Ensam fjällvandrare problem med tältval

Fortfarande svårt val...

Oj, marknaden är verkligen stor utanför Sverige! Kollade på tält i mer än 4 h igår, uttröttande! Pga. den brådskande tiden så kollar jag inte på så mycket tält från USA eller UK pga att leveranstiden är för lång (10 dagar osv.). Ni linkade några bra sidor som kommer från svenska butiker, kollar mer på dom just nu, men valet är fortfarande svårt, börjar bli lite mer kräsen också!

Jag har börjat fatta lite tycke för dom där "artic alpine design"- tälten på "http://www.northstar.se/".
Särskilt den där som väger 1,7kg som jag blev tipsad om tidigare på denna tråd. Måtten verkar vara bra, men är absiden så pass stor att min 100l "berghaus vulcan" - ryggsäck får plats i den?
Sedan förstår jag inte hur vissa tält från 1300kr kan ha 5000mm vattenpelare, medan vissa tält från 2800kr har 2000mm vattenpelare? Ett annat problem med Northstar.com är att de verkar ha ganska lång leveranstid (5-8) dagar har jag för mig, och det är lite risky när jag gärna vill komma iväg nästa vecka.

Detta tält från Addnature "http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MHWVIPERINE2_S09" ser också ganska nice ut, men de visar inga mått på det, och så står det heller inte vattenpelare. Vikten är hyffsat hög också :p Annars var priset bra :)

Vad säger ni om Bergans tält? Dom vekar vara rätt tunga fast bra kvalité? Jag är osäker på Bergans.
 
Att priset är högre fastän vattenpelaren är lägre kan bero på många saker.Vattenpelaren behöver inte vara testad på samma sätt, eller testad alls. Specifikationerna kan vara mer eller mindre sanna eller restriktiva. Vikten kan skilja som en effekt av olika design eller materialval, vilket i sin tur påverkar andning, slitstyrka, vikt, hållbarhet osv.

Om du kollar på sidor i USA så får du sedan försöka hitta butiker som saluför samma tält här i Sverige. De flesta större tillverkare finns på båda kontinenter med ett par undantag.

För specifikationer på Mountain Hardwear Viperine 2:
http://www.mountainhardwear.com/Viperine™-2/OU9454,default,pd.html
 
Ett annat problem med Northstar.com är att de verkar ha ganska lång leveranstid (5-8) dagar har jag för mig, och det är lite risky när jag gärna vill komma iväg nästa vecka.

Ring dom och kolla vettja. Northstar brukar vara trevliga att ha att göra med. Berättar du bara när du ska iväg lär du få ett rakt besked.
 
Finska Halti har fina tält till sunda priser. Har spenderat 6 dagar i Padjelanta med deras 2-mannatält DL Hiker och det funkade suveränt. Modellen säljs fortfarande men nu under namnet Vaelluskupoli. Vikten ligger på 2,7 kg ca och priset runt 1200-1400:-
 
Pruta inte på kvalitén

Det kan bli en jobbig erfarenhet att bära om man låter snålheten bedra visheten...
Jag tror inte man kan få ett BRA "fjälltält", nytt för strax över 1000-lappen----
Köp hellre ett begagnat "märkestält" för 2000 kr än ett nytt för samma pris eller lägre..

Tältet är ju bland de större investeringarna man gör när det gäller fjällutrustningen men å andra sidan så är avskrivningstiden rätt lång. Samtidigt är det kanske den viktigste delen i utrustningen.
Tältet måste funka i alla lägen, i alla väder...
 
Är inte Mountain Hardware att betrakta som ett märkestält? Jag vet inget om kvaliteten på deras grejor, så det är därför jag frågar.
 
Hur står sig "artic alpine design"- tälten från Northstar mot orginalen från Hileberg. Är det stor skillnad på väv, kvalité etc? Att det inte är samma tält får man acceptera när det är halva priset, frågan är dock hur stor skillnaden är. Geometrin verkar ju vara samma men slutar likheterna där?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.