Enafors-SnasahögarnaT&R

Tänkte mig en kort tur från Enafors och rakt söderut. Denna led har jag hört ska vara fin men vet inte vad jag kan vänta mig? Det är ju en sommarled är därför lite undrande! Har också tänkt att åka lite telis och det sägs vara stora möjligheter till det. Tacksam för tips.
/ John
 
Lavinfarligt

Leden var tidigare vinterled. Det branta partiet upp på fjället ser inbjudande ut men är känt för att släppa laviner då och då. Två svåra lavinolyckor med dödlig utgång har inträffat där, den senaste ganska nyligen.

/J.
 
Jag gick upp den vägen förra fredagen, det fanns ingen snö överhuvudtaget! Det fanns ett 3-4 cm tjock islager som täckte marken så någon fara för laviner var det inte då men det kan ju snabbt ändra sig. Som du förstår var åkning lika rolig som den alltid är på is.

Getryggens sida mot Storulvån såg däremot mycket trevlig ut men jag var aldrig upp och provade.

/Mårten
 
via Rundhögen

Har inte gått från Enafors uppför Snasen (eller tvärtom) men inbillar mig att det är en onödigt jobbig och/eller farlig start på turen. Utgår från att du/ni åker tåg. Personligen skulle jag kunna tänka mig:
1) skida västerut och upp mellan Snasen och Blåhammaren eller
2) taxi till Rundhögen och skida söderut eller
3) fortsätta med tåget till Storlien och skida söderut.

Fjällskogen i lågterräng är nog lite underskattad? Det kan vara roligt med lite omväxling mot kalfjället.

Om man vill så kan man ju gå på skrå österut bort från leden (givet att vädret tillåter...) från Rundhögen för att komma upp på Snasen och vidare mot Getryggen, om det är just däromkring du vill telemarka.

Ha en bra tur!
Kalle G
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.