Erfarenhet av Björnar i Jämtlandsfjällen ??

• Trådstartare stoh@fujifilm.se (Stefan Ohlsson)
  • Start datum

stoh@fujifilm.se (Stefan Ohlsson)

Gäst
Hej !

Jag försöker få med min flickvän på en fjällvandring i Jämtlandsfjällen, runt Vålådalen. Tyvärr verkar hon lida av lite Bjön-skräck ;)
Någon som har erfarenhet av att möta björnar i Jämtlandsfjällen ?
Eller någon som har erfarenhet av möte med björn överhuvudtaget... hur de reagerar.. hur man själv skall agera etc etc.
Mycket tacksam för info :)

/Stefan

Mycket tveksam...

Hejsan !

Jag tror personligen att risken att träffa på björn är mycket liten i det området ni pratar om.Går man upp på fjället dvs ovanför trädgränsen så minskar denna risk och är i princip noll.Jag skulle själv aldrig ens reflektera över denna risk och ser detta definitivt inte som ett hinder för en fjällvandring.Andra risker finns det ju som man bör fundera mer över hur man ska bemästra i egenskap av "ny på fjället".

Vill man helt undvika björn kan man ju åka till Kebnekaiseområdet.I Sarek kan man väl träffa på björnar vid månadsskiftet maj-juni framförallt, dvs då inte så många rör sig i trakten.

Vill man ha koll på rovdjursbeståndet bör man nog kunna kontakta Länsstyrelsen i det aktuella länet.

Jag vet förövrigt inte så mycket om björnars beteende.

Däremot i myskoxområden så är det en fördel att vara påläst om deras beteende. Myskoxar kan enligt vad jag har hört vara ganska aggressiva.Myskoxarna finns ju vid gränstrakterna mellan sverige och norge en bit sydväst om fjället Storvigeln strax sydväst om Tänndalen (Härjedalen). Dvs i norra Rogenområdet (se boken Okända fjäll om ett intressant myskoxmöte, enormt trevligt skrivet av Tore Abrahamsson).

Jag har därmed lyckats utomordentligt med att undvika att svara på frågan.

MVH Mats

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Prata med varandra!

Sannolikheten att ni ska skadas i trafiken på resan till fjällen är så mycket större än sannolikheten att skadas av en björn att fortsatta diskussioner blir helt meningslösa.... Om man ser på det rationellt så är rädslan för björn alltså obefogad. Trots det kan man naturligtvis vara rädd, människan är sällan rationell, så mitt förslag är följande: Prata med varandra medan ni vandrar i skogen, särskilt om det är snårig terräng. Om ni ger mänskliga ljud ifrån er så möter ni garanterat inte någon björn... På kalfjället är det inget problem eftersom ni har fri sikt.

För övrigt är det så glest mellan björnarna i Sverige att det är svårt att se björn även om man är ute i just det ärendet. Ni ska ABSOLUT inte ställa in fjällturen på grund av rädsla för björnar!

Staffan

Gäst
Information på en bra sajt

http://www.de5stora.com/

1. Gå till Björn
2. Klicka ner "Hur farlig är den"

/Staffan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg