En annorlunda lösning till skav?

Hej allihopa,
jag är en i skaran av olyckliga friluftare som lätt drabbas av skav mellan skinkorna, infanterield, kalla det vad ni vill.
Jag har testat allt möjligt: babypuder, vaselin, syntetunderkläder och så vidare. Detta lindrar en del, men det krävs fortfarande en del disciplin vid de längre vandringsturerna för att hålla minen.
Min kamrat som lider av samma symptom svär på att det fungerar att lägga en sanitetsbinda i kalsongerna som då skulle suga upp fukten och därigenom minska friktionen. Detta låter onekligen intressant och då tänkte jag att jag skulle fråga/tipsa mina kamrater här på utsidan om denna innovation. Har någon här testat detta? Är det något ni kan rekommendera?
MVH Skogstrollet123
 
Jag hade samma problem förut när jag hade mina eng. settrar och kunde vara ute o jaga i x tim i skogen efter tjäder, orre o dalripa. Jag löste problemet genom att köpa långbenta boxerkalsonger och där försvann mitt problem. Jag hade även detta problem i lumpen o löste det med hjälp av boxerkalsonger. Det var skönt när man gick 3 mila-marschen när man hörde många andra gnälla över att det skavde mellan låren. Jag har det än idag och dom går ca 2 dm nedanför gren.:)
 
Jag hade samma problem tills jag började med kalsonger i merinoull. Lösningarna kan som synes skilja sig mellan olika skinkor, om uttrycket tillåts.
 

Sportslick innehåller triclosan, som är en miljöfarlig kemikalie.

Vad gäller ursprungsfrågan: Testa du sanitetsbinda om det funkar för din kompis, men risken är att det tvärtom blir mer fukt, eftersom de är täta för att förhindra läckage.

Jag tycker att det brukar funka att vandra med öppen gylf för att öka ventilationen.
 
Sportslick innehåller triclosan, som är en miljöfarlig kemikalie.

Vad gäller ursprungsfrågan: Testa du sanitetsbinda om det funkar för din kompis, men risken är att det tvärtom blir mer fukt, eftersom de är täta för att förhindra läckage.

Jag tycker att det brukar funka att vandra med öppen gylf för att öka ventilationen.
Jag måste tyvärr erkänna att jag lider av en pinsam okunskap gällande konstruktionen av mensskydd, men det kan absolut vara rimligt att det blir mer fukt.

Kanske man kunde testa att vika en mikrofiberhandduk ett par gånger och lägga i underkläderna?🤔

Alternativt bära runt på ett bilbatteri kopplat till en fläkt nedstoppat i kalsongerna, det hade ju varit maxat i varje fall.
 
Man stannar ju och vilar 10 min varje timme, då kan man ta av kängor och dra ned brallorna och lufta lite. Enkelt.
Men så fort man känner av något problem så måste man försöka ventilera & åtgärda på ett smart sätt, att piska på är dumt och då blir det bara värre.
 
Som tjej kan jag bekräfta det du redan fått höra - med en binda riskerar du snarast motsatt effekt.

Har själv bara råkat ut för ansatser till något liknande när jag vandrat flera dagar i ökenklimat, med glesa tillfällen att kunna skölja av svettsaltet. Då funkade det perfekt att smörja in alla "mot varandra rörliga delar" med Försvarets Hudsalva :). Naturligtvis innan man började svettas, dvs det gällde att passa på när det råkade finnas lite tvättvatten. Funkar säkert bara på en hud som inte redan blivit inflammerad, så det gäller att smörja förebyggande.

Det märkliga var ändå att huden kunde anpassa sig - efter någon vecka tålde jag saltavlagringarna bättre, men salthalten i min svett verkade också ha sjunkit.
 
Förebyggnade: Ventilera, gylfen öppen medan du går och dra ner brallorna i pauserna och lufta så mycket läget medger. I försvaret förebyggs mycket med "Drick vatten, byt strumpor!" och kompletterar med det med att byta underkläder hyfsat ofta så kan många gå långt.
Ibland har även barnpuder hjälpt i lagom dos för att torka upp men ta inte för mycket, då blir det som cement.

Behandlande: När du väl fått problem så är min erfarenhet, som jag tyvärr lärt mig ganska sent i livet, hjälper något man sätter på röda små blöjbarnrumpor, nämligen inutyol. Vad denna mirakelkräm innehåller vet jag inte men den behandlar skav och annan hudirritation väldigt bra på mej. Att inte inutyol finns i försvarets sjukvårdsväskor är för mig en gåta.

/Patrik, det räcker tyvärr inte att kommendera infanterield upphör! till sej själv :cool:
 
Oj, detta var ett riktigt substantiellt tips, som jag tänker testa mot mina hopplösa finger-självsprickor på nästa tur. Inotyol (så heter den version som säljs på Apoteket) eller rättare sagt det aktiva ämnet Ichtammol i Essex kräm, höll min dotters extremt torra atopiker-hud fin genom hela blöjperioden, men ingen av oss har kommit på att använda den som vuxen ;).

Ett litet observandum för eventuella ullallergiker: salvan innehåller ullfett.
 
Senast ändrad:
Långbenta boxer kallingar har nämts och är en del, försvaret har äntligen lärt sig, finns i handeln.. Egen renlighet är en annan. Tvätta minst med tvättlapp dagligen. Gylfpinne och öppen gylf, byxor som tillåter luftning uppåt, hängslen. Ventilations öppningar på utsidan ifrågasätter jag själv då de inte fungerar på mig. Kilt och rätt buren må förefalla extremt men är genom sekler prövad som funkis.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas72 Annorlunda jobb i fjällmiljö Allmänt om friluftsliv 6
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
danenbananen Bestättning till segelbåt. Allmänt om friluftsliv 3
Deltidseremiten Buss till Treriksröset? Allmänt om friluftsliv 8
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
Glännman Ungrare på häst på väg till Treriksröset fast i Åmål Allmänt om friluftsliv 4
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Allmänt om friluftsliv 1
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
Offshore4ever Utbildning till "Fjäll- och äventyrsledare" Allmänt om friluftsliv 3
Nzuri Friluftsmiddag till många? Allmänt om friluftsliv 3
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...