden är stark och vågorna små (inomskärs) och då jag samtidigt helt saknar last. Men även då gäller det att se det som en utmaning... ;-)

Snart (?) skall skeddan fixas till - mitt nya koncept saknar bara verkstadstid...

Patric
 
beror på båten oxå

Hur ofta man behöver justera en skädda beror inte bara på vindförhållanden och liknande, utan på hur känslig själva kajaken är för skäddainställningen.

Dessvärre vet jag inte exakt vilken skrovform som ger vilka skäddaegenskaper. Kanske kan Björn Thomasson ha något att säga om saken? Eller nån annan?

/micke
 
Sittbrunnslast och däckslast.

Med en platt vattendunk eller vattensäck på botten av sittbrunnen kan man åstadkomma de justermöjligheter som kan balansera en kajak med fast skädda utan roder. En lättsvängd kajak kan man styra genom att luta men med en relativt kurssstabil kjak är det betydligt knepigare. För att inte behöva onödigt mycket asymetrisk paddelföring så kan just tyngdpunktsförskjutning vara värdefull.

Motsvarande effekt kan man också få med last på akterdäck och den lasten/packsäcken kan också kompensera för vindens inverkan på förskeppet om detta tar mer vind än akterskeppet.

Thure




[Ändrat av thureb 2005-03-09 kl 16:09]
 
skädda e trevligt, jag gillar det bättre än roder men det e väl en smaksak.. man använder den inte så ofta men det beror på väder och vind hur ofta den behöver justeras.. sätt den längs med kajaken vid sittbrunnen(själva styrenheten inte skäddan..hehe, hur skulle det se ut)..
 
Att justera med skädda är nog klart mycket bättre än att justera med vikten. Det är ju inte bara sidvindsegenskaperna man förändrar med förskjuten tyngdpunkt!
 
Skäddan behövs när det blåser hårt. Egentligen är handreglerade skäddareglage opraktiska. Måste skäddan justeras ofta, är stopp tvunget. Vid t.ex. vågsurfing i en havskajak hålls skäddan uppfälld när kanoten går mot vinden. När det är dags att vända kanoten och falla av vill man givetvis svänga runt så fort som möjligt och det är inte alltid så enkelt med en kursstabil havskajak. En variant är att släppa ut skäddan bara för att komma runt och sedan fälla upp den när det är dags utför. Med nedfälld skädda blir kanoten svårstyrd i surf.
Med skiftande vindriktningar från sidan och studsande sjö är det inte heller så roligt att pilla på skäddareglaget.

Så egentligen skulle en fotreglerad skädda störa rytmen mindre och säkerheten skulle höjas genom att koncentrationen ej störs av pillande på skäddareglaget.

Att hålla kursen genom att luta kanoten är inte roligt i längden. Att göra en överfart på 10 km eller mer och hela tiden styra kanoten åt vänster eller höger sliter på kroppen. Med en skädda kan kursen justeras ganska bra.

Tänk igenom hur justeringstiden kan bli minimal så kommer du gilla din kajak mer även när vågorna går höga och vinden sliter i paddeln.
 
Jag har tänkt på samma sak. Om man nu har pedaler till rodret, varför har man det inte till skäddan? Det är egentligen det som är den största nackdelen med skädda (som jag har upplevt det): att man måste avbryta själva paddlandet för att justera den. Ganska onödigt egentligen...

Finns det några kajaker med fotsjusterad skädda? Någon som har erfarenhet av såna?

/micke
 
Är det ingen som funderat på att kombinera skädda med roder? Alltså inte som på Reval och Point, utan att låta skäddan gå ner så pass långt att den hamnar utanför sin skäddabox där man skulle kunna nyttna ett länkage som gör att den i det läget går att vrida på i form av ett underliggande roder. Visserligen blir det väldigt lätt att skade ett sånt roder eftersom det bara har möjlighet att flexa då det är centrerat. Men en sån låsning skulle ju kunna vara helt optimal eftersom ett underliggande roder får mycket bättre effektivitet... En liten tanke bara, vore kul om nån som byggde själv ville prova.

/Samme
 
samme83; sa:
Är det ingen som funderat på att kombinera skädda med roder?
.... eftersom ett underliggande roder får mycket bättre effektivitet...
Inte riktigt sóm du tänker ovan, men kanske nästan...
http://www.lettmann.de/catalog/product_info.php/cPath/21/products_id/348

Se längst upp i högra hörnet. Jag tycker att det är en rätt tjusig roderlösning (inget vindfång). Jag känner folk som är nöjda med konstruktionen. Men mer än så vet jag inte.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.