Enklare fjällvandring för handikappad kring Abisko? Sarek? Åre?

Hej!

Jag och min bror vill ut på en relativt tjänlig fjällvandring. Jag har ett handikapp vilket gör att jag har problem med balans och får således svårt att gå. Jag klarar av att gå med ryggsäck någon mil per dag, men vid ojämn terräng tar det lång tid och det är svårt att uppskatta omgivningen då jag måste vara noggrann med vart jag sätter fötterna hela tiden.

Äventyret kommer ske i slutet av juli - men är osäker på vart vi bör gå. Vi tänker oss en vecka.

Vi har införskaffat ordentlig utrustning, där vandringsstavar visat sig vara en skänk från ovan. Också bra på fötterna! Både jag och min bror är noviser när det kommer till vandring. Jag har tidigare gått några mil på bergslagsleden och även varit med många år i scouterna där jag fick med mig lite erfarenhet av att vara utomhus. Han pratar om Sarek, jag har fått för mig att jag vill till Abisko och en kollega tipsade mig om Åre. Har ni några tips på vandringsleder, resmål o.s.v? Det lutar åt att åka bil.

Väl mött och tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Kanske inte en veckotur men.....

Det bästa alternativet jag kan komma på om man är nybörjare är i så fall är att åka till Rondane i Norge, ställ bilen vid parkeringen vid Mysuseter och vandra den mycket lättgådda vägen på ca 5-6km till fjällstationen Rondvassbu.

Gemytlig fjällstation som ligger i ett av Norges tjusigare områden enligt mig, alldeles intill vackra fjällsjön Rondvatnet och fjällmasivet Rondaneslottet med flera toppar, vissa över 2000m och lättillgängligt om man vill upp.

Går även att vanda till andra stationer därifrån, bla Bjørnhollia men det är enl uppgift en stenig tur.

Boka i tid om ni vill ha eget rum på helgen bara.
 
Senast ändrad:
Då skulle jag börja lite lugnt. Boka in er på STF Abisko el Storulvån el Vålådalen el Grövelsjön. Gå dagsturer därifrån. Eller om ni vill campa så gå en rundtur med några tältnätter och sen tillbaka. Finns hur många möjligheter som helst. Vänta med Sarek tills senare.
 
Om Abisko finns ju linbana till topp kolla tider ,finns linbana även i Åre.från Abisko kan man ju även åka vidare med tåg till flera stationer i SV samt även Narvik finns självhushåll i stugor och anex men kan ju vara fullt nu.
Från Abisko Turist kan man ju även gå upp till ˋcamping platsen´på kungsleden där finns ju wc vatten nära men risk för mygg.
 
Tack för svar! Jag har kollat lite på youtube och tycker Kungsleden mellan Abisko och Nikkaloukta verkar ballt och för min del görbart. Vad tror ni? Utmaning värre! Norge lockar och kommer med stor sannolikhet bli ett resmål någon gång. Rondane verkar intressant! Inte otroligt långt från Örebro heller :)

Dagsturer från STF Abisko alltså? Grövelsjön är något som också står på önskelistan!

Den campingplatsen du tänker på, är den där vid nationalparkens ände?
 
Nej ligger i tar nog 1.5-2h lungn promenad lite spångar och några broar lite svaj men vänta eller signalera för att ni ej vill ha möte.
Går att fortsätta ung lika långt upp till en STF stuga innan det blir brantare upp mot en gammal minnesplats för millitärt intresse från andra världskriget.
Går ju att gå upp på N sidan av jocken och få fin utsikt över Lapp porten söder ut dock ganska snårigt och kuperat jfr med andra sidan samt mer mygg för att det ej är så öppet.
Går ju även att gå efter Torne träsk åka till affären i A Ö ta en rundtur med helikopter (ok pga lite handikap annars kanske ej för dessa överflygningar när man väl lämna storstade) går även att gå från A Ö upp till tid nämd campingplats och vidare.
Att slå upp tält nära A T tar de bra betalt för då lika bra bo inne på anexet med självhushåll.
 
Dagsturer från STF Abisko alltså?

Går du dagstur på Kungsleden från Abisko så har du först typ 7-8km (lättgånget) traskande i fjällbjörkskog innan utsikten börjar öppna upp sig något vidare.

Nästa gång jag går dagstur i det området igen så skulle jag fundera på att ta sikte mot Lapporten i stället.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...