Erfarenheter från mt. blanc

Hej. Igårkväll fick jag äntligen med min kompis på att eventuellt bestiga blanc i augusti. Men hur gör vi vad gäller själva bestigningen? Ingen av oss kan franska men vilka ska vi kontakta? Finns det någon svensk arrangör med engelska guider eller liknande?
Vid hyra av utrustning osv? Höjden är nog inga större problem (har vart högre:) men i så fall konditionen kanske. Hur lång tid tar en toppbestigning med guide och vad kostar det? Tack för mig.

Tjena
ska försöka bidra med den ringa kunskap jag har i detta ämne..
Det finns många sätt att fixa guide på. Ett är att helt enkelt åka ner till Chamonix och gå in på guidebyrån som ligger vid torget brevid kyrkan och berätta vad ni vill göra. Alla franska bergsguider jag haft kontakt med har pratat förstålig engelska. Flera svenska bergsguider finns också att få tag på.
Kolla tex http://www.bigdreams.se
En lista med alla svenska guider finns på sbo.nu

Nu gissar jag lite men jag tror att guiden kommer vilja testa er minst en dag innan bestigningen, träna att gå med stegjärn etc. Sen tar själva bestigningen två dagar. Guiden vill ha ungefär 3000 spänn / dag.

Ett alternativ kan vara UCPAs mont blanc kurser som jag tror är jäkligt bra. Har bara åkt skidor med dom men ska iväg på en klätterkurs nu i sommar, dom har ett bra koncept.

Eftersom du också är ung och säkert har en del tid måste jag säga att jag personligen tycker att ett coolare sätt att bestiga toppen är att långsamt fixa de nödvändiga kunskaperna och sen bestiga toppen utan guide. Jag har dock inte kommit till toppen ännu=)..så guide är ju bra mkt snabbare

lycka till!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
skifish; sa:
Eftersom du också är ung och säkert har en del tid måste jag säga att jag personligen tycker att ett coolare sätt att bestiga toppen är att långsamt fixa de nödvändiga kunskaperna och sen bestiga toppen utan guide. Jag har dock inte kommit till toppen ännu=)..så guide är ju bra mkt snabbare

lycka till!
Helt riktig inställning !!! Lägg gärna pengarna på att hyra en bergsguide men fråga heller om råd och gå en tur utan berömd topp, kunskapsmässigt ger det säkert mer. En kund som vill lära får mer uppmärksamhet än en som bara vill haka av en berömd topp.

Mot MtBlanc topp

Kan bara säga Do It... Det är en obeskrivlig känsla att stå på toppen av Mont Blanc!

Jag gjorde det tillsammans med UCPA, en 13 dagars kurs som ger alla förberedelser som kan behövas och lite till. (http://www.ucpa.se/index.asp?action=activity&id=436&intopenid=416)

Om inte det känns som ett alternativ så kan jag varmt rekommendera att kontakta: Chamonix Experience (http://www.chamex.com)
Dom håller till i Argentiérè, mitt emot UCPA's center och har en svensk tjej, Martina, som arbetar där.

Två saker att ha med sig inför bestigningen... Bra motion och mycket vilja! För det är inte direkt "a walk in the park"... men det är helt klart värt varenda steg!

Lycka till,
Lotta

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips