Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar

Jag behövde en ramförlängare till en FJ-ram som jag har men dessa är ju slut sedan länge och verkar inte finnas på marknaden. Jag klurade ut följande lösning, som ser ut att kunna funka bra.

Innerdiametern i ramarnas vertikala rör verkar ligga på ca 23 mm. Jag köpte aluminiumrör från maskindelen.se i dimensionen 22 x 1.5 mm. För att dessa ska kunna skjutas ned fint i ramen så krävs det att man med hjälp av en rundfil filar ned de "vallar" som svetsfogarna på utsidan av rören har skapat på rörens insida. Det tar ca 15 minuter per rör.

Det fina med 22 mm rör är att det passar som hand i handske med 90-graders lödkopplingar i koppar från Clas Ohlson. Personer med kemisk kunskap invänder att koppar och aluminium ligger långt ifrån varandra i den elektrokemiska spänningsserien och därmed inte är en optimal kombination med avseende på korrosion. Detta stämmer, men jag tror inte problemet blir så stort för detta ändamål.

Dessa böjar popnitade jag fast i rören och borrade sedan tre hål i varje rör för att ha lite olika lägen att ställa in ramförlängaren i.

Mats

Bilagor

• DSC001461.jpg
    DSC001461.jpg
    69.8 KB · Visningar: 654
  • DSC001471.jpg
    DSC001471.jpg
    45.8 KB · Visningar: 673
  • DSC001481.jpg
    DSC001481.jpg
    45 KB · Visningar: 649
fint :)
om du limma kopplingen mellan rören slipper du att någon av niten plötsligen fallera samt att konstruktionen bli lite styvare och du minska risken för korrosionen eftersom limmet ligger emellan metallerna.
Tex UHU300 eller liknande skulle jag ta.

Lästips

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Skogsmulleledarens bästa tips – så gör du vandringen rolig för barnen

Hur gör man vandringen till något som barnen vill göra om? Skogsmulleledaren Kristin Malmcrona Friberg ger sina bästa tips!
Industriproduktion-klass på det arbetet. Kul att se att någon här inne har tummen där den ska sitta, till skillnad från allt annat rackel folk brukar lägga upp bilder på.

En tung lösning. Orginalet går i och vägde 250 gram, medgav ramhöjning med 350, 250 eller 150. Diameter 19,6. en hydralrörsböjare eller rörkrökare kan lätt fixa till 2 90 graders böjar.

Jag hade två och gav bort en. Den jag kvar har 19mm Al-rör.
Satsen bestar av nylonmuffar 22/19, 2 Al nitar samt 2 låsringar. Längden ar 440. på över ändan två 2-håls bandsännen fästa med varsain popnit, ser svagt ut men min belatning på dem har varit ringa. Hål avstånfrn är 53, 155 och 260.

Bilagor

• IMG_1868[1].JPG
    IMG_1868[1].JPG
    17 KB · Visningar: 45
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips