Enan eller Akto

Ja, enans vattentålighet verkar väl tveksam va, 1500 mm?? Det skulle jag inte våga mig ut med.
Samma med det i övrigt intressanta tarp-tältet ovan, det ser väldigt genomskinligt ut - hittar inte ens nån uppgift om vattenpelare på den länkade sidan. Men kanske är jag dålig på att hitta bara :eek:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag tittade också på Enan och Akto inför min långvandring i fjällen förra hösten. Det blev till slut ett Hilleberg Soulo och jag har inte ångrat mig. Enda nackdelen är en något trång absid, men sitthöjden i tältet är mycket bättre än Akto. Jag har skrivit om Soulo och min övriga utrustning i min packlista för fjällvandring med tält.

Om Scarp1 är lättare än Akto trots större yta så måste väl viktskillnaden ligga i tunnare väv (och 1mm smalare båge)? Tarptent är inte särskilt informativa om väven tycker jag. HB har väl förresten minskat vävtjockleken på de nyare Akto jämfört med det gamla Akto som jag har och som har samma väv som t.ex. Keron och Nammatj.

Visst!

Om Scarp1 är lättare än Akto trots större yta så måste väl viktskillnaden ligga i tunnare väv (och 1mm smalare båge)? Tarptent är inte särskilt informativa om väven tycker jag. HB har väl förresten minskat vävtjockleken på de nyare Akto jämfört med det gamla Akto som jag har och som har samma väv som t.ex. Keron och Nammatj.
Givetvis är det så. Frågan är väl alltid densamma: Håller det för det jag har tänkt använda det till?
Vill man vara riktigt säker så kan man ju köpa ett gammalt "militärtält".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips