Episk norsk fjällvandring med fiske nära Sverige?

Jag söker en plats i Norge där man kan vandra några dagar, ca 2-3 nätter i tält med följande förutsättningar (i fallande prioritet):
  • Rundslinga så att man kommer tillbaka till bilen. Eventuellt med hjälp av hyfsat enkel extern transport.
  • Möjlighet till fjällfiske längs rutten och vid lägerplatser.
  • Rejäla fjäll med episka vyer.
  • (Relativ) närhet till Sverige för fortsatt färd mot Dalarna och annan verksamhet där.
Vi kör från västkusten. Vi vill såklart att det ska finnas leder att gå på.
Vad är era bästa tips? Vi är väl inte primärt ute efter toppturer eftersom vi bär allt, men vi vill ha fina vyer och miljöer.

Hejsan,

Lite svårt att uppfylla samtliga önskemål på listan, framför allt då relativt nära till Sverige är så personberoende. Men några små tips som uppfyller åtminstone delar av listan kan jag komma med.

1: En personlig favorit genom åren är Jotunheimen. Större fjäll och mer episka vyer är svåra att uppbringa i Skandinavien. Men fisket är inte det bästa (för mycket glacialt vatten) och inte är det speciellt nära Sverige heller även om omvägen när man startar på västkusten inte är enorm.

2: Om man istället nöjer sig med lite lägre/rundare fjäll så är Femundsmarka ett mycket trevligt val. Finns massor av vatten där man kan fiska med framgång och ligger ju på gränsen till Sverige. Man kan till och med starta/sluta i Grövelsjön och då är man ju redan i just Dalarna :cool:

3: Om man kan tänka sig en lite längre omväg är en mycket vacker tur att gå från Myrdal (jag hade åkt tåg dit) ner till Flåm. Här finns det gått om både episka vyer och fina vattendrag/sjöar. Nu fiskade vi inte när vi passerade där, men med tanke på hur mycket det vakade på sjöarna borde det kunna vara mycket trevligt fiske i området. Men det är ju en ännu längre omväg än att åka via Jotunheimen.

/ Stefan

Tycker det bara är att se på en karta och ta turen ditt man tycker ser finast ut. Finns fjäll och sjöar nästan överallt i Norge.

Tjuvar tråden lite.

För länge sedan när jag var en ung man åkte jag och fiskade i Norge och då var man antingen tvungen att ha helt nya fiskeredskap eller så tvättades allt i en vätska (formalin, formaldehyd eller gud vet vad det hette) och redkapen var inte direkt luktfria efter det. Så frågan är om man fortfarande måste desificera begagnade fiskeredskap eller om man slipper det. Gjordes vid Tullen vid gränsövergången men finns det ens kvar såna längre och vad skulle kunna hända ifall man åker in och blir ertappad? Eller får man kanske inte lösa fiskekort utan ett intyg från Tullen?

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.