Engelskt perspektiv på svensk utrustning

Alltid intressant att läsa vad omvärlden tycker om et egna landets prylar. Dock i detta fall tycker jag nog att en mer korrekt rubrik vore "En lättpackares perspektiv pà svensk utrsutning", eftersom jag tror att de âsikter och den kritik som framförs utan tvekan delas av de flesta lättpackare världen runt och oavsett nationalitet.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja, man kan ju lätt tro att det handlar om "en engelsk lättpackares perspektiv på svensk lättpackarutrustning" eller "en engelsk normalpackares perspektiv på svensk normalutrustning".

Jag måste ju erkänna att jag lätt tänker i banor av oljerockar och små ihopfällbara pallar osv, när jag tänker på engelsk friluftsutrustning. Men det är förstås fördomsfullt eller riktat på "fel" del av marknaden.
 
"I was invited to join a women’s only expedition in Northern Sweden to experience using some equipment produced by several well known Scandinavian manufacturers of outdoor gear."

Det verkar ju inte direkt ha varit en lättpackarträff han âkte pâ? Snarare nâgot mer generellt marknadsföringsjippo.

Lite som om jag âker pâ "Trucks and Trains" och saknar cyklar i utställningen.
 
en mer korrekt rubrik vore "En lättpackares perspektiv pà svensk utrsutning", eftersom jag tror att de âsikter och den kritik som framförs utan tvekan delas av de flesta lättpackare världen runt och oavsett nationalitet.

Håller med helt och hållet.
Det skulle ju se likadant ut om jag for till England på en liknande sak och, precis som skribenten i fråga, jämförde min amerikanska (märk väl) ryggsäck med den trekilos standardsäck som Berghaus Karrimor eller Vango vill sälja för säsongen.

Vad som dock är tydligt är att våra inhemska producenter fortfarande ser lättvikt som ett specialsegment där de nån gång kanske vart tredje år pytsar ut en produkt, och vi har kanske en för liten hemmamarknad för att ha tillverkare som är specialinriktade på lättvikt (vilket ju finns några i Storbritannien).

PS. Vad hon besökte var Scandinavian Outdoor Groups aktivitet för återförsäljare.
 
Det verkar ju inte direkt ha varit en lättpackarträff han âkte pâ? Snarare nâgot mer generellt marknadsföringsjippo.

Lite som om jag âker pâ "Trucks and Trains" och saknar cyklar i utställningen.

Förvisso, men vad vore livet om man inte kunde fâ klaga lite över hur tunga alla svenne-produkter är ;-)
 
Man kanske skulle skriva en artikel om hur man kört bil i England och konstaterat att de har lite gammaldags bilar. Det kan ju lätt bli intrycket om man kör en ny och fin Morgan... :)
 
Vad som dock är tydligt är att våra inhemska producenter fortfarande ser lättvikt som ett specialsegment där de nån gång kanske vart tredje år pytsar ut en produkt, och vi har kanske en för liten hemmamarknad för att ha tillverkare som är specialinriktade på lättvikt (vilket ju finns några i Storbritannien).

PS. Vad hon besökte var Scandinavian Outdoor Groups aktivitet för återförsäljare.

Som du säger finns det mer utbud i typ UK och USA, där marknaden ocksâ är större. Även om procenten láttpackare är/vore densamma i Sverige som i UK och USA, sà är ju som vi alla vet en viss procent av 60 milj. resp en 300 mil. mer än samma procent av 9 milj.

Dock kommer de láttare grejerna oftast frân special-tillverkare, medan de stora drakarna kör mer standard. I Sverige tror jag att markanden är alltför liten för att de ska uppstà en liknande flora av mindre specialist-företag, och dels fór att de större ska satsa stort. Haglöfs LIM är ju dock exempelvis ett internationellt välkänt látt alternativ, även omde kanske inte uppnâr extrem-nivàer.

En annan reflektion är att en av de absolut största outdoor-marknaderna i EU, nämligen Tyskland, inte har samma intresse för UL utan fortfarande kör med med (överdriven) säkerhets- och "bra-att-ha"-mentalitet.


Ang. jippot som sàdant tycker jag utbudet av tillverkare verkar ha varit ganska tunt. Brukar vál vara lite fler märken att testa i vanliga fall?
 
En egen liten reflektion är att det finns ett samband mellan vikt och pris. Tyvärr brukar lättvikts produkterna vara dyrare än de tungre. dun är dyrare än syntet och titan dyrare än aluminium och stål.

Är man och besöker en träff som arrangeras av tillverkare för återförsäljare så får man se hela produktutbudet eller iaf nyheterna.

Det hade varit intressant att se en jämförelse mellan vikt och pris.
 
En egen liten reflektion är att det finns ett samband mellan vikt och pris.

Denna reflektion är ofta, men inte alltid, korrekt, fr.a om man vill försöka behâlla övriga prestanda med med lágre vikt. De material som ger detta är oftast mer high-tech och dárför dyrare.

Edit: Detta gáller âtminstonde i den branch jag befinner mig i (sko-branchen)
 
En egen liten reflektion är att det finns ett samband mellan vikt och pris. Tyvärr brukar lättvikts produkterna vara dyrare än de tungre. dun är dyrare än syntet och titan dyrare än aluminium och stål.

Är man och besöker en träff som arrangeras av tillverkare för återförsäljare så får man se hela produktutbudet eller iaf nyheterna.

Det hade varit intressant att se en jämförelse mellan vikt och pris.

En generell jämförelse finns här:
http://www.fjaderlatt.se/2007/06/du-spar-lika-mnga-kronor-som-gram.html

Jörgen
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips