Erfarenhet av Pacific Outdoor Ether Thermo 6

Vi ska skaffa ny lätta och kompakta liggunderlag för huvudsakligen sommar användning i fjällen. Ja hade fastnat för Exped Airmat 7,5 när jag i forumet fick läsa om Pacific Outdoor Ether Thermo 6 som tydligen ska vara lite varmare.

Jag har känt på ytan på Airmat och tycker den verkar bra men Pacifik-varianten har jag inte hittat i butik ännu utan bara på nätet. Den ser väldigt glatt ut på bilderna...... vilket ger trista flashbacks till våra första Termarest som jag alltid gled av under natten... ;o)

Kan någon som har känt på ytan på Pacific Outdoor Ether Thermo 6 berätta hur den är och kanske även ge några erfarenheter?
Mvh/Bengt
 
Jag har inte det liggunderlag Du funderar på, men jag har Ether compact 6. Det ser tjockt och bra ut, men jag "åker rakt igenom". Det har därför blivit överlämnat till ett av barnen. Vårt är just som Du misstänker, dessutom halkigt. I en dubbelbottnad luftmadrass ska jag dock testa det i sommar, där kan det vara just det rätta. Anna
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har ett Pacific Outdoor Ether Thermo 6, och visst känns det det halkigt på ytan, men för mig funkar det bra trots att min sovsäck också är rätt "slipprig" på ytan (Mountain Equipment Helium 600). Kanske har haft tur med att få till plana tältplatser?
Funkar även bra som extramadrass vid "inomhus-expeditioner".

Hursom, jag är inte missnöjd med det, särskilt inte med prestandan per krona jämfört med t ex Exped. Dock är det nog lite av en vanesak med avsmalnande form ner längs benen, jag ligger ganska stilla när jag sover så för mig har inte det heller varit något problem.
Jag tycker att detta liggunderlag är betydligt skönare än mitt tidigare, som var ett Therm-A-Rest Guidelite.
 
Jag har ett Pacific Outdoor Ether Thermo 6, och visst känns det det halkigt på ytan, men för mig funkar det bra trots att min sovsäck också är rätt "slipprig" på ytan (Mountain Equipment Helium 600). Kanske har haft tur med att få till plana tältplatser?
Funkar även bra som extramadrass vid "inomhus-expeditioner".

Hursom, jag är inte missnöjd med det, särskilt inte med prestandan per krona jämfört med t ex Exped. Dock är det nog lite av en vanesak med avsmalnande form ner längs benen, jag ligger ganska stilla när jag sover så för mig har inte det heller varit något problem.
Jag tycker att detta liggunderlag är betydligt skönare än mitt tidigare, som var ett Therm-A-Rest Guidelite.

Jag instämmer i stort med vad MonicaKa skriver.
När jag första gången blåste upp det så tyckte jag att det kändes ganska halkigt. men när jag sedan använt det så upplever jag inte att det glider på tältgolvet mer än mitt gamla ThermaRest.
Snarare tvärtom. Jag har heller inte störts av att sovsäcken glider på madrassen. Men jag försöker alltid hitta en så plan tältplats som möjligt. Hala liggunderlag kan i vissa fall göras mindre hala med strängar av Liquisole eller dyligt. Finns gamla trådar om detta.
Vid mina första turer med Ether Thermo 6 använde jag ett 7 mm "vanligt" liggunderlag från Ö+B som extra isolering under Ether Thermo 6. Det slopade jag förra året. Det behövs ingen extra isolering och dessutom tyckte jag faktiskt att Ether Thermo 6 låg mer stilla när det låg direkt mot tältgolvet. Det kan nog variera beroende på vad man har för tält. Jag har ett Nallo2.
Till skillnad från MonicaKa ligger jag inte alls stilla när jag sover, men tycker ändå att Ether Thermo 6 fungerar riktigt bra. Jag har bara ett antal gamla "vanliga" liggunderlag av olika kvalite och tjocklek samt ett ThermaRest att jämföra med, men jag har aldrig haft bättre sovkomfort än jag har nu med mitt Ether Thermo 6.
/ Bertil
 
...... Jag har bara ett antal gamla "vanliga" liggunderlag av olika kvalite och tjocklek samt ett ThermaRest att jämföra med, men jag har aldrig haft bättre sovkomfort än jag har nu med mitt Ether Thermo 6.
/ Bertil

Kan inte annat än att hålla med Bertil, man sover kungligt på det!

//Jocke
 
Det slutade med att min hustru ringde från Intersport och hade hittat en oisolerad motsvarighet. 420 gr. 185 * 70 ouppblåst och 183 * 50 * 7 cm uppblåst för 350 kr..... 70 D ripstop TPU coated Nylon verkar ju OK. Mycket små ihoppackade och vi bestämde oss för att prova dem...

McKinley 6 tubes Lättviktsmadrass kallas den för.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det slutade med att min hustru ringde från Intersport och hade hittat en oisolerad motsvarighet. 420 gr. 185 * 70 ouppblåst och 183 * 50 * 7 cm uppblåst för 350 kr..... 70 D ripstop TPU coated Nylon verkar ju OK. Mycket små ihoppackade och vi bestämde oss för att prova dem...

McKinley 6 tubes Lättviktsmadrass kallas den för.

Det blir säkert bra.
/ Bertil
 
Och sen är det bara att lära dig att pumpa upp så som är lagom fyllt för dig, så att du inte trillar av ballongen eller ligger igenom. Skillnad om man ligger mest på sidan eller på rygg. Sov gott!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.