En hjälte utan namn

Vardagshjälte som genom sitt exempel visar att man inte behöver sponsring och följegrupp för att ta sig vattenledes från Fjollträsk till Harads...

Allt beror på definitionen av "hjälte", men vi kanske kan skapa en särskild (och sannolikt lång) tråd för den rätta definitionen?
 
Läste nyfiket bloggen och tänkte på söndagen friska nord-nordostvindar och hur det var att paddla. Jag höll nästan på att tappa paddeln vid något tillfälle och höll mig inomskärs men var så långt ute att jag nästan mötte öppet hav. Från land tittade jag norrut och det var för "vågat" för mig. Den här mannen borde inte ha varit så värst mycket längre norrut tänkte jag och undrade hur det var att paddla i sånt väder. Och det visade sig att han hade haft problem den dagen. Han var väl en bit ovanför Sundsvall så exakt hur grov sjö det var där vet man ju inte, men såhär såg det ut i Söderhamn. Vissa paddlar väl i sånt väder, men vi är nog en del som inte ens tänker tanken.
 

Bilagor

  • IMGP7956_640x360.jpg
    IMGP7956_640x360.jpg
    65.5 KB · Visningar: 714
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Varför är han en hjälte?

Räddade han livet på någon eller?

Han är en hjälte för mig.
För att han handlar efter eget huvud, för att han är verkstad och inte snack.
För att han är en förebild för oss med mindre självförtroende.
För att han inte postar på utsidan och frågar om det går att göra en sån här resa.
Den enda frågan han ställer är "Hur svårt kan det va?"

Någon kvasidefinition på vad en hjälte är ger väl inget.
Rädda liv kan man göra på många sätt, med eller utan fara för eget.
Läs gärna om Stålfarfar som cyklade genom hela Sverige med egentillverkad nummerlapp med en 0:a på. Han fick inte delta i loppet för han var för gammal (66 år). Han vann.
Han är också en hjälte i min bok.

mvh thomas
 
Han är en hjälte för mig.
För att han handlar efter eget huvud, för att han är verkstad och inte snack.
För att han är en förebild för oss med mindre självförtroende.
För att han inte postar på utsidan och frågar om det går att göra en sån här resa.
Den enda frågan han ställer är "Hur svårt kan det va?"

Någon kvasidefinition på vad en hjälte är ger väl inget.
Rädda liv kan man göra på många sätt, med eller utan fara för eget.
Läs gärna om Stålfarfar som cyklade genom hela Sverige med egentillverkad nummerlapp med en 0:a på. Han fick inte delta i loppet för han var för gammal (66 år). Han vann.
Han är också en hjälte i min bok.

mvh thomas

En hjälte för mig är någon som gör något osjälviskt.
 
Halaj!

Jamen, släpp det där nu, fan!

Själv är jag impad och avundsjuk. Det är kul att sitta här bakom tangentbordet och drömma… tänk om jag också… och så suckar man…
Och så tänker man: och vad hindrar dig egentligen? Mespropp!

//T
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Han har klämt in ett eget 24-timmars också, 5/6 -6-5.
Gjorde distansen 88km.

I en kajak som har följande mått: 3,68 lång, 84 bred och väger 34 kg.
Jag tar av mig hatten...

mvh thomas
 
Applåder och grattulationer!

Den anonyme hjälten (i mina ögon) är åter hemma. Han måste vara släkt, i direkt nedstigande led, med vikingarna som gav sig ut i världen på upptäcktsfärd.

Otroligt inspirerande och befriande med någon som bara ger sig iväg.

Då jag inte hittar några kontaktuppgifter på bloggen framför jag mitt tack här - Tack för att du delade med dig av resan. Hoppas att vi snart får läsa om nya äventyr!

/Mikael
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.