Mångsidig klädsel

Undrar lite kring bra klädsel för paddling. Jag äger för tillfället inga bra paddelkläder men vill kunna hålla igång under i stort sett hela året. Har läst om lite olika åsikter och tankar kring klädsel men har fått uppfattningen att många egentligen klär sig otillräckligt för längre perioder i vattnet och dessutom underskattar risken att hamna där. För vinterpaddling tycks ju torrdräkt vara det bästa alternativet, men hur är det resten av året? Vilken kombination av kläder fungerar bäst och ger en mångsidig funktion? Jag tänker mig också att det är smart att välja kläder ur ett längre perspektiv, dvs slippa köpa något som används enbart en vår för att sedan inse att det är ofullständigt för såväl sommar som vinter. En paddeljacka med torrbyxor låter ju som en bra kombination men läcker tydligen in vatten och kanske inte är ngn hit?
Tacksam för svar!
 
De allra flesta gånger, då det behövs för kylan i luften och/eller kylan i vattnet, har jag helt enkelt en himla enkel och billig paddeljacka och ett par billiga och sköna" andas"-regnbyxor. Mössa, handskar, halsduk etc... Jag har min fetefräcka torrdräkt när det är bus eller busväder eller ensampaddling i riktigt kallt vatten. Våren är lurigast då vattnet är vinterkallt.

På sommaren, höst... Allt från yllecykelbyxlångakalsonger till hel underställsbyxa eller mjukskal rent av. Ofta surfshorts och eller tights. På överkroppen träningstshirt, eller udnerställströja, eller öppen uppkavlad paddeljacka. Ofta lite tunn mössa för att reglera värmen - även på sommaren.

Min åsikt är att du inte behöver speciella paddelkläder om du inte vill. Gott omdöme, erfarenhet och i vissa fall definitivt paddelkamrater. Prova gärna dina kläder i "olika" vattentemperaturer om du tvekar...
-p-
 
Håller med föregående talare (Petersson) om att våren är lite lurig, när det kan vara riktigt varmt ute men ändå kallt i vattnet.

Jag har själv den senaste tiden paddlat och mått bra i Long John's (neopren höga brallor) som skyddar ben och större delen av överkroppen utom axlar och armar mot värmeförlust. I kombination med paddeljacka när det är kallat. Dock saknar jag neoprenhuva för nu när det är kallt i vattnet.
Jag kommer snart att byta ut paddeljacka och kapell mot
en tuilik då jag vill förbli torr och varm även när jag rollar sommar och vinter. Funderar på att sy en i neopren för de kalla årstiderna och en i Gore-tex eller liknande för sommar. Går också att köpa via bla.:
http://www.brookspaddlegear.com/greenland.html

/NZ
 
Det finns en hel del åsikter om hur man skall klä sig vid paddling. Allt från badbyxor till räddningsdräkt.

Läs artikeln här på Utsidan http://www.utsidan.se/ddb/sakerhet/artiklar/1195.htm

Vissa verkar vara mer oroliga för vad andra skall tycka än att själva känner sig bekväma.

För mig känns det främmande att paddla i räddningsdräkt, men är man inställd på att ligga i vattnet så är det kanske helt rätt.

Tyvärr finns det inga ultimata paddlingskläder utan det beror på typ av vatten, typ av kanot, typ av paddling, väder etc.

Lagerprincipen fungerar utmärkt i kanot, från sommar till vinter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.