En uppsättning friluftskläder för alla årstider.

Tack för era svar.

Om man kikar på Pinewood jackan som jag länkar till i första posten och jämför den med en Goretex jacka när det gäller att stå emot blåst, 1 timme regn. Märker man någon skillnad? 1000 kr vs 2000 kr+.... Ska alltså inte använda jackan under någon regnskogs safari där det regnar 1 en månad. :=

Är ganska ny när det gäller lager på lager metoden och tycker det låter otroligt att det räcker med en tunnjacka som står emot blåst och regn, och sen ullställ + ull-mellanlager under.
 
Skal: Jag bifaller rekommendationer av polyester/bomull (65/35)-skal. Alternativt etaproof eller ventile. "Superbomullen" är inte lika slitstark som polyesterblandningen men andas bättre och behagligare mot kroppen. Komplettera med poncho eller regnställ.

Mellan: Jag kör med hemmastickade ylletröjor av olika tjocklekar. Bra med polokrage. Ullskjorta bra under varmare perioder.

Under: Jag gillar Woolpower-ställ som är producerade i Sverige. 200-tjocklek på vintern och "Lite" övrig tid.

Förstärkning: Dunväst eller tröja. Se till att dunet kommer från ej levande djur, gärna från livsmedelsindustrin. Patagonia är en bra producent. Jag kör med hi-loft down sweater som är helt fantastisk. Ska gärna passa både över och under skalet.

Fötter Skalkängor. Jörn eller Lundhags. Inner och yttersockar i ull av varierande tjocklekar. Gummistövlar av god kvalitet är också bra men går sönder fortare.

Huvud Buff, ullmössa och värmemössa av pilotmodell. Ja, man behöver alla tre.

Händer Gärna skalhandskar med urtagbart foder. Hestra har en modell som Fält ritat som är grymma. Är det kallt har jag tjocka hemmastickade ulltumvantar. Tunna fingervantar är praktiskt när man ska hantera kameror och liknande.


Avslutningsvis så köp gärna ekologiskt och giftfritt där du kan. En skaljacka i ovan nämnda material bör hålla i lång tid, betydligt längre än en gore-tex, så snåla inte.
 
Tack för ditt svar du ovan!

(65/35)-skal, vad menar du med det? Länka gärna till några vettiga skaljackor. :)
 
Vid praktiskt bruk av jackor o byxor i 65/35har det visat sig att kvalitetsskillnaden mellan lågpris och högpris på fina gatan inte motsvarats av någon kvalitetsskillnad som märkts, utan skillnaderna ligger mindra olika lösningar. Somliga vill köpa märket och andra jagar funktionen.
Prisskillnader på jackor mellan 350 och 3500. Envar får bli lycklig på sin tro. Utomlands är ofta mindre kostsamt än att köpa i svenska boden.
go tur
 
Min åsikt är att det är svårt att hitta kläder som funkar alla fyra årstider. På vintern behöver man väldigt rymliga skalplagg för att få på sig alla isolerande lager som behövs.
 
Etaproof/Ventile

Är själv förtjust i Bergans Morgedal, anorak i etaproof. Materialet är lätt, mkt vindtätt och torkar snabbt. Håller ett lätt regn på utsidan, medan obelagd syntet snabbt blöter igenom.

Med en dylik har man ett skal som fungerar året runt, komplettera med t ex poncho för riktigt våta dagar. Alt kan vara en lätt regnjacka typ packaway från ITAB, att dra över vid behov.

...ventilebomull har i princip samma egenskaper...

//J
 
Du har inte skrivit det viktigaste: skall dina "friluftskläder" användas till flerdagarsturer i tält, eller sover du inomhus (inte nödvändigtvis hemma) varje natt? För mig är detta den helt avgörande skillnaden på hur noga det är med fr a ytterskalet.

Har man möjligheten att varje kväll torka sina kläder och skor, själv ta en varm dusch ;), byta ut/laga sådant som inte hållit måttet och slippa räkna gram man skall långtidsbära på, så finns det ju ingen anledning att slänga ut tusenlappar på att försöka lösa den omöjliga konflikten mellan tyngd, hållbarhet, andningsbarhet och regntålighet.
I det läget skulle jag sluta tänka "fritidskläder", börja med att gräva efter gamla sköna poplinjackor, dito byxor och enkla regnkläder i min egen garderob, och investera i en burk impregneringsmedel ;).
 
Är själv förtjust i Bergans Morgedal, anorak i etaproof. Materialet är lätt, mkt vindtätt och torkar snabbt. Håller ett lätt regn på utsidan, medan obelagd syntet snabbt blöter igenom.

Med en dylik har man ett skal som fungerar året runt, komplettera med t ex poncho för riktigt våta dagar. Alt kan vara en lätt regnjacka typ packaway från ITAB, att dra över vid behov.

...ventilebomull har i princip samma egenskaper...

//J
Jag använder fortfarande min över 30 år gamla ventile-jacka när jag åker skidor och skridskor. Inget tex-plagg klarar jobbet, det blir för mycket kondens vid aktivitet.
Enda nackdelen är när det pendlar kring nollan, jackan håller visserligen för en dags måttligt regnande, men eftersom tätheten bygger på att bomullsfibrerna sväller av fukten, blir den påtagligt tung och fryser till ett stelt pansar när temperaturen faller.
 
...


Avslutningsvis så köp gärna ekologiskt och giftfritt där du kan. En skaljacka i ovan nämnda material bör hålla i lång tid, betydligt längre än en gore-tex, så snåla inte.

Stämmer ej! Det är motsatt. Gore-tex lamineras alltid mot ett helsyntetiskt yttertyg och vare sig det är pe, pa eller luddiga microfiber så håller det bättre än pe/co blandningar eller ren bomull (som har absolut sämst slitstyrka). Detta faktum överensstämmer med mina egna praktiska erfarenheter. Min njal (etaproof) från KM är den jacka som slitits ut fortast av alla friluftsjackor. En grimjacka (event) från samma tillverkare höll betydligt längre trots hårdare användning. Samma med byxor. Har slitit ut många 65/35 byxor, skrapat upp hål etc. aldrig så med riktiga skalbyxor.
 
Du har inte skrivit det viktigaste: skall dina "friluftskläder" användas till flerdagarsturer i tält, eller sover du inomhus (inte nödvändigtvis hemma) varje natt? För mig är detta den helt avgörande skillnaden på hur noga det är med fr a ytterskalet.

Har man möjligheten att varje kväll torka sina kläder och skor, själv ta en varm dusch ;), byta ut/laga sådant som inte hållit måttet och slippa räkna gram man skall långtidsbära på, så finns det ju ingen anledning att slänga ut tusenlappar på att försöka lösa den omöjliga konflikten mellan tyngd, hållbarhet, andningsbarhet och regntålighet.
I det läget skulle jag sluta tänka "fritidskläder", börja med att gräva efter gamla sköna poplinjackor, dito byxor och enkla regnkläder i min egen garderob, och investera i en burk impregneringsmedel ;).




Flerdags turer. Nej, kanske ibland. Varannat år eller så...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.