Ensam i det okända landet!

Sveriges fjällvärld är stort - ändå pratar folk mest om Keb, Sarek, Grövelsjön, Sylarna osv.

Vilket är ert bästa tips för en som vill uppleva något annat, något "nytt"?

Då de flesta av mina friluftsvänner ligger i lumpen tror jag inte att de känner för någon vandring i år. Känner starkt för att ta tillfället i akt och prova en solovandring för första gången. Funderar på nordkalottleden abisko-kilpisjärvi alt. kilpisjärvi-kautokeino alt. andra leder i denna mindre omtalade del av fjällvärlden, ex. tavvavuoma.

Någon som gått nordkalottleden de aktuella sträcorna får gärna berätta om "hur det är". Vore det dumdristigt att solovandra där, hur är det med ledmarkeringen osv?
 
Du behöver inte gå många hundra meter från en led för att bli ensam, så att undvika leder är nog det bästa tipset.
 
Klager hann före. Strunta i lederna. Ett mycket begränsat och till stora delar okänt fjällområde för de flesta är Artfjället. Jag har varit där vid två stycken veckoturer och sett två människor på avstånd. Använd sök-funktionen här på Utsidan så hittar du en hel del information. Leta annars upp Tore Abrahamssons bok Detta är Vindelfjällen och läs avsnittet Artfjället runt. En fantastisk vandring.
Artfjället är också ett bra område att vandra i om man inte känner sig hel säker på orientering. Visst kan man gå fel där, men man går inte vilse. Det finns vägar, vatten eller höga fjällmassiv runt om.
Blir du allvarligt nyfiken på detta område kan du skicka ett mejl till mig så kan jag sända över ett par kartor med många sevärdheter inprickade (geologiska, botaniska och historiska).

HåkanF
 
Klager hann före. Strunta i lederna. Ett mycket begränsat och till stora delar okänt fjällområde för de flesta är Artfjället. Jag har varit där vid två stycken veckoturer och sett två människor på avstånd. Använd sök-funktionen här på Utsidan så hittar du en hel del information. Leta annars upp Tore Abrahamssons bok Detta är Vindelfjällen och läs avsnittet Artfjället runt. En fantastisk vandring.
Artfjället är också ett bra område att vandra i om man inte känner sig hel säker på orientering. Visst kan man gå fel där, men man går inte vilse. Det finns vägar, vatten eller höga fjällmassiv runt om.
Blir du allvarligt nyfiken på detta område kan du skicka ett mejl till mig så kan jag sända över ett par kartor med många sevärdheter inprickade (geologiska, botaniska och historiska).

HåkanF

Tore Abrahams bok "Okända fjäll" kan också ge vissa tips.

/ Bertil
 
Kann bara hålla med. Lämna lederna och helst fjällen där de stora ledernagår, Artfjällen är fenomenala och med bra förbindelser.
//J
 
Sarek

Vill du gå ensam så kan jag rekommendera Sarek. Undviker du Rapadalen och Mikka, så blir du rätt ensam. Har själv vandrat solo norr om Sarektjåkkå-massivet och det var väldigt ensamt. I Sarek har du inga leder och inga stugor. Klart stor kontrast mot Kebnekaise. Du bör dock har god fjällvana för att ge dig in i Sarek och går du ensam ge dig INTE ute på någon glaciär.
 
Det bästa vore ju helt enkelt att sätta sig framför en Sverigekarta, leta rätt på ställen som verkar ha intressant terräng och som du inte känner igen namnen på, och googla efter namnen. Om du inte får många träffar så är sannolikheten stor att du kommer få vara hyfsat ensam om du åker dit. =)
 
Tycker du ska gå söder om Nordkalottleden och upp på Åjetjåkkå med en höjdmätare, det berget kan ha en rätt stor primärfaktor (600+) och såna finns det ca 100 av i Sverige, och jag vill gärna få reda på om det är en.

Nåitetjåkkå vid Kåtbåjaure vid norska gränsen vore det också intressant om nån besökte, den kan också vara en 600+ topp men det är möjligt att Rr 251c är högsta punkt, annars är det bara att be till gudarna att den ligger på rätt sida toppen.

Storriten 1499m norr om den vid Sitasjaure är 600+ men var ligger toppröset?

Och sen, andra sidan Virihaure och Vastenjaure; hur är det med Koutelistjåkkå och berget som Ålmaijekna ligger på, toppen är säkert 1600 meter men är den norsk eller svensk? Har någon besökt den sen riksgränsen rösades?

Finns en jäkla massa fjäll som är intressanta! Besök nån av dem!
 
Jag brukar göra två vandringar per år. En vandring företas under högsäsong med vänner i namnkunniga områden (företrädesvis Sarek och Keb). Den andra vandringen brukar jag försöka förlägga till geografiskt ensliga områden under säsongsmässigt mindre populära tider. Den vandringen företar jag även på egen hand.

Förra året gick jag runt Ammarfjället över midsommarhelgen. Det var ingen trängsel precis; faktum var att jag inte såg en enda människa under de fem dagar jag var borta. Något år tidigare besökte jag Artfjället under samma tid; inte en enda människa träffade jag under de dagar jag var borta där heller.

Så, Vindelfjällen tidigt eller sent på säsongen borgar för en solitär upplevelse. Majjens tips på vandringslitteratur är en bra början till att lära känna området.
 
Lite längre söderut,

i Jämtlandsfjällen har du Bunnerfjällen. De ligger strax sydost om Storulvån och det är tomt där. Precis som andra skriver beror det på att det är orösat. I detta fall väldigt nära Jämtlandstriangeln, men det är på lederna i trangeln, till och kring Sylarna och Blåhammaren de flesta går. Bunnerfjällen är lättillgängliga och man blir snabbt ensam med god fjällkänsla.

/Leif
 
Som alla andra säger, lämnar du lederna några hundra meter blir du ganska så ensam.

Men, vad är det du vill uppleva? Ensamheten? Eller vill du uppleva olika typer av fjällterräng? Se rester av den gamla Samekulturen? Fåglar? Djur? Flora?

Gå igenom vilka typer av fjällterräng du har vandrat i och leta nya fjällmiljöer. Jag tycker att det ger en hel del. Sök en typ av plats som du aldrig varit på – eller - som du vill veta mera om.

Varför inte leta en plats och bo där en vecka, studera platsen noga, göra dagsturer i området, studera flora, djurliv och allt annat samtidigt som du noterar temperaturer och hur sommaren har varit (normal eller onormal sommar). Rör dig gärna 1-200
meter upp och 1-200 meter nedåt och notera skillnaden i t.ex växtlighet, osv. Alltså, studera platsen, och dess omgivning, noga.

Vad du får är en referenspunkt. Utifrån den veckans erfarenheter ser du skillnader mot andra områden och du kan, när du kommer tillbaka till samma plats några år senare se vad som hänt i området, eller inte hänt. Du har någonting att jämföra med som kommer att ge dig nya upplevelser och varje fjällvandring du gör i framtiden kommer att ge dig så mycket mer kunskap om fjällen som helhet.

Thomas
 
egdepal's förslag ovan är intressant; man behöver inte alltid vandra extensivt för att uppleva.

Men vill du ändå vandra på det klassiska viset och tillryggalägga kilometrar varje dag, kan jag tipsa om ett område som är lite av en klassiker för den som söker avskildhet: området väster om de stora sjöarna i Padjelanta. Jag tror att Grundsten skrivit att ensamheten är "bedövande" i dessa otillgängliga trakter. Helt klart är i alla fall att få vandrare sätter (och har satt) sin fot där.

Vi diskuterar detaljerna för vandring i detta område bland annat i denna tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48941
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
larot ensam ut på tur. Fjällvandring 74
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Pauliina En ensam sandal hittad i Sarek Fjällvandring 6
Olaa Ensam i fjällen med risk för vrickning Fjällvandring 34
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
cnygardh Ensam i SAREK i September, Tips!? Fjällvandring 9
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
FiskarN_ Nikkaluokta och sedan in i det okända? Fjällvandring 0
majjen Okända fjäll Fjällvandring 9
hemmet Vandra kungsleden 1+3 och Okända fjäll? Fjällvandring 1
il C OKÄNDA FJÄLL Fjällvandring 1
enghult Söket boken Okända Fjäl Fjällvandring 5
tbergman Landet Gud gav Kain Fjällvandring 33
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.