Erfarenhet av FR keb dome

Hej
Någon som äger ett keb dome? Jag går i funderingar att investera i ett sådant tvåmanna.
Upplever ni att alla trådar under tältet är besvärliga?
Ventilationen verkar bättre än på tex staika då man även har ventilation nere, skorstenseffekt och det finns möjlighet att helt stänga ventilation uppe vid hårt sidoregn. Har sett att det kan komma in vatten på hilleberg allak under toppskyddet. Men det kanske är extremsituation.
En annan fördel att det finns myggnät även till absiden,
Vikten är ju hög men inget problem för mig.
Hur upplever ovanstående?

Har ett Abisko Dome 2 som jag är supernöjd med. Upplever inga problem med trådarna vid ingångarna mer än att min ettåriga dotter går in i dem och snubblar. Är de väl spånda och tältet står på hyfsad jämn mark så är det inga problem.

Har tältat i skog, skärgård, fjäll på olika underlag som häll, gräs och grus utan problem. I allt från vindstilla till storm. Tycker det går väldigt bra att justera ventilationen beroende på väderlek och vindriktning.

Vet inte riktigt hur de skiljer sig mot Keb dock. Tjockare duk och förstärkningar?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har ett Abisko Dome 2 som jag är supernöjd med. Upplever inga problem med trådarna vid ingångarna mer än att min ettåriga dotter går in i dem och snubblar. Är de väl spånda och tältet står på hyfsad jämn mark så är det inga problem.

Har tältat i skog, skärgård, fjäll på olika underlag som häll, gräs och grus utan problem. I allt från vindstilla till storm. Tycker det går väldigt bra att justera ventilationen beroende på väderlek och vindriktning.

Vet inte riktigt hur de skiljer sig mot Keb dock. Tjockare duk och förstärkningar?
Ja och 10mm stänger. Extra myggnät i absid och att man kan stänga toppvent helt om det regnar på tvären. På väg till naturkompaniet nu för att klämma lite 😃

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips