En kortis i norska fjäll?

Hej!

Jag och min sambo är sugna på en korttur någon gång under första halvan av september och funderade lite kring norska fjällen. Vi tar tacksamt emot alla tips på norska, vackra fjällområden dit vi kan ta oss så snabbt och enkelt som möjligt med tåg/buss (gärna över natten, så att vi sparar på dagarna) från Stockholm 🙏

Vi rör oss gärna ovanför trädgränsen och vi vandrar med tält, så har inga behov av stugor. Tanken är att optimalt ha 3-4 vandringsdagar 🌟 Alltid kul om det finns någon enkel liten topp att fundera på också 😉

Tack snälla på förhand!

Den första tanke som slår mig då ni skriver att ni inte vill köra bil är Rondane som runt är en lämplig tur på just 3-4 dagar. Dessutom troligen inte påverkad av ex jakt på vildren som annars är vanligt i många norska fjällområden den tiden på året.
Tåg till Otta i Norge (ligger på banan Oslo-Trondheim) och sedan buss från Otta till Spranget där ni har 7km grusväg in till Rondvassbu.
(Online karta över hela Norge med vandringsleder mm finns på www..ut.no)

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Ta Bergenbanan till Finse så är ni mitt ute på kalfjället med många turalternativ både norr och söder om järnvägen. De vida vyerna från Hallingskarvet, med lilla Lordehytta högst uppe i passet, är personlig favorit, men det finns mycket mer. Man måste inte tillbaka till Finse utan kan ta tåget hem (eller tvärtom starta) från någon av angränsande stationer, t ex Hallingskeid eller Haugastöl väster resp. öster om Finse.
www.ut.no/kart är som sagt bra planeringsredskap :)

Räkna kallt med att vädret i september kan vara allt från högsommar till snöstorm :p

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips