Eld med två stenar!

Allt som ger en gnista går ju att få eld med, det svåra är att fånga upp gnistan.

Men principen är ju samma som flinta och stål, fast stål ger bättre gnistor. Men även de är svåra att fånga upp.

Ed Stafford hittade en gammal kraftledningsisolator i älven när han var i Norge på vintern, själva kroken av stål där lyckades han få gnistor från och kunde göra upp eld.
 
Jag föredrar bekvämare metoder för att få eld.

Då eld är en viktig del för överlevnad för att bl a ordna värme, laga mat och koka vatten av tvivelaktig kvallitet. Så själv har jag tändare i byxor och jacka samt tändstickor i köket i ryggan, Brukar också ha ett eldstål i ryggan.

Men självklart tar jag till mig alla sätt att få eld på andra sätt om det skulle skita sig med de bekväma. Dock behöver man träna på de udda metoderna också och inte tro att bara teoretiska kunskaper löser jobbet.
 
Gör det inte till ett måste att det skall vara surt och dj--likt i naturen, gör din eld med Solstickan och ha det mysigt med tarp, sittunderlag och mat i rättantid. Sen kan du börja öva dig på de besvärligare grejorna.

go tur
En gång i tiden ( i förra årtusendet, när jag var en yngling ) hade jag fått för mig att det fanns något "manligt" över att pinas i naturen. Det gjorde att jag med tiden började känna ett motstånd mot att ge mig ut. Jag tänkte då om.
 
Jonas vad med att själv gå ut och finna lite pyrit och börja slå?
Hej, nej denna bit pyrit köpte jag, men den är hittad i Sverige. Roligt att få eld iallafall, jag var faktiskt inte alls övertygad att jag skulle lyckas.
Jag håller med om att det ska vara trevligt och bekvämt att göra eld, andra metoder än tändstickor och eldstål gör jag bara för att jag är intresserad.
Apropå drillbåge; jag använder asp som material till "borret" och lind som material i brädan. Mycker bra kombo. Jag har inte lyckats med barrträd eller björk. Viktigast tror jag är att det är mjuka trädslag.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.