Ensam fjällvandrare problem med tältval

Jag sålde mitt Hilleberg Akto för jag tyckte det blev för trångt och litet, jag regnade inne två dygn och höll på att få spelet när jag hade problem med att "husera om" (sitta upp och laga mat m.m.)
Mitt WBT2 har jag som enmanstält till mej och hunden (Lapphund) och det fungerar perfekt. Vi har gått om plats och kan till och med köra med bensinköket på vintern.
När det gäller kvalité så ser eller känner jag ingen skillnad på vävarna utan det är nog bara färgen.
Jag ångra definitivt inte mitt byte och om jag någon gång behöver ett större tält så blir det ett WBT till... Hilleberg är säkert jätte bra tält men, jag ser inte någon motivation att betala det dubbla för en kvalitéskillnad som jag inte tror finns.

/Dennis
 
Kul med Entusiasmen

Vad kul det är när folk tipsar om olika tält, verkligen schyst att hjälpa till!

Jag har börjat strunta i priset och har blivit mer insatt i "artic alpine design" - tälten, mountain hardwear verkar vara schysta med, men det skulle vara fördelaktigt ifall innertält och yttertält packas upp i ett. Jag får ta och kontakta northstar angående leveranstider, det börjar ju närma sig nu, och jag måste bestämma mig ganska snarast.

Det som jag mest vill ha av tältet, är att det kan klara av flera dagar av regn utan att det blir ett bad där inne. Man sitter där inne under dagen och läser en bok med lyktan bredvid och det bara forsar och blåser av regn utanför, att man känner sig trygg och komfortabel där inne :)

Jag är 175cm lång, så ett tält med 100cm höjd (innertältet) borde ju funka bra, bara inte takhöjden snabbt minskar så att det är en pytteliten del där det är 100cm högt. Sedan att det är hyffsat rymligt, jag tar ju med mig en "Berghaus Vulcan" 100l ryggsäck.
 
Vulcan är helt ok om man sliter av sidofickorna, då får den en bredd som funkar i skogen också. Jag kör med en sådan i detta 80-liters utförande när det är lite tyngre expeditioner och är överlag nöjd med både packvolym och vikten på under 2 kilo.
 
Jag beställde ett Arctic Alpine Veloce från Northstar förra måndagen, levererades på torsdagen samma vecka. Idag kom jag hem från en tredagars paddling och är mycket nöjd. Mkt gott om plats för en person och funkar för två. Det som gjorde att jag köpte detta tält var att man kan öppna upp större delen av långsidan och ha full utsikt genom myggnätet. Om vädret är hyfsat så föredrar jag att sova med utsikt, en stor förhöjning av naturupplevelsen jämfört med att bara se tältduken eller endast kunna öppna en kortända.
 
Jag beställde ett Arctic Alpine Veloce från Northstar förra måndagen, levererades på torsdagen samma vecka. Idag kom jag hem från en tredagars paddling och är mycket nöjd. Mkt gott om plats för en person och funkar för två. Det som gjorde att jag köpte detta tält var att man kan öppna upp större delen av långsidan och ha full utsikt genom myggnätet. Om vädret är hyfsat så föredrar jag att sova med utsikt, en stor förhöjning av naturupplevelsen jämfört med att bara se tältduken eller endast kunna öppna en kortända.
för

Vad var det som var avgörande att du köpte just "Artic Alpine design" istället "Artic Alpine design WBT2"? Och vad betyder egentligen "WBT2"?
 
Avgörande var två saker:
1. Möjligheten att öppna långsidan och kunna se ut när man ligger
2.. 600 g lättare

Jag har inget minne av att jag ens övervägde WBT.
Har redan ett 3.0 kg tunneltält som påminner om WBT.
 
Vad jag har förstått det som så är det dock ett problem folk har haft med "artic alpine", att det inte har ett myggnät på innertältet vid fotändan och vid yttertältets toppventil. Detta betyder väl inte att det kommer in mygg i innertältet?

Sedan undrar jag: Går det fort att sätta upp, är det enkelt? Klarar det av kraftigt blåsväder? Är det självstagande? Om inte, betyder det att det inte kommer att gå att tälta på kalfjället?

Vill gärna ha tältet, men är bekymrad att beställa något som jag inte kan få se eller kolla på i verkligheten, det känns som att jag "gamblar" lite.
 
Senast ändrad:
Hejsan!
Lite osäker på om det är veloce eller WBT du menar med "arctic alpine", men jag har ett WBT2-tält iaf, så jag svarar utifrån det.

Vad jag har förstått det som så är det dock ett problem folk har haft med "artic alpine", att det inte har ett myggnät på innertältet vid fotändan och vid yttertältets toppventil. Detta betyder väl inte att det kommer in mygg i innertältet?
Vid fotändan i innertältet har du ett litet hål med myggnät för som du kan öppna för att kunna justera den bakre vädringsöppningen. Mygg kommer inte in i innertältet när man stängt alla myggnät.

Sedan undrar jag: Går det fort att sätta upp, är det enkelt?
Hyfsat, du stoppar i två (färgkodade) tältstänger, fäster och sträcker upp de två linorna i kortsidorna och sedan är det i princip klart. Kan vara en bra idé att trycka ner några tältpinnar också så man kan sträcka upp det lite, men det är överkurs om man är trött ;D.
Klarar det av kraftigt blåsväder?
Vet inte riktigt, är förmodligen varken bättre eller sämre än andra tunneltält. Ser du till att ha en absid (kortsida) mot vinden, och fästa den tältlinan ordentligt borde det väl gå bra tycker jag.
Är det självstagande?
Nej, tunneltält är inte självstagande, ska du ha det är det kupol (eller möjligen en kåta?) som gäller.
Om inte, betyder det att det inte kommer att gå att tälta på kalfjället?
Blir förmodligen trixigare, men det torde väl gå att fästa upp det i nån stenhög eller två.

Vill gärna ha tältet, men är bekymrad att beställa något som jag inte kan få se eller kolla på i verkligheten, det känns som att jag "gamblar" lite.
De har en butik i umeå (och en i malmberget) där du kan få klämma och känna på tältet, men det kanske inte direkt är i närheten för dig?
 
Hejsan!
Lite osäker på om det är veloce eller WBT du menar med "arctic alpine", men jag har ett WBT2-tält iaf, så jag svarar utifrån det.

Vid fotändan i innertältet har du ett litet hål med myggnät för som du kan öppna för att kunna justera den bakre vädringsöppningen. Mygg kommer inte in i innertältet när man stängt alla myggnät.

Finns recension här på utsidan av veloce där "myggnätsproblemet" nämns.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.