Erfarenhet av Terra Nova?

Men varför? För att det är ett HB? Eller för att det faktiskt är bättre?

HB har en fördel i Svergie då de håller erkänt hög kvalité. Inget snack om den saken!
I finska tidningen Retki (typ utemagasinet) tälttest 2005 vann både HB akto och Helsport stetind 1 över Terranova laserlight.

Personligen använder jag nästan enbart HB tält (så jag är väl jävig ;)). HB och TN har väldigt lika uppbyggnad, men TN är 1/3 del lättare. Jag kan aldrig tro att TN är ett lika starkt/hållbart tält som HB. Dessutom saknar TN -enligt retki- förvaringsfickor, reservdelar till tältbågen (vilken 05 var namnlös, men nu använder de tydligen DAC), pinnarna är av kolfiber (starka, men kan skadas då man trycker ner dem i sten). Troligtvis har TN tältväven inte heller samma rivstyrka som HB.
Vilket tält du väljer beror på användningsområde, behov av att minimera vikten mm, och TN är säkert tillräkligt pålitligt för de aldra flesta....men personligen skulle jag välja HB.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
prøv
www.outdoorsmagic.com
der er en del feedbacks fra folk der har købt.
se under "reviews"

Tack för tipset. Hittade många som tyckte och tänkte. Efter att ha läst och grunnat en hel del tror jag att laserlite-tältet är tillräckligt bra för mig. Har aldrig vintertältat och om jag någon gång kommer att göra det blir det med sällskap = större tält.
Men...

HB har en fördel i Svergie då de håller erkänt hög kvalité. Inget snack om den saken!
.

De två saker som några var negativa till var tältpinnarna (som gick sönder) och servicen (som var urusel). Och förutom kvalitén är väl just servicen något som HB är bra på, eller? Har faktiskt inte behövt kontakta dem tidigare. (Äger ett Nallo 3GT sedan tidigare.)

Suck... Att det ska vara så svårt.

Misstänker att det stämmer "att alla vägar leder till Hilleberg", men just nu känner jag för att vara lite obstinat och inte genast, utan motstånd köpa ett akto.
Fortsättning följer...

/L

Båda tälten är dyra. HB lite dyrare men håller troligen längre så där är det "1-1"

Om du känner att tältet max får väga 1kg och du inte utsätter tältet för extremt väder, då är det ju TN som gäller.

Är 500gr inte hela värden så är det -enligt mej- HB som gäller, åtminståne av de modeller du talar om. Då får du ett tält som inte kompromissar!
...däremot skulle jag kunna titta på HB kontra Helsport...men det är ju en annan historia...eller...;)

Tack för alla goda råd och tips ang tält och sidor.

Men tvingas erkänna att jag åter fallit för HB. Har nu ett nyinköpt, rött Akto som bara längtar efter att få komma ut och sträcka på tältduken.

Hade varit roligt att skaffa ett annat tält än HB, men tillslut insåg även jag att säkerheten och kvaliten går före allt annat. Vill tacka er (som troligen redan på förhand visste hur detta skulle sluta) för allt engagemang och kunskap.
Önskar oss alla, ett härligt tältår.

/L

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips