Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
OBD; sa:
Hej Frida,

Vill du läsa några omdömen så prova den här länken.
Framgår inte vilka sovsäckar som använts, men åtminstone en "testare" anser att den är suverän på vintern tillsammans med ett "vanligt" isolerande cellplastunderlag.

http://www.backpackgeartest.org/rev... Mat Max-Thermo/Cora Hussey/Long Term Report/

/ Bertil

Vilken cool tjej! Hon har till och med provat den som flytetyg i en sjö...

Vad jag dock inte kan låta bli att undra är hur en madrass med syntetfyllning kan vara bättre än tex ett Thermarest? Thermarest har också syntetfyllning, och jag tycker att mitt Prolite isolerar förskräckligt dåligt.

Att man måste blåsa upp den med lungkraft tycker jag inte är något stort problem. Det är ju bara att använda diafragman så blir man inte ens yr.

keffmonst; sa:

Nej men! Se där ja!

168 cm lång och väger bara 610 gram, klart godkänt tycker jag! Jag är i stort sett övertygad, även om jag inte riktigt förstår vad det är för material inuti luftmadrassen. Man får väl lita på att den isolerar bra eftersom folk använder den på vintern...

Jag är i stort sett övertygad nu om att InsulMat är den jag ska ha. Låg vikt och bra isoleringsförmåga är det jag är ute efter. Att den sedan råkar vara ganska billig är helt klart en mycket trevlig bonus!

Här själv lånat en InsulMat Maxthermo och fick en skön sommarnattssömn. De tester och kommentarer jag sett på nätet pekar alla mot att mot att du får en prisvärd och väl fungerande madrass om du bestämmer dig för den.

Såg på InsulMats hemsida att de även tagit fram en miljövänligare variant av madrassen. Någon som vet om detta beundrandsvärda initiativ belönas av JO-sport med en import?

Känns ju skönt att fler tillverkare börjar försöka ta ett större ansvar. Patagonia (som tidigare/alltid) men även Keen och Osprey kommer med ryggsäckar/väskor tillverkade av i stort sett återvunnet material. Friluftsmänniskor borde väl vara mer benägna att betala mer för naturens skull?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips