Energimängd i frystorkat

Jag sitter just nu med en påse Wildlife Chili con Carne i handen. På baksidan kan jag läsa att energiinnehållet per 100 g torrt är 390 kcal. Nettovikten uppges till att vara 125 g, dvs. måltiden innehåller ca. 490 kcal.

Om jag sedan sätter detta i relation till energiåtgången en vinterdag på skidor och med pulka på släp i 1½ - 2 mil, med övernattning i tält, så inser jag att en lunch bestående av ett par påsar frystorkat/dag långt ifrån täcker mitt energibehov. Jag gissar att jag kommer att göra av med mellan 5000-7000 kcal per dag. Jag skulle alltså behöva äta tio påsar för att täcka dagsbehovet. Givetvis äter jag frukost, mellanmål och godis, men det räcker inte till på långa vägar.

Jag har insett att jag måste ta med mig ett eller två kg rent smör för att dryga ut intaget (bra förhållande mellan vikt, volym och energi). Nu till min fråga: Hur löser ni andra detta problem?

Mvh /Joel
 
Om du inte skall vara ute flera månader så gör det inte så mycket om du går back, du kommer "bara" gå ner i vikt. För säkerhets skull kan du ju äta upp dig innan. Jag vill minnas att jag läste att Kropp käkade ett paket smör om dan när han laddade.


Men gör en energibudget.

Frukost
Mellanmål
Lunch
Mellanmål
Middag
Kvällsfika

Och försök "krydda" varje mål med lite extra energi i form av olja, smör, nötter etc. Extra pasta, snabbris, potatisflingor, cous-cous etc kan man också ha med.

Jag tror att du hittar mycket energi i sånt du inte tänkt på. Kollar jag i mina gamla anteckningar så har du t.ex. 100 kcal i en skiva mjukt bröd. Två mackor till kvällsfika, med smör och nåt pålägg, så har du 300 kcal bara där.

Havregrynsgröt på 2 dl gryn är 400 kcal. Eventuell sylt eller liknande tillkommer.

För att inte tala om energiinehåller i chokladkakor och sånt.

Mång äter faktiskt TVÅ påsar frystorkat till varje måltid.

Livsmedelsdatabasen är ett bra ställe att kolla
http://www.slv.se/ldb
 
Har för mig att Skinnarmo la på sig rejält inför sina expeditioner. Sen att han drack en mugg matolja varje morgon till frukosten! Mycket chocklad å blåbärssoppa slank oxå ner!

/Janne
 
Livsmedelsverkets tabeller, KokR samt att du har rätt i ditt antagade att du troligtvis gör åt såpass mycket att du svårligen kan bära kompensationen med dig, dessutom tar det tid att få ner allt.
Collin Fletcher konstaterade kallt vid sin sommarvandring Califorien S-N, att det som inte rymmdes i måltider, snask och restaurangbesök, kom från bilringen och kroppsfettet. Det är en liknande erfarenhet som fler långvandrare gjort. Vid en normal semestervandring på 2-4 veckor är det inte farligt, men skall du hålla på längre måste du lägga in återhämtnngsdagar med uppätning på schemat samt bära med dig rejält med fett. Matolja är lättare att administera än smör enligt många.
Eftersom sk friluftsportioner är som du sett löjligt små och dessutom dyra är hemlagat och torkat än intressantare, samt att det kan bli godare.
//J
 
Har för mig att Skinnarmo la på sig rejält inför sina expeditioner. Sen att han drack en mugg matolja varje morgon till frukosten! Mycket chocklad å blåbärssoppa slank oxå ner!

/Janne
Jo, jag var på en föreläsning när han höll på att ladda inför en expedition (Svalbard, tror jag), och han berättade att han gick på en rätt intensiv pizza-diet. Kort och gott: ät onyttiga saker (snabbmat är väl perfekt, ät och njut!). Och träna samtidigt.

PS: han hade en rätt rejäl kagge, såg inte allt särskilt sportig ut
 
Senast ändrad:
Jag hade tidigare problemet att jag gick ned på mina tyngre turer, nu har min kropp stabiliserat sig och klarar sig på mindre energi än när jag var ung och vital.

Då löste jag problemet med mycket fett. Du packar ju 9 kcal/g fett, men ca 4/g kolhydrater/protein.

Tillägg av jordnötter och digestivekex till lunch och middag var bra, liksom att sprida på flera mål istället för enstaka stora. Havregryn till frukost gick snabbt bort för mig, räkna på vad 4-5dl havregryn ger dig och prova sen att äta det! För mig blev det Crunchy-müsli (som Start, men fetare) med välling, drickchoklad till etc. Sen förmiddagsfika på choklad (mjölkchoklad är mindre frysbenägen än mörk) och jordnötter, senare på dagen gärna Digestivekex med räkost på...

Lunch och middag gärna en dubbelportion ur påse (på vintern iaf), gärna förstärkt med snabbris och lite extra matolja. Något sött och fett efteråt. Ät ett fett fika innan du somnar (undvik dock snabba kolhydrater, de kan göra dig akut pigg!), tvärtemot alla bantningsråd att man inte ska småäta innan man somnar.

Jag toppade 4-5000kcal/dag utan att det blev omöjligt att äta.
 
Jag hajade till på den ynka vikten när jag tänket på att när jag kokar pasta åt mig själv så kokar jag nästan 200 gram (när jag är hungrig), och det är alltså exxl saker till.

Men som lunch är det väl helt okej med lite förstärkning..
Men man kan väl inte förvänta sig Såååå mycket av en termoslunch? :)
 
Har suttit insnöad i Tarfala med Ola S utan att veta vem han var. Han såg "flottig" ut (ovårdad, överviktig och dryg...) och skröt ganska så mycket.

Jag klarar mig bra på torrmaten, upplever sällan hunger när jag vandrar. Äntligen en fördel med att vara lite mindre, och tjej... Sen blir det ett kvällsmål; te och kakor/choklad men det är mer av mys-karaktär.

Min sambo däremot gör det inte, så jag förstår att det ibland verkar vara lite i påsarna. Det brukar bli utdrygning med pasta eller ris till en torrmatspåse. Och en smörgås till.

Att vara hungrig, och därmed trött (och kanske sur), är ingen höjdare när man är ute. Det är då som det brukar börja regna :)
 
Senast ändrad:
Intressanta synpunkter och erfarenheter ni delar med er av :)
Nu ska jag inte vara ute så länge att jag riskerar att förtvina eller så (jag har ett sunt BMI på 22), men jag har absolut ingen lust att bli en benget :) Det var lite av nyfikenhet jag frågade, samtidigt som det givetvis handlar om att förbättra sina säkerhetsmarginaler.

Mvh /Joel
 
Har suttit insnöad i Tarfala med Ola S utan att veta vem han var. Han såg "flottig" ut (ovårdad, överviktig och dryg...) och skröt ganska så mycket.

Jag klarar mig bra på torrmaten, upplever sällan hunger när jag vandrar...
Bra inlägg, slutet har en tydlig poäng. Och det där om Ola S håller jag också med om, han både såg dryg ut och betedde sig rätt drygt (men det kan bero på att sällskapet mest bestod av en massa blekfeta forskare som släpats upp till Kebne). Och som sagt lönnfet och lite flottig i håret och ansiktet (men säkert j-la vältränad!)

För mig är inte problemet att jag är hungrig om jag äter för lite (tvärtom, hungern räcker inte för att fylla på, utan jag får trotsäta, vilket suger). Det syns däremot på vikten, jag gick t ex ned 4.5kg på en veckas vintertur trots att jag åt 4500 kcal/dag... med mitt inte så hälsosamma BMI på kring 20, så såg jag mer ut som Jesus efter den betan. Och det var varken första eller sista gången.
 
Jag klarar mig bra på torrmaten, upplever sällan hunger när jag vandrar. Äntligen en fördel med att vara lite mindre, och tjej...

.....

Min sambo däremot gör det inte,

Det där känner jag igen, maten delas lika fastän vi bränner olika. Minns en tur där jag innan turen drog matlistan uppåt och en medföljande tjejkompis nedåt. Väl ute på tur var hon däremot noga med att dela lika ;) Nu för tiden brukar jag och min sambo lösa det med att jag häller i extra pasta/ris i min portion torrfoder, om vi äter sånt.

Är jag ute en vecka så är det normalt att tappa nåt kilo. Första dagarna brukar min kropp acceptera att gå back, men efter 5-6 dar blir jag rejält hungrig. Godis, nötter, kakor, onyttiga pålägg, pasta och en extra smörklick i maten brukar hjälpa bra. Choklad är kass på vintern, smakar stearin i kylan, sega gubbar och kakor är bättre. Småätandet blir en dygd på tur! Det sämsta man kan ha med sig på tur energimässigt är mjukost på tub. Tungt och näringsfattigt. Nudlar är också ganska kass.
 
"Om jag sedan sätter detta i relation till energiåtgången en vinterdag på skidor och med pulka på släp i 1½ - 2 mil, med övernattning i tält, så inser jag att en lunch bestående av ett par påsar frystorkat/dag långt ifrån täcker mitt energibehov. Jag gissar att jag kommer att göra av med mellan 5000-7000 kcal per dag. Jag skulle alltså behöva äta tio påsar för att täcka dagsbehovet. Givetvis äter jag frukost, mellanmål och godis, men det räcker inte till på långa vägar."

Blev lite nyfiken på hur du räknat ut din troliga energiförbrukning? Har funderat på hur mycket energi det går åt vid turer som du beskriver, bergsbestigningar eller dylikt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...