Erfarenheter av Golite tält.?

Sovit i ett SL3, och det var en trevlig upplevelse. Det finns dock mycket lättare varianter om du letar efter den typen.

I övrigt så har jag bara bra erfarenheter av märket. I familjen har vi tre ryggsäckar från dem, två Jam2 och så har sambon en större modell. Även skaljacka och lite andra kläder som har haft bra kvalité.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ok låter bra.! :) några förslag på lättare (eller framförallt liten packvolym) varianter.? Behöver inte alls vara kåtatypen utan något som rymmer 2 personer, är litet och lätt.

Säger det samma...väldigt nöjd, har ett SL5 och nu när inte myggen finns så kör jag utan nestdelen...väger typ 1.5kg med tältstång och spik för ett 4-5ish manna tält;)

Ok låter bra.! :) några förslag på lättare (eller framförallt liten packvolym) varianter.? Behöver inte alls vara kåtatypen utan något som rymmer 2 personer, är litet och lätt.

Som allroundtält så har jag varit väldigt nöjd med mitt MSR Carbon reflex 3. Ytterduken sätts på sist, och det verkar vara en av de 7 dödssynderna. Jag har aldrig stört mig på det dock, bara uppskattat möjligheten att kunna sova i en "myggbur" när vädret tillåter. 2,1kg och väldigt rymligt för 2 personer.

Ska man gå med riktigt lätt så får du börja kolla på mindre märken typ Zpacks eller Mountain Laurel Design. Jag har ett MLD DuoMid, som är väldigt rymligt för en, men två funkar.

Tackar.! Är rena djungeln, särskilt när man tittar utanför landets gränser... Nu har jag däremot fått nya förhållningsorder det av sambon som hävdar att 2manstält är för små när man regnar in en hel dag. Hon har blivit bortskämd med plats och bekvämlighet i våran helsportkåta tydligen... ;-)

Jo...det kan man nog säga, vi får plats med 2 vuxna och 2 barn utan problem med gott om plats över. Så ni hade klarat er med SL3 utan problem.

2.5 kg för väldigt stort utrymme inkl inner/yttertält.....är SL5 en bra kandidat, speciellt om ni redan gillar eran helsportkåta:

Och mycket bra pris dessutom:
http://www.golite.ch/pi/en/Shangri-La-5-Tent.html

Sedan finns det mindre innertält om man vill få ner vikt/få mer utrymme för utrustning/kamin m,m
http://oookworks.com/2OookNest.html

Har ett akka 3 från FR som jag inte numera kan motivera mig att ta ut efter att ha skaffat detta;)

Sean som har Oookworks håller på att sy ett innertält till mitt MLD DuoMid, med lite egna idéer. Han har lång leveranstid men är bra att göra med. Svarar alltid snabbt på mail osv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips