Erfarenheter från Itab?

Hej,

Är det någon av er här som har Itabs Tp Tech 15000? Jag köpte en sådan i höstas och efter att han använt
stället ett par gånger i regn (inget "ösregn" eller så) så märkte jag att den blev riktigt fuktig (läs blöt) på insidan av tyget. Min slutsats blev att antingen läcker den eller så andas den riktigt dåligt. Någon som känner igen sig?

Kan passa på att säga att jag har köpt en del kläder därifrån under åren och har i regel alltid varit nöjd. Har köpt både ett jaktställ (jacka och byxa Mountain) och en softshelljacka (Advance) och båda är jag mycket nöjda med. Det som varit mindre bra har Tp Tech stället och bemötandet när jag försökte reklamera det.

Nu står jag här med ett ställ som jag inte kan använda (inte till det jag tänkt i alla fall) och Itab vägrar att ta tillbaka stället. Tråååkigt!

// Tomas
 
Jag har iofs inget sånt ställ, men vilket andas-ställ klarar att ventilera när det är blött på utsidan?
Jag har några olika xxx-texjackor o alla ger kondens på insidan i regnväder.
Jag har gett upp och inser att i regn blir man våt inifrån eller utifrån, skillnaden är en prisfråga.
 
Jo,

men stora skillnaden här är att Itab säljer detta ställ både som ett "skalställ" och som ett regnställ. Det finns med under båda dessa kategorier på deras hemsida (eller fanns i alla fall när jag köpte mitt). Och då borde man väl kunna förvänta sig att det fungerar bra som både och?

// Tomas
 
Tp Tech 15000

Hej!

Jag har haft ett : Tp Tech 15000, och det var inte nog tätt som regnställ. Var dessutom tungt, så absolut inget att rekommendera!!

/Johan
 
toas; sa:
Jo,

men stora skillnaden här är att Itab säljer detta ställ både som ett "skalställ" och som ett regnställ. Det finns med under båda dessa kategorier på deras hemsida (eller fanns i alla fall när jag köpte mitt). Och då borde man väl kunna förvänta sig att det fungerar bra som både och?

// Tomas

ALLA ställ blir fuktiga inuti vid regn och fysisk aktivitet. Skillnaden vid regn ligger då mera i ventilationen (hela öppningar) mellan olika ställ.

Sen är inte jag speciellt förtjust i Itab men det är en annan diskussion.
 
Uppföljning

Hej!

Nu har det gått ett tag sedan tråden skapades,så jag tänkte höra mig för om en uppföljning.Jag har själv varit sugen på att köpa en Adventure Jacka+Adventure Byxa,så jag är nyfiken på feedback om dessa.

Enligt ITAB´s katalog och websida ska jackan T&P Adventure som är tillverkad i TpTech 15000 och har ett yttertyg som är DWR-behandlat ha följande egenskaper:
Vattentäthet:15000 mm
Andningsförmåga:9000 g/m/dygn

Rent spontant så låter det som om att jackan ska vara 100% vattentät och gott och väl klara av regn,om det dessutom inte har varit något ösregn som den blivit utsatt för!

toas (Tomas Aspelin):
Kan det kanske röra sig om ett tillverknings fel,tex att alla sömmar inte är tejpade och att det därför läcker in vatten? Stod du mest still när det regnade eller höll du på med något kroppsarbete som gjorde att du svettades mycket just då? Hade du ventilations dragkedjorna öppna när det regnade(regnet kanske läckte in genom dom)?

Jag tror dig när du säger att du är missnöjd och att något med jackan felas vill jag tillägga,men jag tycker att det låter märkligt. Jackan SKA ju vara 100% vattentät!

Jag har en T&P Discovery jacka från ITAB och den klarar mindre vattenpelare(4000mm) och har sämre andasförmåga(4000g/m/dygn) än Adventure jackan,men min Discovery jacka har aldrig läckt ändå.

När jag cyklar eller gör något kroppsarbete i ösregn så blir stället fuktigt på insidan,men det beror på svett. Står jag däremot still när jag tex fiskar och det är ett rejält ösregn som vräker ned på mig,så har min Discovery jacka hållit helt tätt och jag har inte upplevt någon kondens på insidan.

Jag är som sagt väldigt nyfiken på mer feedback,så om du känner för det så får du toas och förståss du johan5588 som också har använt Adventure jackan gärna uppdatera tråden!!

MVh/David
 

avslutad210712

Gäst
Vi har varsitt Adventure-ställ, dvs både byxor och jacka, och hade tänkt lägga in en recension men kör väl en minirecension här.

Först och främst så är jackan inte anpassad för skidturer i fjällen eller rättare sagt skulle jag direkt avråda från det av två anledningar. Första anledningen är att huvan är alldeles för grund för att skydda kinderna. Inte ens vid vind snett bakifrån klarar sig kinderna vid blåst. För det andra så om huvan är för dålig för att skydda för vind framifrån så vänder man ryggen mot vinden varvid man får nästa överraskning och det är att man har en tvärgående ventilation på ryggen som inte går att stänga varför man får blåsten rakt in i jackan.

Sen anser jag att jackan är alldeles för tung för att vara ett alternativ i fjällen sommartid. Väger närmare 250 gram mer än min Tierra 3-lagers GTX jacka som i sin tur väger ungefär 750 gram, dvs en Adventure-jacka väger nästan 1 kg i storlek L.

Sen har den en stor öppning på varje sida som hade kunnat fungera bra som ventilation (som på Tierran) men man har gjort om den till en ficka som dessutom har ett kardborreband som effektivt stänger till alla ventialtion även om man öppnar dragkedjan. Nu kan man förstås sprätta bort kardborrebandet om man känner för det men ventialtionen kommer ändå inte att bli lika bra som om det hade varit en ren ventialtionsöppning.

Byxorna har en lite säckig passform som mest liknar ett par ridbyxor framförallt när man öppnar ventilationsöppningarna på benen. Men varför i allsin dar syr man in ett nätfoder över öppningen i benen när man dessutom har ett heltäckande nätfoder innanför öppningen, dvs det sitter dubbla nätfoder i det som skall fungera som ventilation.

En lustig grej som jag inte kan förklara är att kläderna är digitala i sin "andnings/ventialtionsförmåga". Vad jag menar är att stället är svalt och skönt fram till en viss punkt då det på en gång blir väldigt varmt och svettigt.

Anser jag då att det är totalt skräp? Nej till vardagsaktiviteter som att cykla till och från bussen, rasta hunden, promenera utan packning fungerar det och med tanke på priset spelar det ingen roll om det sprutar lite smuts från cykeldäcken. Skulle jag köpa det igen eller skulle jag rekommendera någon annan att köpa det ? Nej jag skulle söka något annat för jag har haft andra kläder i samma prisklass som utan tvekan fungerat bättre. Att sambons jackas resår lossnade invändigt och avslöjade en pinsamt billig lösning på fästandet gör att jag funderar på hur allt annat som man inte ser är gjort. Fast Napoleonfickorna på framsidan tycker jag ännu fungerar bättre än fickorna på Tierran.
 
Intressant läsning!

avslutad210712 (Björn Englund):

Det var en intressant mini recension och en bra beskrivning av Adventure Jackan+Byxan som du skrev!

Det besvarar framför allt det som jag reagerade mest över som skrevs i början av tråden,att Jackan inte skulle vara vattentät.Deras jackor som läckte in vatten är kanske deffekta med tex att tillverkaren har missat att tejpa sömmarna eller liknande.

Din Jacka är alltså vattentät precis som den ska vara,och fukten som du upplevde på insidan av jackan beror på svett,och inte läckage.

Du skriver att den tvärgående ventilation på ryggen(rygg oket) inte går att stänga varför man får blåsten rakt in i jackan.Det låter mindre bra. Jag trodde att rygg oket gick att stänga igen med en dragkedja,och kunde öppnas vid behov.

Det var som sagt intressant läsning,och jag hoppas att dom andra två som skrev tidigare i tråden om deras icke-vattentäta jackor också skriver något inlägg och berättar mer om deras erfarenheter av Adventure Jackan,och gärna om Adventure byxorna också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
Alsander Erfarenheter av Mammut Taiss Kläder 0
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Eärendil Paramo, erfarenheter från vinterturer? Kläder 2
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
branfeldt Houdini Wooler Houdi, erfarenheter??? Kläder 14
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Rellmeister ERFARENHETER av Paclite Kläder 1
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
avslutad150402 Erfarenheter kring Mammut Kläder 11
Surjamten Erfarenheter Mammut Kläder 0
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
hundhår Ecco Rugged Terrain, erfarenheter? Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
Bluesbrother Erfarenheter av Lowa? Kläder 3
MartinBoa Erfarenheter från polska Roberts? Kläder 24
kaggen Erfarenheter av Haglöfs LIM Barrier? Kläder 15
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
DrJ Mont-bell kläder, erfarenheter? Kläder 6
Info Cutan-Stretch (KM) - erfarenheter? Kläder 4
Info Erfarenheter av Mountain Hardwear - Mesa Convertible Pant? Kläder 0
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Mountain Hardwears Malticore? Kläder 1
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
joask202 Erfarenheter av kläder i bambu? Kläder 5
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
Zebaztian Erfarenheter av militära kläder? Kläder 14
langby Gamma MX erfarenheter? Kläder 2
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
highlandpark Erfarenheter av underställ? Kläder 5
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
MacLarsson HellyTech erfarenheter. Kläder 0
marot729 Erfarenheter av Helly Hansens HellyTech? Kläder 4
erax erfarenheter Gore-tex sockor ? Kläder 5
bopa Erfarenheter av powerstretch Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...