Erfarenheter från Vadvetjåkka Nationalpark?

Någon som varit i Vadvetjåkka och kan dela med sig av upplevelsen? Hur är det med vad för att komma in i själva nationalparken efter att man passerat bron vid Njuoraluspi? Tänkte utgå från Björkstugan eller Kopparåsen.

Jag gick dit med min dotter för kanske 10 år sen. Vi gick från Kopparåsen och över bron du nämner. Sen höll vi västerut längs stranden någon km, in i viken alltså, och sen rakt norrut på sluttningen av Ribaknjunnji. Så småningom vände vi österut, vadade jokken utan problem och kom så in i parken. Jag tror detta är mycket enklare än att försöka rakt söderifrån där videt borde ge bekymmer och jokken dessutom är djupare.

Hälsn Pelle

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag gick dit med min dotter för kanske 10 år sen. Vi gick från Kopparåsen och över bron du nämner. Sen höll vi västerut längs stranden någon km, in i viken alltså, och sen rakt norrut på sluttningen av Ribaknjunnji. Så småningom vände vi österut, vadade jokken utan problem och kom så in i parken. Jag tror detta är mycket enklare än att försöka rakt söderifrån där videt borde ge bekymmer och jokken dessutom är djupare.

Hälsn Pelle

Det låter som ett liknande vägval som jag gjorde 2009. Jag talar lite mer om det här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68326

Vill du veta något mer Lars så fråga på så kanske jag kan komma ihåg något mer.

Tack, mycket bra information där. Precis som för TS i den andra tråden är det huvudsakligen nationalparkens flora som lockar mig.

Överflödet på mygg låter ju lite halvspännande.

För floran så är dalen i väster helt underbar. Och när du väl har kommit dit så tycker inte jag att myggen var några prolbem alls.

Men det kan säkerligen variera med år, månad och väder : )

God tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips