En långfärdspaddling tvärs över Sverige

En långfärdstur från bostaden i Karlstad till vänner i Uppsala är nu slutförd. Min plan som jag haft över 10 år, var att paddla och vandra längs Svea kanal mellan Vänern och Mälaren. Svea kanal var en idé som Gustav Vasa föreslog för nästan 500 år sedan.
Kanalen blev aldrig förverkligad men fortfarande finns det personer som driver denna fråga.
Jag paddlade från Karlstad till Otterbäcken och vandrade sedan upp till Skagern med kajaken på min medhavda vagn. Efter Skagern blev en lång vandring på 16 km till Toften. Sedan var det "bara" att paddla Svartån till Hjälmaren. En del hinder dök oförhappandes upp, men det gick att komma förbi efter en del extra arbete.
Efter Hjälmaren valde jag Hjälmare kanal som är den enda del av Svea kanal som blev byggd. Denna kanal är nu Sveriges äldsta ännu farbara kanal. Mycket sevärt längs vägen både kulturellt, historiskt och geografiskt. Samt kanske främst försommaren med vaknande växtlighet och fågel samt djurliv.
Valde att följa Mälarens södra strand till Gripsholmsfjärden, där jag hälsade på en barndomsvän. Avslutade turen med att korsa Mälaren norrut och via Stäket paddla upp till Uppsala över Ekoln.
En minnesvärd och berikande tur som jag tror att inte så många genomfört om ens någon?
Sedan tror jag att idén med Svea kanal är ogenomförbar. Det finns inga sjöar mellan Skagern och Toften som behövs för att kunna bygga fungerande slussar. Svartån är också för grund och smal för större fartyg.
Ps. Hämtar kajaken i Uppsala vid senare tillfälle då jag har vägarna förbi. Sitter nu på tåget hem. Som kajak-entusiast så har jag flera kajaker så jag är inte strandsatt hemmavid 🙃. Ds
Så är det någon som vill ha lite mer information om turen så hör av dej.
 
Whoa, väldigt häftigt, och kul med det historiska perspektivet. Skicka lite bilder oxå och berätta mer. Undrar mest över logistiken, man måste väl lämna kajaken ganska ofta och gå in till stan och handla mat. Alltid kul att läsa om annorlunda turer !
 
Ja, berätta mer och bilder. Som Värmlänning och Väse-bo, så vorde det roligt att få se din väg mer i detalj.

Själv har jag bara paddlat på Svartån, men det var många år sedan.
 
Whoa, väldigt häftigt, och kul med det historiska perspektivet. Skicka lite bilder oxå och berätta mer. Undrar mest över logistiken, man måste väl lämna kajaken ganska ofta och gå in till stan och handla mat. Alltid kul att läsa om annorlunda turer !
Har med mej en 2 m inplastad vajer som jag kan låsa fast kajaken med. Tar med mej värdesaker.
Logistiken är det inga problem med i Mellansverige. Jag passerade flera städer och samhällen. Vatten bad jag om vid behov när jag kom förbi hus där det fanns folk. Också ett bra sätt att skapa kontakt och trivsamma samtal. I Vänern dricker jag också vattnet om man är bortom bebyggelse och boskap.
 
Härlig resa! Själv håller jag mig mest i mina hemmavatten kring Segerstads skärgård.
Man blir nyfiken på att veta mer. Gjorde du färden i ett svep eller delade du upp den i delar? Hur lång tid tog det?

I väntan på filmen får du gärna berätta mer och visa bilder. :)
 
Grattis till en personlig tur - kul när man lägger upp en egen rutt som inte "alla andra" följer.
Jag vill inte göra dig besviken ;) men trakterna runt Svea kanal har sett paddlare ända sen 1908 när britterna RC Anderson och H Lumb tog den rutten för att korsa Sverige i östlig riktning. 1914 paddlade Sven Thorell, Gunnar Gahm och Calle Silfversparre åt andra hållet, från FKI i Stockholm ner till Göteborg. Man impas av turerna som gjordes med den tiden utrustning, material och generalstabskartor 1:100 000!
(Mer i boken Kanotidrott - 150 år av glädje)
 
Jag blir inte besviken och det gör det bara extra kul att flera gjort denna färd och då för över 100 år sedan. Imponerande, som du Våtmark och framhåller. Skall försöka få tag på boken där turen presenteras.
 
Härlig resa! Själv håller jag mig mest i mina hemmavatten kring Segerstads skärgård.
Man blir nyfiken på att veta mer. Gjorde du färden i ett svep eller delade du upp den i delar? Hur lång tid tog det?

I väntan på filmen får du gärna berätta mer och visa bilder. :)
Jag genomförde turen Nu i maj och avslutade den i söndags. Turen gjordes i ett svep och det tog mej 10 dagar inkl en vilodag. Det blev totalt 45 mil inklusive de vandringar jag fick genomföra mellan sjöar, förbi dammar och slussar mm.
Är också ganska ofta i Segersta skärgård som verkligen är ett smultronställe. 👍
 
Härligt!
Tänkte vara ute en vecka men får inte med mig någon så skippar ytterskärgården i Stockholm (åldern har gjort mig mer skraj/klokare), tänkte paddla mälaren-hjälmaren och utgår från landet i Strängnäs.

Några sevärdheter/platser att slå läger du kan tipsa om?
Inga konstigheter att paddla mellan hjälmaren/mälaren?
Vet du om det finns någon bra bok typ "paddling i mälaren-hjälmaren"?

Trots lantställe i mälaren har jag nästan bara tagit korta dagsturer, har sjukt dålig koll som du märker.

tack för att du delade din resa!
 
Tyvärr finns det ingen bok vad jag vet om att paddla i Mälaren trots att Mälaren är en fin paddelsjö med många öar och flickiga vikar.. Det finns specifika böcker om paddling i andra fina paddel-vatten. Hjälmaren är väl inte lika inbjudande pga ganska få öar och fina vikar. De stora öppna ytorna innebär också risk för hög sjö.
I Hjälmaren finns en fin lägerplats på Hökön. I närheten finns Engelbrektsholmen, platsen där han mördades, samt Göksholms slott. Ön Valen är också sevärd med bofast befolkning än idag. Örebro/Svartån i sig är också trevlig att paddla och tar man sig förbi Slussen så kommer man ändå upp till slottet. Hjälmare kanal är också väl värd att paddla. En bra vagn behövs för att komma förbi slusstrappan efter Arbogaån. Jag paddlade innan slussarna öppnade. Det går också fortare med vagn då det är många slussar.
Genom Naturkartan kan du få en del tips.
Jag tältade på ställen jag fann vid slutet av dagen samt Kungsörs camping för att kunna duscha och handla lite mat. I Mälaren finns många slott och annat att stanna till vid. Det finns flera naturreservat. Se även där Naturkartan. Kan också tipsa om Calazos kartor. Thures tips om är också något att ta del av. God Tur!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Plupp73 Kajakpaddel för dags- och långfärdspaddling Paddling allmänt 17
Spinspider Reservpaddel för långfärdspaddling Paddling allmänt 9
cwmint Färskvatten vid långfärdspaddling Paddling allmänt 10
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
LY90 Åar - Södra Sverige Paddling allmänt 17
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
TLufs Ny bok om kanothistoria i Sverige Paddling allmänt 1
Askel få tag på lättviktskanot i Sverige Paddling allmänt 6
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
JCV Sean Rice VM Champ till Sverige Paddling allmänt 0
Trikåmannen Trevliga åar i Sydöstra Sverige? Paddling allmänt 4
Trikåmannen Återförsäljare Riot i södra Sverige? Paddling allmänt 2
PeterTK Paddla Finland-Sverige? Paddling allmänt 2
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
ecsrigu Hyra K2 i södra Sverige Paddling allmänt 2
landonia Paddeltips Sverige,Norge? Paddling allmänt 2
drleffe Paddla från Läsö till Sverige Paddling allmänt 4
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
curtan Becky Mason kommer till Sverige. Paddling allmänt 0
Timo M Paddla Sverige - Åland Paddling allmänt 16
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
erik_rask Fler Nigel-kurser i Sverige Paddling allmänt 0
Smaavoll Transport av kajakk mellom Finland og Sverige Paddling allmänt 5
johnliungman Riktigt lång älvpaddling i Sverige Paddling allmänt 5
Nitsrek Våttkort i Sverige? Paddling allmänt 26
calypso63 Qajaq Sverige träff Paddling allmänt 1
Nitsson Var i Sverige paddlar Ray Mears? Paddling allmänt 2
wildenstam Surfski i Sverige Paddling allmänt 4
Avslut090305 Qajaq Sverige paddelträff 26–27 maj Paddling allmänt 0
tango Två kajakhändelser i södra Sverige samtidigt Paddling allmänt 0
calypso63 Qajaq sverige Paddling allmänt 1
srpp Escape (Björn Johansen) i Sverige? Paddling allmänt 7
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
a95180 Var köpa vingpaddel i Sverige? Paddling allmänt 19
masvean Lengre padletur i øde områder i sverige? Paddling allmänt 8
Stavangerjente Finnes det JKK-kajakker i Sverige? Paddling allmänt 0
Waveface Statistik över antal havspaddlare i Sverige? Paddling allmänt 0
Thomasbergen kajak i sverige Paddling allmänt 4
lea7194 När Sverige är som bäst... Paddling allmänt 2
Siven Surfski i Sverige Paddling allmänt 5
Lorre2 Sverige-Finland via Åland? Paddling allmänt 6
perpan Kanot i Sverige? Paddling allmänt 2
odde Kjøp av kajakk: Sverige/Finland? Paddling allmänt 7
mellgren Paddla till Åland från Sverige? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...