Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen?

Hejsan!
Har någon erfarenhet av sovsäckslakan som ska höja sovsäckens komforttemperatur, ex Sea To Summits Sleepliner Reactor? Jag har en sovsäck som jag gillar men som är för kall när temperaturen närmar sig 0, undrar om jag behöver köpa en ny med lägre komforttemp eller om jag kan komma undan med denna typ av lakan som enligt utsago ska kunna öka komforttempen upp till 10+ grader. Känns lite för bra för att vara sant, så jag undrar om de är så bra som utlovas eller om de inte är värda det hyfsat låga priset (iaf jämfört med en ny sovsäck)?
 
Men frågan är ju vilka (låga) temperaturer som du ska "klara av". Om du är OK till nära 0 grader så kan ett sovsäckslakan som sänker komforttemperaturen med 5-8 grader var helt tillräckligt för svenska sommarfjäll. Tänker du sova ute under mer än minus 5-8 grader så kan det dock vara läge att fundera på en varmare säck. Men oavsett säcks + ev. lakans värmeisolering så kan man ju klä på sig lite extra om det behövs.

PS. Jag vet inte om nämnda lakan verkligen höjer komforttemperaturen med 10 grader, det är därför som jag "för säkerhets skull" noterat 5-8 graders höjning.
 
Jag har inte provat just det "lakanet" men har ett Haglöfs som kanske höjer max 2-3 grader. Det använder jag aldrig då jag tycker det är omöjligt att vrida sig i säcken utan att lakanet kärvar.
10 grader låter som ett labbresultat i bästa förhållanden.
 
Låter det för bra för att vara sant, då är det antagligen det.
Jag har en lakan/påse i siden och den sänker komfort temperaturen med ca. 2-3 grader.
Min sommarsäck är en Marmot nanowave 45 med komfort temp herr 9,4C. Tycker den funkar med nöd och näppe kring 10C. Med lakan/påse funkar det fint med 10C men blir det lite kallare då fryser jag igen.
Så den gör endast marginell skillnad men det kan ändå vara skillnad mellan en god natts söm eller inte.
Att den gör någon skillnad beror antagligen på att den minskar luftväxlingen i sovsäcken. Nanowave säcken andas (tyvärr) väldigt bra och du tappar mycket värme när du rör dig, så en påse som minskar luftgenomströmningen genom tyget gör skillnad. Har du därmed en hyffsat tät säck, då tror jag att den har ännu mindre effekt.
 
Har också funderat på detta. Att jämföra med ett sidenlakan är nog inte rättvist, det verkar ju trots allt som att det handlar om ett något mer isolerande material. Mer isolering, varmare säck antar jag, extremen är ju två sovsäckar i varandra, då kan man ju kalla den inre för liner om man så vill.
Sen kankske 14 grader som anges på reactor liner från sea to summit är lite i överkant men vad vet jag.
/P
 
Deras påståendet är jo helt befängt. Öka komfort temperatur upp till 10 grader med en tyg som väger ca. 300 gram när man måste lägga till 400 gram 700FP dun hos Cumulus för att få en säck med 9 graders bättre komfort temperatur (Alaska 900 mot Alaska 1300, -10 mot -19).

Jag misstänker att StS utgår från en superlätt sovsäck med nästan obefintlig isolering, då bidra jo linern en hel del. Har du däremot en hyffsat bra sovsäck redan, då kommer skillnaden med linern vara mer eller mindre försumbar.

Så att klämma ur några grader ur en sommarsäck med liner funkar säkert, men 10 grader, aldrig!

Ja, jag killgissar här, men det kommer bli svårt att hitta tillförlitliga mättningar. Och nej, StS mätningar räknas inte som tillförlitlig eftersom de inte redovisar vad de mätar.
 
Jag har StS Thermolite Reactor Liner som enligt spec ska ge +8 grader. Visst ger det en effekt, men +8 är kraftigt överdrivet, snarare 2-4 grader är min upplevelse. Men jag använder det mest för att hålla sovsäcken lite fräschare på insidan ändå, så för mig fyller den sitt syfte. Den är också mycket skön att sova i.

Men ta de där siffrorna med en stor nypa salt!
 
Instämmer i vad som redan skrivits.
Vill du sova varmare utan att skaffa ny sovsäck kan du prova:

Varmare liggunderlag
Sova i jacka/dunjacka
Tjockare ullunderställ (för du sover väl redan i underställ?)
Buff
Mössa
Ullsockar
Se till att verkligen använda luva, krage och dragkedja för maximal värme
Snacks innan läggdags.

Om du är orolig för att säcken inte blir varm nog, ta med värmetålig enlitersflaska och gas nog att koka vatten, det är nog effektivaste sättet att öka temeraturen på natten även om det kan bli lite kyligt framemot morgonen. Isolera flaskan lagom så att den avger lagom med värme under lagom lång tid.
 
Jo, ett mycket lätt och tunt lakan är bra för att hålla säcken ren invändigt, men är det värme man är ute efter så använd de varma kläder som du redan bär med dig. Principen är att aldrig bära på onödig vikt. Som Kimkim skriver så är god isolering underifrån mm det första man ska titta på.
 
Instämmer i vad som redan skrivits.
Vill du sova varmare utan att skaffa ny sovsäck kan du prova:

Varmare liggunderlag
Sova i jacka/dunjacka
Tjockare ullunderställ (för du sover väl redan i underställ?)
Buff
Mössa
Ullsockar
Se till att verkligen använda luva, krage och dragkedja för maximal värme
Snacks innan läggdags.

Om du är orolig för att säcken inte blir varm nog, ta med värmetålig enlitersflaska och gas nog att koka vatten, det är nog effektivaste sättet att öka temeraturen på natten även om det kan bli lite kyligt framemot morgonen. Isolera flaskan lagom så att den avger lagom med värme under lagom lång tid.
Detta är sant, isolera underifrån är helt klart mest viktigt.

En sak som dock förbryllar lite i resonemanget är det där understället... Om ett tunnt lakan på några ynka gram inte hjälper, hur kan motsvarande mängd tyg i form av ett underställ hjälpa?
Inte en dryg fråga, utan jag undrar faktiskt.

//P
 
Hej!
Jag har en sea to summit reaktor extreme liner som påstås höja temperaturen med upp till 15c. Tillsamans med min vinter sovsäck så gav ett bra och tunt underställ mig mer värme isolering än detta. Skulle gissa på 2-4c för linern utan underställ och 3-5 c för understället utan liner. Har inte hunnit att testa och använda både underställ och liner samtidigt, behöver kallare väder.
Det är möjligt att linern blir mera effektiv med underställ på.
 
Detta är sant, isolera underifrån är helt klart mest viktigt.

En sak som dock förbryllar lite i resonemanget är det där understället... Om ett tunnt lakan på några ynka gram inte hjälper, hur kan motsvarande mängd tyg i form av ett underställ hjälpa?
Inte en dryg fråga, utan jag undrar faktiskt.

//P
Ett Underställ nära kroppen transportera effektivt bort fukt och fukt gör dig kall
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
PeterF Erfarenhet av FR keb dome Bo och sova 2
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
Utelivet Nordisk Oppland 2 lw Erfarenhet? Bo och sova 4
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
andy69 Erfarenhet från Fjällrävens tält? Bo och sova 15
johanzell Erfarenhet av Robens Raptor Bo och sova 0
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
flierman Vaude tält - erfarenhet Bo och sova 12
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
bengtfalke Erfarenhet av Pacific Outdoor Ether Thermo 6 Bo och sova 7
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
freddsam Erfarenhet av Sleepingbags.cumulus.com Bo och sova 0
WesternWin Erfarenhet av Coleman JAPURA? Bo och sova 6
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
la dolce vita Erfarenhet av Terra Nova? Bo och sova 16
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
peb78 Någon erfarenhet av Marmot Widi 3P? Bo och sova 4
SLupusE Erfarenhet av Marmot Hydrogen och Arroyo? Bo och sova 5
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
Martin Fjäderlätt Erfarenhet av Joutsen-sovsäckar? Bo och sova 2
bushmaster84 marmot thor ,erfarenhet? Bo och sova 1
mattias_altin Erfarenhet av tältet CRUX X2? Bo och sova 14
ehn Någon som har erfarenhet av Northstars syntetsäckar? Bo och sova 2
ulf65 Erfarenhet av Tatonka? Bo och sova 0
Hans Linde Tarra ; Vem har erfarenhet av det? Bo och sova 1
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Någon som har erfarenhet av mountain hardwear 2nd dimension standard? Bo och sova 3
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.