Erfarenheter av kanot från Rogen - Hävlingen -Östra dalälven?

Hej

Vi behöver era erfarenheter :) Vi är ett par som har för avsikt att med en hopfällbar Ally kanadensare utgå Grövelsjön/ Rogen var på ner i - Hävningen och där efter paddla ner mot Österdalälven - Särna -Älvdalen...

Är detta paddlingsbart eller bara en massa bärande förbi för grunda bäckar eller är det mera paddlingsbara åar och forsar?

Eller har ni andra förslag på en bra tur i området? :)

Ps hör av dig om du har en begagnad Ally 811 eller 815 till salu.

Mvh Herbert

Betydande höjdskillnader. Särsjön 777 möh, Hällsjön 539 möh, Idresjön 442 möh.

På kartan framgår att det är forsar i början dvs nedanför Nedersthån men betydligt lugnare förlopp nedom Hällsjöfors och Foskros. Men det finns också en vandringsled på sträckan i början så med en Ally går det nog att bära förbi.

Det är många som paddlar i Rogenområdet men hur många som tagit sig ned till Idre har jag ingen aning om. Jag vet däremot att man har tagit sig vidare ned mot Mora. Storån har en hel del vattenföring.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Betydande höjdskillnader. Särsjön 777 möh, Hällsjön 539 möh, Idresjön 442 möh.

På kartan framgår att det är forsar i början dvs nedanför Nedersthån men betydligt lugnare förlopp nedom Hällsjöfors och Foskros. Men det finns också en vandringsled på sträckan i början så med en Ally går det nog att bära förbi.

Det är många som paddlar i Rogenområdet men hur många som tagit sig ned till Idre har jag ingen aning om. Jag vet däremot att man har tagit sig vidare ned mot Mora. Storån har en hel del vattenföring.

Thure

Tack! Ok. Ja väntar mig att detta parti har troligen för mycket fors med bakgrund av höjdskillnaden som du skriver.

Har du något förslag på lagom ström och fors att paddla i fjällskön miljö. Vi tänkte lämna bilen hemma och komma upp med buss/ vandring :)

Har paddlat en liten del av sträckan. Hävlingen till Läsjön t.o.r, fantastisk miljö och natur! Lätt paddlat med några korta lyft och en dragning med kanotvagn (som finns på plats) på ca 600 m. Lycka till!

Erik.

Paddla Grövelsjön - Idre - Älvdalen. Erfarenheter?

Hej vilka erfarenheter har ni om att paddla Grövelsjön -Idre - och ner mot Älvdalen.

Vad är det hanterliga strömmar / forsar?

Mvh Herbert

Grövlan har också stora höjdskillnader och bedömer jag mindre vattenföring än Storån. Tror inte Grövlan är så njutbar för paddling längs några större distanser. Men jag har inte provat att paddla där.

Thure

Grövlan har också stora höjdskillnader och bedömer jag mindre vattenföring än Storån. Tror inte Grövlan är så njutbar för paddling längs några större distanser. Men jag har inte provat att paddla där.

Thure

Ok. Tack! Var bedömer du är en bra start för en tur nedanför Grövelsjön/ Grövlan?

Är det bra paddling där efter ner mot Älvdalen / Mora?

Mvh / H

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips