Erfarenhet av McKinley Escape 3?

Hej, är det någon som känner till något om tältet McKinley Escape 3? Det ligger just nu på kampanjpris 2000:-(ord 2500:). Har inte sett det i verkligheten men det ser ok ut ;-), vikt 3,8 kg, 10000 resp 6000 vattenpelare och som sagt ett mycket bra pris. Hilleberg och Fjällrävens är bra mycket dyrare, framförallt Hilleberg, deras motsvarande Nammatj 3GT 3,5 gånger dyrare och jag vägrar tro att det är 3,5 gånger så bra. Ska man fjällvandra 1-2v/år sommartid behöver man näppeligen ett Hilleberg. Det skiljer inte mycket i vikt heller.

Jepp, köpte ett dylikt tält ifjol och är nöjd med mitt köp. Använde det ca 2 veckor under förra sommaren och hösten, så tältet har ännu inte upplevt allt vädrets makter har att erbjuda. Var bl.a. på en 1 veckas fiske/vandringstur i Lappland där vi råkade ut för en hel del vind och regn, men tältet hölls stadigt kvar och höll tätt.

Resningen av tältet tar inte speciellt länge och i innertältet ryms utan problem 3 fullvuxna män att sova och i absiden ryms den packning motsvarande antal personer orkar bära. Tältet är visserligen lite tyngre än motsvarande storlek av ”bättre” tillverkare, men hellre ett lite tyngre tält än en mycket lätt plånbok. Om man skall säga något negativt så är det i så fall att det bildas en del kondens i taket på yttertältet, men inget som inte går att leva med. Har ännu inte sett något motsvarande tält som inte har detta problem, speciellt ifall det är vindstilla.

Det har tidigare funnits diskussioner (och kommer säkert i fortsättningen att finnas) om kvalitén på McKinleys prylar, men kan inte i detta fall peka på något som är undermåligt. I fall man som du och jag använder tält 1-2v i året så fyller Escape 3 helt klart sin funktion, kan rekommenderas.

Roger

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
roggi; sa:
Jepp, köpte ett dylikt tält ifjol och är nöjd med mitt köp. Använde det ca 2 veckor under förra sommaren och hösten, så tältet har ännu inte upplevt allt vädrets makter har att erbjuda. Var bl.a. på en 1 veckas fiske/vandringstur i Lappland där vi råkade ut för en hel del vind och regn, men tältet hölls stadigt kvar och höll tätt.

Resningen av tältet tar inte speciellt länge och i innertältet ryms utan problem 3 fullvuxna män att sova och i absiden ryms den packning motsvarande antal personer orkar bära. Tältet är visserligen lite tyngre än motsvarande storlek av ”bättre” tillverkare, men hellre ett lite tyngre tält än en mycket lätt plånbok. Om man skall säga något negativt så är det i så fall att det bildas en del kondens i taket på yttertältet, men inget som inte går att leva med. Har ännu inte sett något motsvarande tält som inte har detta problem, speciellt ifall det är vindstilla.

Det har tidigare funnits diskussioner (och kommer säkert i fortsättningen att finnas) om kvalitén på McKinleys prylar, men kan inte i detta fall peka på något som är undermåligt. I fall man som du och jag använder tält 1-2v i året så fyller Escape 3 helt klart sin funktion, kan rekommenderas.

Roger

Mycken tack, låter precis som det jag nästan misstänkte, för det behov vi har räcker det gott och väl, ha många goda turer med ditt Escape

mvh
/Ronny

roggi; sa:
Roger

Håller med dig, är man normalanvändare behövs ingen särskild utrustning. Går själv bl.a med polska ryggsäckar och sovsäckar utan några som helst problem, tvärtom har en massa kronor sparats till annat.

Som sagt, på sommarfjället funkar det mesta och i skogen klarar man sig med en pressening.

MVH Hasse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips