energiförbrukning

Om någon är intresserad hur man räknar på sin energiförbrukning under vandringen. Här är en grov beräkning för en ganska lugn tur för mig och kompisen:

Person 1 intag/dag i genomsnitt 8 dagar:
4310kcal
125 g protein (12E%)
271,46 g fett (56E% fett)
317,725g KH (32E%)
54,775 g fiber
Vikt innan: 72,7
Vikt efter: 71,9
Diff: 0,8 kg ~6000kcal/8=750kcal back
Total energiförbrukning: 750+4310= 5060kcal/dag

Person 2 intag/dag i genomsnitt 8 dagar:
4619kcal
141,875g protein (12E%)
273,3 g fett (52E%)
376,2g KH (35E%)
48,275 g fiber
Vikt innan: 76,8
Vikt efter: 74,9
Diff: 1,9kg ~14250kcal= 1781,25/dag
Total energiförbrukning= 1781,25+4619=6400kcal/dag

Mat och vikt

Tjena!

Alltid intressant med mat och kcal i samband med vandringar...
Hur mycket väger din mat för ett dygn?

Försöker själv att maxa antalet kcal på 550g mat/dygn.

//A

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hm, mycket intressant. Har du några tankar kring varför det diffar så mycket mellan personerna, dvs. 5060 resp. 6400 kcal/dag. Jag antar att ni gick samma sträcka. Pratar vi personer av olika kön, kroppssammansättning osv? Vägde era packningar likartat?

Mvh /Joel

Närmare ett kg mat. Energivärdet ligger uppskattningsvis runt 500kcal/100g (mkt fett och "maxad" energitäthet på övriga livsmedel). Jag har räknat för kuls skull (mitt intresse och utbildning), inte för jag tror det är dödsviktigt på mina turer. Vi försökte energikompensera - jag ville testa eftersom jag tror att det har hög relevans vid längre turer, och en viss relevans med kortare turer för att inte bli utmattad som jag kan bli i slutet av en vecka. Sen vet jag att många kör mkt hårdare dagar än oss och energiförbrukningen kan bli mycket högre - då får det stor relevans tror jag. I kallare klimat kanske energiförbrukningen ökar en hel del med (ökade nivåer tyriodeahormoner för att upprätthålla kroppstemperatur efter några dagar).

Samma kön så det förklarar inte skillnaden i energiförbrukning. Troligtvis förklaras det med olika träningsstatus, dvs jag har högre ämnesomsättning - eventuellt i kombination med olika NEAT (rörelsemönster utöver aktivitet) samt till viss del med kroppsvikten - men det var ju liten skillnad bara. Jag tror mest på skillnad i ämnesomsättning och NEAT.

Tjena!
Försöker själv att maxa antalet kcal på 550g mat/dygn.

//A

Jag hade siktat på minst 1g protein per kg kroppsvikt.. och absolut minst 120g kolhydrat (till hjärnan och blodkroppar).. troligen mer beroende på hur van och hur man mår på mkt fett och så lite kostfiber och vatten som möjligt förståss. Sen massa olja för att få energitätt.

tre försökspersoner som vandrade i fem dagar under bifogade förhållanden med packning på 11-15kg förbrukade i genomsnitt 5 000kcal/dygn under vandringen

Energy balance during backpacking. Int J Sports Med. 2008 Nov;29(11):883-7. Epub 2008 Apr 17

Bilagor

• subject_caracteristics.jpg
    subject_caracteristics.jpg
    24.3 KB · Visningar: 913
Vätskeförlust

Hur har ni säkerställt att vätskehalten i kroppen är densamma? Jag tyckte att jag drack på med bra fart när jag vandrade i Sarek för en månad sedan, värmen var heller inget större problem men det tog mig flera dagar att komma ikapp.

KjellF

Vi kunde inte att säkra att vätskehalten är densamma, jag har inte sådan utrustning. Det är en potentiell felkälla på ~2kg, dock är min bedömning att det är osannolikt att det påverkade vår uträkning. Risken är att man har fyllda glykogenlager (kolhydratsförråd) +uppbunden vätska när man väger sig innan vandringen och sen har de helt tömda när man väger sig efter. Vad vi gjorde för att minimera felkällan var att vi vägde oss vid flera tillfällen, vid olika tidpunkter på dygnet, dagarna innan och tog en genomsnittsvikt. Sen efteråt var hemma nån dag och åt som vanligt, och sen vägning vid flera tillfällen för att ta genomsnittsvikt och kontrollera om vi gick upp i vikt snabbt - vilket hade kunnat indikera om tömda glykogenlager. Vi såg också till att ha en ganska "normal nivå" fysisk aktivitet både innan och efter mättillfällen, för att minimera chansen att man t.ex. superkompenserar kolhydratslager innan en vägning pga för hård träning etc.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips